reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© demarco dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 12 czerwca 2013

Elektronika na czterech kółkach

Dopiero co pisaliśmy o umowie Audi z Analog Devices, a już BMW informuje o współpracy z Samsungiem, która ma dotyczyć włączenia obsługi za pomocą głosu w systemie sterowania iDrive.


Ale w centrum zainteresowania spółek motoryzacyjnych są raczej inne systemy niż sterowanie głosem. Branża motoryzacyjna generuje coraz większe zapotrzebowanie na układy scalone, bowiem to dzięki pomocy zaawansowanej elektroniki liczba ofiar wypadków na świecie ma spaść o połowę. Jak popyt na półprzewodniki do samochodów wygląda w liczbach? Podczas gdy wartość światowego rynku półprzewodników w 2012 roku spadła
Sprzedaż układów scalonych dla branży motoryzacyjnej będzie rosła i według prognoz ma osiągnąć 36,4 mld USD w 2018 roku.
prawie o 3%, sprzedaż chipów dla sektora automotive w tym samym okresie wzrosła o 12% i osiągnęła wartość 25,5 mld USD – wynika z badań Semicast Research. Co więcej, Research and Markets idzie krok dalej i szacuje, że przychody w tej branży wyniosą 36,4 mld USD w 2018 roku. Systemy elektroniczne wspierające kierowcę w czasie jazdy mają już całkiem długą historię, jednak w ostatnich latach producenci samochodów pracują nad coraz to bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami. Nic więc dziwnego, że firmy z branży motoryzacyjnej należą do grona najbardziej innowacyjnych firm. W rankingu TOP 50 innowacyjnych firm świata przygotowanym przez Boston Consulting Group w pierwszej dwudziestce znajdziemy Toyotę, Forda, Kia Motors, BMW, Nissana i Audi. Przyszłością są systemy autonomicznej jazdy. Choć na razie nie można z nich korzystać, to producenci, np. BMW, przeprowadzali już udane próby w swoich ośrodkach badawczych. Za to samochód może ostrzec kierowcę, że zjeżdża z właściwego pasa ruchu, ostrzega o pojazdach w martwym punkcie bocznego lusterka, sam steruje oświetleniem w zależności od warunków na drodze oraz wykrywa przeszkody. Natomiast system ACC (Adaptive Cruise Control - pozwala na utrzymanie stałej prędkości pojazdu oraz bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu) śledzi przepływ ruchu z przodu pojazdu, nawet jeżeli ten opiera się tylko na zatrzymywaniu i ruszaniu. Wszyscy, którzy tkwią długie godziny w korkach na pewno z chęcią przekazaliby monotonne czynności maszynie, a sami zajęli lekturą porannej prasy. Na ekranie wbudowanego wyświetlacza, rzecz jasna. System ACC może też pomóc zwiększyć przepływność ruchu i może pożegnalibyśmy się chociaż z częścią męczących korków na autostradach. Natomiast asystent parkowania z pewnością ucieszy wszystkich użytkowników zatłoczonych miejskich parkingów. Kto z producentów półprzewodników ma największe udziały w rynku motoryzacyjnym? Z badań Semicast Research wynika, że pierwszych pięć firm pozostaje w tym rankingu niezmiennie od 2006 roku. Lista za 2012 rok wygląda następująco:
  1. Renesas Electronics 13.3%
  2. Infineon Technologies 8.3%
  3. STMicroelectronics 7.4%
  4. Freescale Semiconductor 6.6%
  5. NXP Semiconductor 6.0%
  6. Pozostali 58.4%
Tak więc mimo ogólnego spadku popytu na samochody, elektronika w tej branży ma się coraz lepiej. Według szacunków TRW Automotive elektronika w samochodzie odpowiada nawet za 40-50% ceny pojazdu, w porównaniu z 20% zaledwie dekadę temu. Szkoda tylko, że jedyną dostępną metodą naprawy staje się powoli wymiana podzespołów. W przydomowym garażu nie zdziałamy już zbyt wiele.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
August 21 2019 15:49 V14.1.4-1