reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© snehitdesign dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |

Elektronika dla mostów

Inżynierowie i uczeni pracują nad innowacją, która umożliwi połączenie monitoringu konstrukcji z kontrolą natężenia ruchu i wagi pojazdów przejeżdżających przez mosty.

Połączony system monitorowania bezpieczeństwa konstrukcji i ważenia pojazdów opracowuje firma inżynierska, współpracująca z ekspertami mostownictwa z czterech politechnik. Dzięki urządzeniom, które odczytują dane z tablic rejestracyjnych i przesyłają je poprzez GPS, informacje o kierowcach, którzy niszczą drogę, będzie można kierować do Inspekcji Drogowej. Jednocześnie stale kontrolowane będą parametry bezpieczeństwa mostów – informuje portal PAP – Nauka w Polsce. NeoStrain Sp. z o.o. jest firmą inżynierską zajmującą się projektowaniem, produkcją oraz wdrażaniem zaawansowanych systemów pomiarowych przeznaczonych do ciągłego monitorowania konstrukcji budowlanych. W 2012 roku spółka rozpoczęła prace nad trzyletnim projektem pt. „Hybrydowy system monitorowania bezpieczeństwa konstrukcji mostowych- badania i rozwój technologii”. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Został dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Firma NeoStrain stale współpracuje z uczelniami: Politechniką Warszawską, Krakowską, Wrocławską i Gdańską, bowiem każdy duży obiekt mostowy w Polsce ma swojego opiekuna naukowego. To eksperci decydują zazwyczaj co i gdzie trzeba badać, a wyniki pomiarów takich parametrów jak stan odkształceń i naprężeń na mostach, często wykorzystują do prac naukowych. Jednak dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządów miast potrzebne są także informacje pozwalające na odpowiednie planowanie remontów mostów, tak by optymalizować koszty. Umożliwi to właśnie stworzenie hybrydowego systemu, który pozwoli na połączenie monitoringu konstrukcji z kontrolą natężenia ruchu i wagi pojazdów przejeżdżających przez mosty. Systemy monitoringu to po prostu zestawy czujników, które montuje się w różnych miejscach mostu: niektóre z nich mierzą naprężenia na wantach, czyli linach podtrzymujących konstrukcję, czujniki drogowe badają stan nawierzchni, są też stacje pogodowe. Wszystkie parametry porównywane są z tzw. parametrami progowymi. Monitoring hybrydowy obejmuje ponadto ważenie pojazdów, które poruszają się po mostach. Czujniki mierzą, jak most się ugina pod wpływem ruchu pojazdów, jak pracuje i jaki może być tego wpływ na trwałość konstrukcji. Sprawdzają także, czy samochody nie są przeciążone, a wówczas system identyfikacji tablic rejestracyjnych od razu kieruje informacje do właściwych służb, czyli Inspekcji Transportu Drogowego, która dysponuje parkingiem ze stanowiskiem do ważenia pojazdów. System ważenia został założony na kilku na mniejszych mostach i jest w ostatniej fazie testowania. Wymagana jest przy tym duża dokładność, bo służby muszą mieć wagę preselekcyjną, która nie pomyli się o więcej niż 8 proc. Spółka planuje wprowadzić ten system na swoich większych obiektach i sprzedawać podobne systemy na mostach zarządzanych przez Skarb Państwa. [i]--- Źródło: PAP – Nauka w Polsce[/i]

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama