reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemysł elektroniczny | 04 czerwca 2009

Model produkcji i dystrybucji Dell

Odkąd Michael Dell ponownie objął pozycję CEO w styczniu 2007, firma przeszła ogromne zmiany w zakresie strategii kanałów sprzedaży i zarządzania produkcją.
Ostatnie decyzje Dell wskazują na ukształtowanie się bardziej ujednoliconego i zestandaryzowanego modelu outsourcingu w przemyśle komputerów przenośnych, co ma znaczący wpływ na wszystkich uczestników łańcucha dostaw w tej branży.

Indywidualizacja zbyt kosztowna
Przez długi czas Dell chwalił się swoją ofertą, umożliwiającą indywidualną konfigurację swoich produktów, znacznie przewyższając pod tym względem możliwości oferowane przez innych konkurentów. Klienci po prostu mogli wejść na stronę Dell, wybrać pożądane procesory, części optyczne czy moduły pamięci, potwierdzić zamówienie i oczekiwać, iż samodzielnie skonfigurowany produkt trafi do nich w ciągu kilku dni.

Z drugiej jednak strony, Dell utrzymywał skomplikowany system Configure-To-Order (CTO), ażeby sprostać napływającej fali zamówień. Firma utrzymywała też trzy własne fabryki, obsługujące klientów na danych rynkach.

Tradycyjnie Dell zamawiał u swoich dostawców Original Design Manufacturers (ODM) tzw. ‘bare-bones PC’, czyli korpusy bez wymienionych wyżej części, które można było samodzielnie konfigurować. Były one dostarczane do trzech własnych fabryk, celem finalnej konfiguracji według życzeń klienta, a następnie wysyłane do centrów obsługujących konkretne rynki geograficzne.

Jednakże z biegiem czasu, zalety wynikające z takiego modelu działania były stopniowo przesłaniane przez jego minusy: koszty stałe, duże zapasy czy dłuższy czas dotarcia na rynek. Sytuacja ta zmusiła Dell do ponownej weryfikacji swojej strategii sprzedaży.



Jak była odpowiedź Dell i kto na tym zyskał?
Począwszy od końcówki roku 2007, Dell zaczął nabierać pierwszych doświadczeń w podejściu do produkcji, jakie Hewlett-Packard (HP) czy Acer, stosowali już od lat, czyli zamawiania kompletnych PC wprost w firmach ODM i wysyłanie ich do centrów logistycznych. W roku 2008, Dell kontynuował tę strategię i zwiększył udział całkowicie zmontowanych PC w dostawach.

Obecnie Dell zamawia u Wistron produkty skierowane na rynek konsumencki, u Compal modele przeznaczone dla firm, natomiast Quanta produkuje modele dla obu tych zasadniczych segmentów. Twierdzi się, iż udział Wistron w dostawach całkowicie zmontowanych PC dla Dell przekroczył w roku 2008 poziom 50%. Jako iż Dell wciąż wykonuje we własnym zakresie większość konfiguracji końcowej PC przeznaczonych na rynek firmowy, dostawy ‘bare-bone PC’ z Compal były wciąż bardzo wysokie w roku 2008. Niemniej jednak ze względu na fakt, iż strategia produkcyjna Dell wciąż ewoluuje w stronę modelu uprawianego przez HP czy Acer, Compal może odczuć znaczny wzrost dostaw całkowicie skonfigurowanych PC w roku 2009.

iSuppli oszacowało, iż jeśli Dell powierzyłby całość operacji CTO dostawcom ODM, mogliby oni oczekiwać wzrostu obrotów na poziomie 532 mln USD (między innymi ze względu na to, iż przy produkcji stosują oni część swoich własnych wyrobów czy materiałów).

Podsumowanie
Decyzja Dell o stopniowym zwiększaniu roli firm ODM, powierza tej grupie firm więcej kontroli nad łańcuchem dostaw. Teraz, kiedy trzej główni gracze - HP, Acer i Dell – stosują podobne modele produkcji, firmy ODM w jeszcze większym stopniu zwiększają swoją dominującą pozycję w łańcuchu dostaw dla branży komputerów przenośnych.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
June 15 2018 00:12 V9.6.1-2