© anatoly abyshev dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |
NCBR i PKP PLK: 50 mln PLN na branżę kolejową
Środki zostaną przezanczone głównie na innowacyjne systemy informatyczne, ograniczenie wpływu kolei na środowisko, sprawniejsze utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych.
Program badawczy Polskich Linii Kolejowych i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zakłada przeznaczenie 50 mln PLN na realizację najlepszych projektów badawczo–rozwojowych.
– Stworzenie nowoczesnego systemu transportu na obszarze Polski jest możliwe wyłącznie przy wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań i technologii. Pomogą w tym prace badawczo-rozwojowe realizowane przez polskich naukowców i przedsiębiorców – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Zrealizowane w ramach wspólnej inicjatywy prace badawczo-rozwojowe pozwolą na poprawę stanu sieci linii kolejowych i zwiększenie roli tego rodzaju transportu. – Stawiamy na polską myśl techniczną. Na naszych uczelniach jest mnóstwo zdolnych i cenionych inżynierów – czas żeby ich dobre pomysły trafiły na kolej. Po raz pierwszy uruchamiamy w Polsce tak duży program badawczy o wartości 50 mln zł, dotyczący wyłącznie infrastruktury kolejowej. Rozwiązania, wypracowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia PLK i NCBR, zapewnią lepszą obsługę podróżnych oraz bezpieczniejszy i bardziej przyjazny środowisku naturalnemu transport. Program inicjujemy równocześnie z prowadzonym już największym w historii programem inwestycyjnym, w ramach którego, do 2023 zainwestujemy w polską kolej 67 mld zł – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP PLK.
Opierająca się na modelu otwartej innowacji inicjatywa oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP PLK zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży kolejowej.
W planach jest dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych. Projekty obejmują także kwestie związane z lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej.
Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań ruszy w 2017 roku.
To już piąte porozumienie z przedsiębiorstwem o ustanowienie wspólnego programu badawczego. Dotychczas Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zawarło podobną umowę z KGHM Miedź SA, Synthos SA, PGE oraz PKP Cargo SA.
Żródło: NCBR