Sponsored content by Milar
Ochrona elektroniki samochodowej powłokami ochronnymi – lakiery UV
Elektronika samochodowa, niegdyś słabo rozwinięty segment rynku, zyskała w ostatnich latach duże znaczenie, ponieważ zmieniła się branża, kultura i oczekiwania klientów. Wzrosły wymagania dotyczące bezpieczeństwa i przepisów dla pojazdów, producenci mają nowe wymagania gwarancyjne, a to, co kiedyś było „luksusem”, teraz powinno być standardem w nowym samochodzie.
Funkcje takie jak: utrzymywanie pasa ruchu, kamery skierowane do tyłu, zautomatyzowane parkowanie i inne rodzaje wspomaganej jazdy stają się powszechne, ponieważ cele producentów skierowane są w stronę samojezdnego (autonomicznego) samochodu. Pełne systemy informacyjno-rozrywkowe, obejmujące oprogramowanie do nawigacji, odtwarzania muzyki, komunikacji i szereg mniej typowych aplikacji, również zyskują na popularności.
Zasadniczo oczekuje się, że każdy nowy pojazd na rynku będzie bezpieczny, wygodny i niezawodny. Te cechy zależą w dużym stopniu od jakości zastosowanych komponentów elektronicznych. Sterowanie poduszkami powietrznymi, układy wtrysku paliwa, sterowanie zawieszeniem, automatyczne skrzynie biegów, moduły elektrycznie sterowanych szyb i drzwi, moduły sterujące silnikiem i układem klimatyzacji to niewielki ułamek obecnych układów elektronicznych spotykanych w przeciętnym nowym samochodzie. Użycie elektroniki jest jeszcze większe w pojazdach hybrydowych. Oprócz wzrostu zawartości elektronicznej na pojazd, nastąpił również wzrost ogólnej sprzedaży pojazdów, szczególnie w obu Amerykach i Azji (dane sprzed pandemii COVID-19).
Jakość i niezawodność elektroniki w samochodach wpływa na decyzje konsumentów. Producent pojazdów, który cieszy się opinią producenta elektroniki, która szybciej zawodzi, napotka więcej trudności na rynku i będzie miał więcej napraw gwarancyjnych.
Oznacza to, że istnieje potrzeba tworzenia nie tylko dobrze przetestowanego oprogramowania, ale także dobrze zmontowanego urządzenia. Samochód jest trudnym środowiskiem pracy dla płytki PCB, w zależności od umiejscowienia płytki, intensywności użytkowania pojazdu i rodzaju środowiska, na które jest narażony. Delikatne elementy elektroniczne i ścieżki między nimi muszą być chronione, aby działały niezawodnie.
Deskę można odsłonić, zaprojektować we własnej obudowie lub zalać odpowiednią żywicą. Zamknięcie lub zalewanie zajmuje miejsce i sztucznie ogranicza przestrzeń dostępną dla elektroniki. Zalewanie całych obwodów drukowanych również zwiększa wagę, jednak projektanci pojazdów są coraz bardziej zainteresowani usuwaniem z samochodu każdej niepotrzebnej uncji. Istnieje jednak alternatywne rozwiązanie.
Używanie powłok lakierniczych
Powłoki konformalne to polimery, które można nakładać cienkimi warstwami na płytki obwodów drukowanych, aby chronić i izolować elektrycznie komponenty przed obciążeniami środowiskowymi.
W zależności od potrzeb mogą być natryskiwane, nakładane pędzlem, powlekane przez polewanie lub dozowane przez roboty i zajmują bardzo mało dodatkowej przestrzeni. Typowa grubość wynosi od 0,002'' do 0,005'' z możliwością nakładania grubszych powłok w razie potrzeby. Powłoki konformalne pozwalają na mniejsze, lżejsze zespoły, ponieważ nie są potrzebne żadne dodatkowe obudowy, co umożliwia umieszczenie większej liczby płytek drukowanych w tej samej przestrzeni. Rys. 1. Przezroczysta powłoka ochronna
Ponadto ich zdolność do izolacji może poprawić wydajność i pozwolić na znaczne zmniejszenie potrzebnej przestrzeni między ścieżkami na płycie.
Pomimo cienkiej warstwy są bardzo skuteczne. Powłoki konformalne chronią płytki przed naprężeniami mechanicznymi i termicznymi, wilgocią, substancjami korozyjnymi, zanieczyszczeniami, takimi jak sól i brud, szkodliwymi gazami, grzybami i innymi czynnikami środowiskowymi, na które mogą napotkać PCB w pojazdach.
Wzrost wąsów cyny pojawia się z czasem na elementach PCB i jest stymulowany przez naprężenia mechaniczne i termiczne, które są szczególnie powszechne w zastosowaniach motoryzacyjnych. Powłoki ochronne mogą spowolnić ten wzrost, zapobiegając powstawaniu łuków i zwarć. Powłoki zwiększają również wytrzymałość mechaniczną komponentów i poprawiają trwałość zmęczeniową połączeń lutowanych.
W branży motoryzacyjnej płytki PCB są umieszczane tam, gdzie najlepiej pasują do danego układu pojazdu - czyli praktycznie w każdym miejscu samochodu. Czujniki i płytki drukowane znajdują się w miejscach, które mogą być narażone na wszystko, od płynu hamulcowego po opary benzyny, mgłę solną oraz wszelkie ciepło i wibracje związane z silnikiem spalinowym. Odpowiedni rodzaj powłoki ochronnej zapewni ochronę i nie doda dodatkowej nieefektywności do procesu produkcyjnego.
Zalety powłok światło-utwardzalnych
Dostępne są różne typy powłok ochronnych, w tym na bazie rozpuszczalników, silikonowe, dwuskładnikowe epoksydy i akrylany uretanowe. Powłoki światło-utwardzalne mają kilka zalet w porównaniu z innymi systemami.
Powłoki ochronne UV utwardzają się na żądanie w ciągu kilku sekund i są łatwiejsze do zautomatyzowania jako cały proces niż inne rodzaje powłok. Nie ma potrzeby układania w stosy i tymczasowego zabezpieczania płytek, a następnie poddawania ich dodatkowej obróbce. Oprócz oszczędności czasu, technologia światło-utwardzalna oszczędza również miejsce na hali produkcyjnej i zwiększa ogólną wydajność. Nie ma potrzeby mieszania, jak w przypadku dwuskładnikowych epoksydów, nie ma potrzeby zabezpieczania przeciwwybuchowego, jak w przypadku powłok na bazie rozpuszczalników, i zazwyczaj na każdym etapie przetwarzania wymagana jest mniejsza liczba kroków i mniej operatorów. Ponadto nie są wymagane żadne dodatkowe opłaty za wysyłkę, co może mieć miejsce w przypadku materiałów niebezpiecznych.
Materiały światło-utwardzalne mogą nie zawierać silikonu i rozpuszczalników.
Mechanizm utwardzania jest dość prosty. Kiedy światło wytwarzające energię o prawidłowej mocy widmowej zetknie się z materiałem światło-utwardzalnym (LCM), fotoinicjatory w materiale fragmentują się, tworząc wolne rodniki, rozpoczynając proces utwardzania. Wolne rodniki zaczynają tworzyć łańcuchy polimerowe z akrylanami, które stanowią LCM, aż wszystkie dostępne rodniki przyłączą się i staną się stałym polimerem. Następuje koniec procesu utwardzania zwany terminacją i LCM uległa polimeryzacji lub utwardzeniu.
Dobór odpowiedniej powłoki ochronnej
Środowisko końcowego użytkowania i testy kwalifikacyjne symulują środowisko, w którym PCB i powłoki ochronne będą ostatecznie używane przez cały okres eksploatacji pojazdu. Oczekiwane ekstremalne temperatury, wilgoć, ścieranie, rozpylona sól, wibracje, chemikalia i inne potencjalne lub prawdopodobne zagrożenia wpłyną na to, jakie konkretne powłoki ochronne są optymalne dla danego zastosowania. Konieczne jest również rozważenie wymaganych właściwości elektrycznych w celu zapewnienia integralności elektrycznej modułu.
Większość światło-utwardzalnych powłok z akrylanów uretanowych działa dobrze w temperaturach roboczych od -40 do 150° C, chociaż niektóre mogą być również stosowane w temperaturach poniżej -40° C. Powłoki te charakteryzują się dobrą odpornością chemiczną i na wilgoć.
Ogólnie rzecz biorąc, światło-utwardzalne powłoki o większej twardości (twardsze) mają zwykle wyższą odporność chemiczną i na ścieranie i są szczególnie korzystne, jeśli pożądane są cienkie warstwy pokrycia. Bardziej miękkie powłoki o niższej twardości zmniejszają naprężenia elementów i zapewniają najlepszą odporność na szoki termiczne. Aby uzyskać wyższą odporność chemiczną bardziej miękkich powłok, można zastosować nieco grubszą powłokę.
Testy niszczące będą przydatne do określenia, jaka powłoka i rodzaj aplikacji są najlepsze dla produkowanych obwodów drukowanych.
Rodzaje specjalistycznych powłok UV
Zdjęcia udostępnione dzięki uprzejmości firmy Dymax
- Utwardzanie w cieniu - wtórne utwardzanie ciepłem i wilgocią w trudno dostępnych miejscach
- Lakiery z technologią Ultra-Red® - technologia fluorescencyjna ułatwiająca kontrolę pokrycia
- Czarne lakiery – do ochrony poufnych informacji
- Lakier ochronny o bardzo niskiej lepkości
Zdjęcia udostępnione dzięki uprzejmości firmy Dymax