reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© grzegorz kula dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |

Bogart rozszerza ofertę montażu THT i opracowuje cyfrowe czujniki ruchu

Producent elektroniki pracuje nad unijnym projektem, który może wprowadzić duże zmiany na rynku tachografów cyfrowych, a przy tym ponownie rozbudował swój park maszynowy w sprzęt kupiony od firmy RENEX.


W Dobrym Mieście na terenie Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstaje produkt niezwykle ważny dla europejskiego transportu. Projekt „Opracowanie technologii wytwarzania innowacyjnych czujników ruchu nowej generacji do tachografów cyfrowych zgodnie z kryteriami EAL4+” który prowadzi firma Bogart, specjalizująca się w produkcji urządzeń pomiarowych dla branży motoryzacyjnej. Unia przeznaczyła na ten cel ponad 3,76 mln PLN, a prace mają się zakończyć do grudnia bieżącego roku. Aby dobrze opowiedzieć o projekcie zacznijmy od samej budowy urządzenia. Tachograf cyfrowy wygląda jak zwykłe radio samochodowe – to jednak tylko jednostka pojazdowa (VU), która znajduje się w kabinie. Jest jeszcze czujnik ruchu umieszczony w skrzyni biegów, który odpowiada za pomiar prędkości pojazdu i przesyła zakodowane informacje do jednostki pojazdowej. I właśnie nad tym ostatnim komponentem pracuje firma z Dobrego Miasta. Bogart działa od wielu lat. W firmie opracowano pierwszy w Polsce tachograf analogowy, który produkowała nieistniejąca już firma Mera Poltik. – Mamy potencjał i doświadczenie w produkcji dla branży samochodowej – mówi prezes Bogartu, Bogusław Cieślak. - Robiliśmy już czujniki ruchu do analogowych tachografów, mamy też odpowiednie certyfikaty w tym ISO TS 16949 – dodaje. Jedną z większych trudności przy realizacji projektu to wymagania dotyczące mikroprocesorów, które zakładają spełnienie dwóch warunków jednocześnie: kryterium bezpieczeństwa na poziomie EAL4+ i kryterium temperaturowego. Chip ma pracować w szerokim zakresie temperatur: od -40 stopni Celsjusza do +135. – Podjęliśmy bezpośrednią współpracę z jednym z wiodących producentów mikrokontrolerów, który podjął się wykonania układu, na którym oparty zostanie projekt – wyjaśnia właściciel Bogartu. Rynek czujników ruchu jest olbrzymi. Tachografy cyfrowe muszą być zamontowane w samochodach o masie powyżej 3,5 tony. Bogusław Cieślak szacuje, że w naszym kraju jest około 1 mln ciężarówek objętych takim obowiązkiem, a wszyscy przewoźnicy kupują czujniki ruchu od jednego dostawcy. – W tej chwili w Polsce nikt inny nie zajmuje się czujnikami ruchu – mówi Bogusław Cieślak – Nie ma nawet akredytowanego laboratorium, które zajęło by się przebadaniem i certyfikacją takiego czujnika pod kątem zabezpieczeń kryptograficznych. Dlatego wszystkie certyfikacje będą robione w Niemczech. Bogart zatrudnia około 50 osób, z czego 10 pracuje w dziale konstrukcyjnym i technologicznym. -Wciąż poszukujemy do pracy osób, które mogłyby swoją wiedzą i doświadczeniem wesprzeć rozwijające się działy a także produkcję SMT i THT – mówi nasz rozmówca. Firma oferuje kompleksowe usługi: od projektowania po montaż, przy czym w portfolio spółki jest także produkcja wiązek i obróbka mechaniczna CNC. Główną działalnością Bogartu jest produkcja autorskich urządzeń pomiarowych dla branży samochodowej oferowane głównie jako urządzenia OEM. Jednak firma nie ogranicza się tylko do własnych projektów i zajmuje się produkcją zleconą. – Mamy doskonale wyposażony zakład i świetnych pracowników. Szkoda by marnował się taki potencjał – mówi prezes Bogartu i dodaje, że chętnie zajmują się nietypowymi, trudnymi zleceniami w tym projektowaniem i produkcją gotowych urządzeń według założeń klienta. Na pewno pomaga w tym współpraca w ośrodkami naukowymi, wśród których znajduje sie Politechnika Warszawska oraz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, w szczególności Wydział Nauk Technicznych olsztyńskiej uczelni, który prowadzi także kierunek mechatroniki. Bogart rozwija także inne aspekty swojej działalności. Na przełomie roku spółka poszerzyła ofertę montażu w technologii THT. Park maszynowy wzbogacił się o urządzenia kupione od firmy Renex: pojedynczą nastołową falę lutowniczą MV35 z wsadem KESTER, podwójną falę Spartan 8D HT z wsadem KESTER, wideomikroskop Magnus HD Trend, myjkę ultradźwiękową US400 oraz różnego rodzaju wyposażenie ESD, stacje PACE, narzędzia, itp. Renex będzie także zapewniał serwis gwarancyjny jak i pogwarancyjny. Nowe maszyny są przeznaczone głównie na potrzeby prac zleconych. Bogart zdobył duże zamówienie od klienta z branży elektrycznej i stąd właśnie potrzeba rozbudowy parku maszynowego – Na technologię THT, mimo że nie jest nowoczesna, wciąż mamy zapotrzebowanie – komentuje Bogusław Cieślak. Zdjecia: © Bogart, © Renex

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama