reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Leoni / illustration purposes only
Przemysł elektroniczny |

Perspektywy rozwoju branży produkcji wiązek w Polsce

O szansach i zagrożeniach dla krajowej branży produkcji wiązek elektrycznych rozmawiamy z Tomaszem Pawłowskim, prezesem Evoltec.

evertiq: W ostatnim czasie jednym z najważniejszych tematów w Polsce jest kryzys branży motoryzacyjnej – produkcja nowych samochodów gwałtownie zmalała, Fiat ogłosił duże zwolnienia. Branża produkcji wiązek w Polsce wydaje się być mocno powiązana z koniunkturą w przemyśle motoryzacyjnym. W jaki sposób słabość branży motoryzacyjnej może odbić się na krajowych producentach wiązek? Tomasz Pawłowski: Z pewnością branża produkcji wiązek jest mocno powiązana z koniunkturą w przemyśle motoryzacyjnym, jednak pragnę zaznaczyć, że w Polsce montowane są wiązki nie tylko na potrzeby produkcji samochodów w Polsce, ale też dla wielu innych modeli aut, montowanych za granicą. Słaba koniunktura w przemyśle motoryzacyjnym dotyka nie tylko Polskę, ale też i inne kraje europejskie. Mimo tego, nie obserwujemy żadnych drastycznych spadków wolumenu produkcji, z drugiej strony nie widzimy też wyraźnych wzrostów zamówień. Możemy raczej mówić o stabilizacji skali produkcji. evertiq: Sektor produkcji wiązek zdominowany jest przez zakłady produkcyjne międzynarodowych koncernów, niewiele jest firm o rodzimym kapitale. Czy istnieją w Polsce warunki do rozwoju małych i średnich firm produkujących wiązki? Tomasz Pawłowski: Rzeczywiście, pod względem wielkości produkcji sektor wiązek jest zdominowany przez międzynarodowe koncerny, które umieściły swoje zakłady produkcyjne w Polsce, jednak nie powinno to stanowić bariery do rozwoju małych i średnich producentów wiązek. Z jednej strony, bariery wejścia dla dużych projektów są naprawdę wysokie. Oczywistą sprawą jest bariera kapitałowa, lecz chyba jeszcze ważniejsza jest bariera istnienia ścisłych powiązań pomiędzy firmami, współpracujących ze sobą już na etapie projektowania wiązek, które potem w naturalny sposób trafiają do produkcji w firmie wykonującej projekt. Z drugiej jednak strony, istnieje wiele nisz rynkowych, gdzie mniejsi producenci mogą znaleźć swoje miejsce. Takie szanse istnieją nawet w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie realizowane są również stosunkowo niewielkie projekty. Na gruncie krajowego rynku, niewątpliwie interesujące możliwości kreowane są przez sektor AGD, bardzo silnie reprezentowany w Polsce. Innymi przykładami rynków, o dużym potencjale dla krajowych producentów, są produkcja szaf sterowniczych i rozdzielnic a także elektronika. evertiq: W minionych latach wiele międzynarodowych firm uplasowało w Polsce swoje zakłady ze względu na niskie koszty pracy. Czy również obecnie cena odgrywa kluczową rolę na rynku? Tomasz Pawłowski: Z pewnością koszt pracy był jednym z najistotniejszych czynników decydujących o zlokalizowaniu zakładów produkcyjnych na terenie Polski. W chwili obecnej zarówno międzynarodowe koncerny jak i firmy krajowe produkujące wiązki mogą poszczycić się kadrą o najwyższych kwalifikacjach, zapewniającą najwyższy poziom produkcji. Jakość pracy w stosunku do jej kosztu wciąż czyni Polskę atrakcyjną lokalizacją w naszym regionie. W ostatnich latach miały miejsce przypadki przeniesienia produkcji z Polski w rejony o niższych kosztach. Jednak, istnieje bardzo duża grupa producentów wiązek w pełni zadowolonych z dokonanego przed laty wyboru lokalizacji w Polsce. Kultura pracy w polskich zakładach na przestrzeni ostatnich lat bardzo się poprawiła i obecnie osiągnęła najwyższy, europejski poziom. evertiq: W jaki sposób Polska postrzegana jest przez międzynarodowe firmy wyspecjalizowane w produkcji sprzętu. Czy Polska to znaczący rynek europejski? Tomasz Pawłowski:Nawet z pespektywy globalnego lidera, Polska jest szczególnie interesującym rynkiem lokalnym. Składają się to dwa czynniki: wiele międzynarodowych koncernów uplasowało tutaj swoją produkcję, wyrasta też znacząca grupa lokalnych producentów średniej wielkości. Można stwierdzić, iż Polska uważana jest za jeden z najbardziej – o ile nie najbardziej – interesujących rynków lokalnych w Europie.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama