reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© norebbo-dreamstime.com Nauka | 21 marca 2014

Na AGH trwają prace na innowacjami w dziedzinie akumulatorów litowych

Naukowcy z AGH, razem z partnerami, w ramach projektu LiBEV rozwijają technologie ogniw litowych. Efekty ich pracy mogą stać się kluczem do ery motoryzacji opartej na silnikach elektrycznych.


Projekt powstaje we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie i EMPA Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research ze Szwajcarii i nosi nazwę „Materiały katodowe dla akumulatorów litowo-jonowych do stosowania w samochodach elektrycznych (LiBEV)”. Wartość dofinansowania to ponad 1,5 mln PLN. Projekt rozpoczął się w styczniu zeszłego roku i jego celem jest opracowanie i optymalizacja nowych materiałów katodowych dla akumulatorów litowych stosowanych w samochodach elektrycznych, przenośnej elektronice, a także do magazynowania energii w inteligentnych sieciach energetycznych (smart grids). Koordynatorem projektu jest prof. dr hab. inż. Janina Molenda z Katedry Energetyki Wodorowej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Szeroko zakrojone badania prowadzone na całym świecie koncentrują się na poprawie wydajności tych ogniw, czyli zwiększeniu gęstości zmagazynowanej energii, gęstości prądu, pojemności oraz żywotności. Badania zaplanowane w projekcie LiBEV dotyczą wyselekcjonowanych materiałów katodowych, kluczowych z punktu widzenia producentów zainteresowanych wdrażaniem nowych technologii – czytamy na stronie poświęconej projektowi. Do przedsiębiorców szczególnie zainteresowanych rozwojem ogniw litowo-jonowych należą firmy motoryzacyjne. Zgodnie z obecnymi przewidywaniami produkcja samochodów elektrycznych w ciągu najbliższych kilku lat stanie się masowa. W przypadku przenośnej elektroniki dostępność lekkich i oferujących dużą pojemność akumulatorów umożliwiła szybki rozwój rynku tych urządzeń. Podobnie dzisiaj w przypadku samochodów elektrycznych, opracowanie wydajnych i bezpiecznych akumulatorów również może stać się kluczem do ery motoryzacji opartej na silnikach elektrycznych. --- Źródło: Wydział Energetyki i Paliw AGH, Katedra Energetyki Wodorowej
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 21 2019 10:53 V14.7.14-2