reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© beatricee _dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 03 lutego 2015

Grafen z PŁ szansą na rozwój pojazdów napędzanych wodorem

Na Politechnice Łódzkiej opracowano wytrzymały grafen HSMG, którego sprzedażą zajmuje się już AGP - spółka spin-off. Trwają prace nad komercjalizacją innowacyjnego materiału.
Nowatorska metoda produkcji grafenu została opracowana przez naukowców z Instytutu Inżynierii Materiałowej Politechniki Łódzkiej pod kierunkiem prof. Piotra Kuli, dyrektora Instytutu i prorektora ds. innowacji we współpracy z firmą Seco/Warwick ze Świebodzina. Wytworzony metodą metalurgiczną grafen HSMG (High Strength Metallurgical Graphene) to efekt prac realizowanych w ramach projektu GraphRoll, będącego częścią programu GrafTech prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. GraphRoll to wspólny projekt Politechniki Łódzkiej oraz Seco/Warwick o wartości 6,2 mln PLN. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie nanokompozytu do rewersyjnego przechowywania wodoru. – Na razie udało się uzyskać grafen o wysokiej wytrzymałości, który jest kluczowy przy budowaniu struktury nanokompozytowej odpornej na zmiany ciśnienia zachodzące przy procesach sorpcji i desorpcji – mówi prof. Piotr Kula. – Jest to produkt inny niż grafen powszechnie oferowany na rynku – podkreśla nasz rozmówca.

W ramach projektu GraphRoll do końca bieżącego roku ma powstać grafenowy nanokompozyt, który zwijany niczym dywan, utworzy przestrzenną strukturę zdolną do magazynowania wodoru. Zaabsorbowany wodór będzie mógł być odzyskany w wybranym momencie dzięki zmianie temperatury. Taki sposób przechowywania wodoru będzie po pierwsze bezpieczniejszy od magazynowania go w postaci sprężonego gazu lub w stanie ciekłym, a po drugie będzie znacznie wydajniejszy. – Gdyby udało się nam w stu procentach zrealizować założenia teoretyczne, to nasz materiał byłby w stanie absorbować wagowo wodór na poziomie 14%, podczas gdy dla materiałów opartych na metalach ziem rzadkich ten odsetek wynosi 1,5-2,5%. Tak naprawdę jednak wystarczy byśmy uzyskali 6,3%, aby umożliwić zastosowanie nanokompozytu w obiektach mobilnych – wyjaśnia profesor Kula. Przekroczenie 6% jest celem, do którego zmierzają naukowcy. Na razie trudno powiedzieć, ile dokładnie uda się osiągnąć, ale dotychczasowe wyniki są bardzo zachęcające.

Materiał grafenowy może się okazać pomocny również w jednym z większych problemów, z jakimi zmagają się konstruktorzy pojazdów napędzanych wodorem. Chodzi o wagę zbiorników magazynujących to paliwo. Dzisiaj autobus, którego zbiornik waży około tony, przejedzie zaledwie 120 km. Nanokompozyt na bazie grafenu HSMG pozwoliłby na znaczną redukcję wagi.

Możliwe więc, że w niedalekiej przyszłości na ulicach pojawią się samochody i autobusy napędzane wodorem przechowywanym w pojemnikach opracowanych przez Politechnikę Łódzką oraz firmę Seco/Warwick. To jednak tylko jedna z wielu możliwości zastosowania grafenu HSMG. – Istnieje mnóstwo dziedzin, w których próbujemy zastosować nasz grafen. Już wykazaliśmy, że grafen HSMG potrafi selektywnie absorbować gazy w różnych warunkach i to jest jeden z bardzo obiecujących obszarów aplikacji tego materiału – mówi prof. Piotr Kula. W związku z tym kolejne kierunki badań to sensory gazów, ale również bardzo wytrzymałe kompozyty dla lotnictwa i innych branży czy różnego rodzaju filtry. Generalne założenie jest takie, by sprzedawać nie tylko grafen, ale także produkty na bazie grafenu. Dlatego Politechnika Łódzka jest zainteresowana partnerstwem z innymi instytucjami i firmami, które pomogą w komercjalizacji tego innowacyjnego materiału.

Na razie spółka Advanced Graphene Products (AGP) zajmuje się sprzedażą samego grafenu HSMG. Jedną z podkreślanych zalet materiału otrzymywanego według metody opracowanej na Politechnice Łódzkiej jest możliwość wielokrotnego transferu grafenu na różne powierzchnie. Co więcej, grafen HSMG może wręcz samoistnie istnieć bez żadnego podłoża, co jest kluczową sprawą, jeśli chcemy dążyć do tworzenia struktur wielowarstwowych.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
September 26 2018 11:55 V11.1.1-1