reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© albert lozano dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 07 maja 2013

Bumar drugi w Polsce pod względem inwestycji w B+R

Bumar przeznaczył na ten cel 133,82 mln PLN. Pierwsze miejsce zajmuje Fiat Auto Poland, który zainwestował 291,89 mln PLN.


Na trzeciej pozycji znajduje się Asseco Poland z kwotą 114,04 mln PLN. Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk opublikował "Raport o Największych Inwestorach w Badania i Rozwój w Polsce w 2012 roku". Zestawienie obejmuje 795 przedsiębiorstw i jest to jedyne takie opracowanie w Polsce. Fiat Auto Poland przoduje w badaniach i rozwoju już od czterech lat. Niewątpliwie pomocna jest w tym współpraca w ośrodkami naukowymi: Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską i Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej. Bumar, w specjalnym komunikacie dotyczącym rankingu, po raz kolejny zapowiada zwiększanie nakładów na B+R - W 2013 roku na badania i rozwój innowacyjnych technologii i wprowadzenie na rynek nowych produktów wydamy 336,9 mln zł, czyli około 100 mln PLN więcej niż w poprzednim - zapowiada prezes Krzysztof Krystowski. Najwięcej na innowacje przeznaczy Dywizja Amunicja, która wyda 133,8 mln PLN na inwestycje w nowe pociski. Bumar Elektronika wyda na innowacje prawie 100 mln PLN i będzie pracował nad unowocześnieniem systemów radarowych oraz programem wyposażenia żołnierza XXI wieku – TYTAN. Przy okazji warto przypomnieć, że Bumar Elektronika SA z Grupy Bumar zajęła pierwsze miejsce w rankingu firm, które uzyskały najwięcej patentów w 2012 roku. W pierwszej dziesiątce rankingu INE PAN znalazły się jeszcze m.in: Comarch (4), Valeo Autosystemy (7), ABB (8) i Automotive Lighting Polska (9). Ogólnie jednak Polska wypada kiepsko w porównaniu z globalnymi liderami innowacyjności. W rankingu światowym nie ma bowiem ani jednego polskiego przedsiębiorstwa. W poprzednich latach sytuacja była lepsza, ale podniesiono próg wejścia do elitarnej grupy tuzów B+R i takie firmy jak Asseco czy Bioton wypadły z rankingu. Z drugiej strony, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że wiele światowych koncernów jest obecnych na polskim rynku. Wystarczy wspomnieć o centrach badań i rozwoju Samsunga lub o inżynierach pracujących dla Delphi, których rozwiązania są stosowane w urządzeniach tych firm sprzedawanych na całym świecie. Badania INE PAN, PAIZ, Uniwersytetu Jagiellońskiego i SGH również wskazują na rosnącą ilość centrów badawczych tworzonych przez międzynarodowe korporacje A jakie były największe bariery innowacyjności? Przedsiębiorcy wymieniali przede wszystkim wysokie koszty prac badawczo-rozwojowych oraz wdrażania ich wyników, a także niepewny popyt na innowacyjne produkty. Ankietowani wskazywali także m.in. na konieczność ściślejszej współpracy nauki z biznesem.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
June 25 2019 20:13 V13.3.22-1