reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© shawn hempel dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 28 kwietnia 2015

Polskim przedsi臋biorcom op艂aca si臋 inwestowa膰 w badania i rozwój

Udzia艂 przychod贸w generowanych na wynikach B+R w przychodach ca艂kowitych polskich przedsi臋biorc贸w jest coraz wi臋kszy i op艂aca si臋 im inwestowa膰 w B+R. A偶 80% z nich zamierza zwi臋kszy膰 wydatki na badania i rozw贸j w najbli偶szej lub 艣redniej perspektywie czasowej.
Dane zebrane w raporcie 鈥濷p艂acalno艣膰 inwestowania w badania i rozw贸j鈥, przygotowanym przez firm臋 doradcz膮 PwC oraz Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju, pokazuj膮, 偶e udzia艂 przychod贸w generowanych na wynikach B+R w przychodach ca艂kowitych polskich przedsi臋biorstw jest coraz wi臋kszy, bez wzgl臋du na ich wielko艣膰. W 2014 roku wyni贸s艂 艣rednio 16,62%. Oznacza to, 偶e udzia艂 przychod贸w z B+R wzr贸s艂 z 9,74% w 2008 r. a偶 o niemal 7 p.p. do roku 2014. Najwi臋kszy odsetek przychod贸w z wynik贸w B+R w przychodach operacyjnych widoczny jest w sektorach chemicznym i farmaceutycznym (47,33%), produkcji pojazd贸w i maszyn (45,66%) oraz IT (25,24%).
Najwi臋cej nowych produkt贸w w 2014 r. wprowadzi艂a bran偶a produkcji elektrycznej i elektronicznej. 艢rednio 18 nowych produkt贸w na przedsi臋biorstwo 鈥 wynika z raportu przygotowanego przez firm臋 PwC oraz NCBR.
Wed艂ug respondent贸w przeprowadzonego na potrzeby raportu badania efekty inwestycji w badania i rozw贸j s膮 widoczne dosy膰 szybko. 32% z nich opowiedzia艂o, i偶 pierwsze zyski osi膮ga ju偶 po roku od wdro偶enia wynik贸w prac B+R, a 27%, 偶e osi膮ga zyski po 2 latach. Wynika z tego, i偶 niemal 60% przedsi臋biorstw osi膮ga zyski z dzia艂alno艣ci B+R w czasie do 2 lat od wdro偶enia wynik贸w. Przedsi臋biorcy traktuj膮 przy tym prace badawczo-rozwojowe jako 藕r贸d艂o tworzenia nowych produkt贸w. A偶 41% wprowadzanych na rynek w 2014 r. nowych produkt贸w by艂o wynikiem prac B+R. Wsp贸艂czynnik ten kszta艂towa艂 si臋 na poziomie 44% du偶ych przedsi臋biorstw i wynosi艂 40% dla M艢P. Najwi臋cej nowych produkt贸w w 2014 r. wprowadzi艂a bran偶a produkcji elektrycznej i elektronicznej. 艢rednio 18 nowych produkt贸w na przedsi臋biorstwo. 鈥 Fakt, 偶e polskie przedsi臋biorstwa nie tylko inwestuj膮 coraz wi臋cej pieni臋dzy w B+R, ale coraz lepiej radz膮 sobie z komercjalizacj膮 wynik贸w prac badawczo-rozwojowych to bardzo dobra prognoza na przysz艂o艣膰. Zaanga偶owanie sektora prywatnego w dzia艂alno艣膰 B+R to klucz do innowacyjno艣ci gospodarki. Chodzi tu nie tylko o zwi臋kszanie nak艂ad贸w na te cele, ale tak偶e pozyskiwanie know-how i do艣wiadczenia pozwalaj膮cego jeszcze bardziej efektywnie komercjalizowa膰 wyniki realizowanych projekt贸w 鈥 m贸wi Leszek Grabarczyk, zast臋pca dyrektora NCBR. Z raportu wynika tak偶e, 偶e z roku na rok systematycznie wzrasta zaanga偶owanie kapita艂owe polskich przedsi臋biorc贸w w szeroko rozumian膮 dzia艂alno艣膰 badawcz膮 i rozwojow膮 (tj. zar贸wno samo prowadzenie bada艅, jak i aparatur臋 naukowo-badawcz膮). W latach 2011-2013 wydatki wewn臋trzne przedsi臋biorc贸w z sektora przetw贸rstwa przemys艂owego na B+R wzros艂y a偶 o 68%. Dynamicznie zwi臋ksza si臋 te偶 zatrudnienie w polskim przemy艣le na stanowiskach badawczo-rozwojowych. Wed艂ug GUS od roku 2011 do 2013 w tym obszarze przemys艂u powsta艂o prawie 3500 nowych etat贸w. Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC i NCBR, w kt贸rym wzi臋艂o udzia艂 ponad 300 respondent贸w (74% z sektora ma艂ych i 艣rednich firm), wynika, 偶e przedsi臋biorstwa optymistycznie patrz膮 na przysz艂o艣膰 dzia艂alno艣ci B+R. Zdecydowana wi臋kszo艣膰, a偶 80% respondent贸w, prognozuje zwi臋kszenie wydatk贸w na badania i rozw贸j, zar贸wno w kr贸tkim okresie (1-2 lata), jak i 艣rednim (3-5 lat). Wi臋kszo艣膰 z nich zak艂ada, 偶e wydatki wzrosn膮 艣rednio o 11% w kr贸tkim okresie oraz o 13% w 艣rednim. --- 殴r贸d艂o: 漏 NCBR, PwC
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 22 2019 14:26 V12.2.6-2