reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Politechnika Rzeszowska Nauka | 25 kwietnia 2013

Wamtechnik skonstruował baterię do motoszybowca

Motoszybowiec ważący 470 kg o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 17 m powstał we współpracy dwóch uczelni technicznych.


Pierwszy w Polsce motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71 testowano w grudniu zeszłego roku na lotnisku w Mielcu. Motoszybowiec powstał w ramach projektu "Wielofunkcyjny, dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji" zakończonego ponad miesiąc temu. Pracowali nad nim inżynierowie z Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej. Swój udział miała też firma Wamtechnik, której pracownicy działu badawczo-rozwojowego współprojektowali baterię zasilającą motoszybowiec. Jak informuje spółka, wyzwaniem była przede wszystkim konstrukcja mechaniczna baterii, która z uwagi na umiejscowienie (skrzydła szybowca pracujące w trakcie lotu) musiała być elastyczna. AOS-71 wyposażony jest w silnik pozwalający na samodzielny start oraz w sytuacjach awaryjnych na podtrzymanie lotu czy awaryjne lądowanie. Energia, która napędza silnik zgromadzona jest w baterii litowo-jonowej w technologii litowo-polimerowej o łącznej masie ok 60 kg i energii 7100Wh przy napięciu znamionowym 178V. Ładowanie odbywa się z gniazdka 230 V i zajmuje 4 do 6 godzin. Prototyp motoszybowca z napędem elektrycznym został sfinansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna”.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
June 17 2019 21:26 V13.3.21-1