reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Segway Komponenty | 08 września 2011

Segway - co i jak - podstawy konstrukcji

Zapewne każdy z nas widział taki pojazd. Jest to jednoosobowy samobieżny pojazd, zdolny do utrzymania równowagi poprzez umiejętne sterowanie silnikami. Zajrzymy do jego wnętrza, by zbadać cały ten mechanizm.

Segway, to stosunkowo stara już konstrukcja. Wersja HT, czyli transporter osobowy (ang. „human transporter”), jest samobieżną maszyną, zdolną do samodzielnego utrzymania równowagi. Jego premiera miała miejsce w 2002 roku, a mimo to nadal zaskakuje ludzi, tym, jak on działa, jak to się dzieje, że ten dwukołowy pojazd się nie przewraca. Pojazd ten ciężko zaklasyfikować do czegokolwiek nam znanego do tej pory. Ma dwa koła jak rower czy motor, lecz w przeciwieństwie do nich, znajdziemy tu tylko 1 oś, łączącą te dwa koła. Sterowane są one niezależnie przez 2 silniki prądu stałego, o mocy aż 2 KM każdy!. Pomimo takiej mocy i niewielkiej wagi, wynoszącej około 40 kg, pojazd z człowiekiem na pokładzie jest w stanie rozwinąć prędkość tylko do 20 km/h. Może się to wydawać niewiele, ale stojąc na nim, przy takiej prędkości na początku można się przestraszyć. Ograniczenie jest elektroniczne. Ponadto pojazd został zaprojektowany do spokojnego poruszania się po mieście, a nawet po budynkach, nie do wyścigów. Chociaż po pewnych modyfikacjach dało, by się osiągnąć większe prędkości, biorąc pod uwagę moc silników. Zasięg pojazdu kształtuje się w granicach 20 km (w normalnych warunkach – wiatr, wzniesienia, itp), dla wersji HT, oraz około 30 km dla wersji i2. Jak nim sterujemy? Po prostu wytrącamy nasz pojazd z położenia równowagi. Gdy kierowca wychyla się w przód, to żeby utrzymać poziom równowagi (czyli aby człowiek został w pozycji pionowej), pojazd musi przemieścić się nieznacznie do przodu. Jeśli więc umyślnie pochylimy się do przodu (bądź do tyłu) pojazd nasz zacznie poruszać się do przodu (analogicznie do tyłu). W skrócie można powiedzieć, że pojazd opiera się na zasadzie wahadła odwróconego. Wsiadając na pojazd, naszym oczom ukaże się drążek, z wyświetlaczem wyświetlaczami. Próbując znaleźć hamulce, rozczarujemy się, gdyż pojazd nie posiada takowych. Jeśli chcielibyśmy się zatrzymać, należy po prostu się wyprostować, bądź odchylić do tyłu. A jak wygląda skręcanie? Do tego służy drążek. Wystarczy go przechylić w lewo bądź w prawo. Wtedy nasz pojazd się obróci. Przy ruchu do przodu jest to skręt. Jego promień uwarunkowany jest prędkością pojazdu, podobnie jak w samochodzie. Jednakże to, co odróżnia go od rowerów i samochodów, to promień skrętu, który minimalnie może wynosić 0 cm! Czyli możemy obrócić się w miejscu, podobnie jak to robi czołg. Jak to wszystko jednak działa? Skąd pojazd wie, kiedy się przechylamy, obracamy, kiedy na nim stajemy, jak sterować silnikami? Wszystkiego dowiemy się w następnym artykule, w którym wszystko zostanie objaśnione.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
October 11 2019 15:09 V14.5.0-2