reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© AMD Komponenty | 02 lutego 2012

Słów parę o HSA

Nowa heterogeniczna (niejednorodna) architektura nowych APU, ma wspomóc pracę programistów, umożliwiając im równoległe programowanie GPU równie łatwo, jak do tej pory był to w przypadku CPU.

Proste i wygodne tworzenie oprogramowania do przetwarzania równoległego jest nowym świętym gralem inżynierów AMD. Jednym z ważniejszych kroków do osiągnięcia tego celu ma być architektura HSA - czyli „Heterogeneous”. Ta 'niejednorodność' ma być zaaplikowana do nowych APU firmy AMD. Polegać ma ona na tym, że programistom udostępni się swobodę w programowaniu rdzeni GPU, podobnie jak to jest w przypadku CPU. Ma to wprowadzić nowe możliwości, a także usprawnić tworzenie oprogramowania do przetwarzania równoległego. Jak mówi Pan Macri z AMD, „dziś, programista to Michał Anioł”. Realne korzyści z tego płynące mają polegać na zwiększonej przepustowości, lepszemu dostępowi do zasobów pamięci podręcznej, a także mniejszemu zużyciu energii. Nowe podejście nie tylko umożliwi tworzenie wspomnianego oprogramowania, ale ma także służyć w znacznie lepszej optymalizacji kodu, w porównaniu do tego tworzonego dla CPU. Architektura ta niedługo ujrzy światło dzienne, choć do zrobienia jest jeszcze parę rzeczy (m.in. usprawnienia w zarządzaniu energią), ale sami szefowie AMD widzą przyszłość tego rozwiązania, jako standardu w przemysłowym przetwarzaniu danych. Kod dla GPU tworzony ma być jak na razie jedynie w języku C++. Wszystko ma się odbywać niskopoziomowo. Dzięki temu programista otrzyma nowe, potężne możliwości, lecz wymagana będzie od niego duża wiedza. Osoby, które są zaznajomione Open CL,nie muszą się obawiać. Pojawiały się plotki dotyczące zniknięcia tych bibliotek w nowej architekturze, lecz firma zapewnia, że HSA ma być swoistym rozwinięciem i optymalizacją tej platformy. Wszystko będzie kompatybilne ze standardami Open CL. Zaletą programowania GPU ma być brak konieczności instalowania i implementacji dodatkowych sterowników. Uproszczona zostanie tym samym komunikacja programu z rdzeniem, co znacząco ma poprawić wydajność. Nie będzie więc dedykowanego API, specjalnych jąder tłumaczących, a nawet kolejek. O to wszystko programista będzie musiał zadbać sam. Rozwiązanie to ma przyczynić się tworzenia oprogramowania, którego zadaniem będzie przetwarzanie potężnych ilości danych. Niektórych zapewne ucieszy również fakt, że architektura będzie otwarta. Oznacza to, że tak naprawdę każdy będzie mógł spróbować swoich sił w programowaniu GPU w architekturze HSA. Ma to zapewne służyć także szybkiemu rozwijaniu tej architektury. Pełna specyfikacja będzie dostępna na licencji otwartej.
Załaduj więcej newsów
December 03 2019 22:29 V14.8.2-1