Sponsored content by Elhurt
Szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych możliwe także w domu ?
Postęp w technologii ładowania jest czynnikiem, który decyduje o sukcesie elektromobilności. Celem jest zapewnienie wygodnej, dostępnej i dostosowanej do zasięgów aut elektrycznych infrastruktury ładowania. Jakie stacje ładowania prądu mamy do wyboru?
Instalowane obecnie na rynku stacje ładowania prądu stałego DC to przede wszystkim szybkie ładowarki – w wersji bez chłodzenia z prądem ładowania od 125 do 300 A oraz wersji z chłodzeniem z wysokimi prądami ładowania do 500 A, do których przeznaczone są specjalnie dedykowane złącza i kable. Są to skomplikowane i drogie rozwiązania z najwyższej półki, stosowane głównie w transporcie publicznym.
Ładowanie prądem stałym = szybkie ładownie
W sektorze półpublicznym - na przykład w supermarketach, firmach, ale również w domach prywatnych, najczęściej stosowane są stacje ładowania prądu przemiennego AC. Jest to proste i relatywnie „tanie” rozwiązanie, jednak należy pamiętać, że w tym przypadku proces ładowania może trwać nawet ponad dziesięć godzin. Z kolei stacja ładowania DC może naładować pojazd do dziesięciu razy szybciej niż poprzez zwykłe gniazdko domowe. Dlatego należy się spodziewać, że zapotrzebowanie na stacje do ładowania prądem stałym wzrośnie również w zakresie niższych mocy.
„Dzieje się tak z dwóch powodów: z jednej strony, jeżeli prywatne stacje ładowania DC będą powszechnie dostępne, producenci pojazdów będą mogli instalować w swoich pojazdach elektrycznych ładowarki o mniejszej mocy, a tym samym prostsze w obsłudze. Po drugie, w połączeniu z inteligentnymi domami, fotowoltaiką i aplikacjami Vehicle2Home, prąd stały może być przesyłany do pojazdu i z powrotem przy minimalnych stratach konwersji.”
- Andrzej Moczulski, Starszy Inżynier Aplikacyjny w Elhurt
Aby, umożliwić wysoką moc ładowania prądem przemiennym, a tym samym szybkie ładowanie AC, producenci pojazdów musieliby zainstalować wydajne ładowarki pokładowe, które przekształcą prąd przemienny ze stacji ładowania w prąd stały płynący do akumulatora pojazdu. Takie podejście nie przemawia do producentów pojazdów – nie tylko ze względów ekonomicznych, ale także ze względu na ograniczoną przestrzeń dostępną w pojeździe i dodatkowy ciężar tak dużego elementu. Jeszcze dziś wiele pokładowych ładowarek oprócz ładowania DC umożliwia tylko jednofazowe ładowanie prądem AC, np. Nissan Leaf o mocy 3,7 kW lub VW e-Golf o mocy 7,2 kW, co jest bardzo czasochłonne.
Analizując rynek pojazdów i zapowiedzi producentów pojazdów, można założyć, że w niedalekiej przyszłości zasięgi, a tym samym pojemności akumulatorów w pojazdach elektrycznych będą się nadal zwiększać. Spowoduje to również wzrost zapotrzebowania w sektorze prywatnym i półpublicznym na szybsze opcje ładowania. Szybkie ładowanie, które coraz bardziej przypomina dzisiejsze tankowanie oraz większy zasięg dadzą posiadaczom samochodów elektrycznych poczucie, że nie muszą wprowadzać poważnych zmian w swoich przyzwyczajeniach.
Już dziś istnieją pierwsze stacje ładowania prądem stałym, które zostały opracowane również z myślą o kompatybilności z systemami solarnymi i akumulatorowymi. Technologia dwukierunkowego konwertera umożliwia współdziałanie pomiędzy wytwarzaniem energii elektrycznej, jej magazynowaniem i ładowaniem pojazdu elektrycznego w domu. Stacja ładowania prądem stałym w niedalekiej przyszłości będzie mogła realizować zasilanie energią w trybie V2H (pojazd-do-domu) i V2G (pojazd-do-sieci).
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kable do ładowania prądem stałym w niższym zakresie mocy, Phoenix Contact opracował specjalne kable prądu stałego DC do zastosowań domowych i sektora półpublicznego.
„Mówimy tutaj na przykład o ładowaniu flot samochodów firmowych, przy restauracjach czy supermarketach - innymi słowy, sprawdzą się wszędzie tam, gdzie kierowcy zazwyczaj spędzają tylko krótki czas i chcieliby skorzystać z zalet szybkiego ładowania prądem stałym. Kable są zgodne ze standardem CCS (Combined Charging System) i bazują na potrójnie nagrodzonej, szczególnie ergonomicznej konstrukcji kabli do ładowania prądem przemiennym z rodziny C-Line. Dlatego też nowa rodzina nosi nazwę "CCS C-Line". Kable te mogą być stosowane w stacjach ładowania prądem stałym od 40 A do 80 A, przy napięciu znamionowym 1000 V.”
- Andrzej Moczulski, Starszy Inżynier Aplikacyjny w Elhurt
W ofercie Phoenix Contact dostępne są cztery warianty tego produktu o różnych długościach dedykowanych na rynek Ameryki Północnej (CCS1) i Europy (CCS2).
Dzięki kompaktowym wymiarom wtyku C-Line z serii CCS jego proporcje i domowego Wallboxa DC są do siebie optymalnie dopasowane, a dzięki nowoczesnemu wzornictwu wtyku zapewniony jest harmonijny wygląd całości. Bezpieczne ładowanie prądem stałym zapewniają bardzo czułe czujniki temperatury, które w czasie rzeczywistym i niezależnie od siebie mierzą zmiany wydzielanego ciepła bezpośrednio na posrebrzanych stykach prądu stałego.
„Dzięki przemyślanej koncepcji uszczelnienia wewnętrznego, elementy przewodzące prąd we wtyku są również dobrze chronione przed wnikaniem wody. Dzięki temu wtyk C-Line z serii CCS zapewnia wysoki poziom wytrzymałości i bezpieczeństwa w instalacjach zewnętrznych.”
- Rafał Sypniewski, Menedżer obszaru biznesu w Phoenix Contact
Podsumowanie
Największą zaletą ładowania pojazdu elektrycznego prądem stałym w porównaniu z ładowaniem prądem przemiennym jest możliwość uzyskania większej mocy - i związana z tym oszczędność czasu. Wtyki ładowania CCS C-Line otwierają nowe możliwości dla prostego, nadające się do codziennego użytku szybkiego ładowanie pojazdów elektrycznych w miejscach półpublicznych i prywatnych.
Więcej informacji:
Andrzej Moczulski
Starszy Inżynier Aplikacyjny w firmie Elhurt
andrzej.moczulski@elhurt.com.pl
+48 600 082 430
LINKEDIN





