reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Technologie | 14 listopada 2018

Nowoczesna platforma motoryzacyjna do sterowania silnikami trakcyjnymi

NXP zaprezentowało platformę referencyjną, która ma ułatwić pracę projektantom tworzącym systemy sterowania silnikami trakcyjnymi dużej mocy, pracujące przy wysokim napięciu. Platforma zapewniać ma wydajność i zgodność z ASIL-D.

NXP Semiconductors, jeden z największych dostawców komponentów półprzewodnikowych na rynek motoryzacyjny, zaprezentował nową platformę, która ma pomagać w opracowywaniu falowników dla silników trakcyjnych w pojazdach elektrycznych. Platforma ta, będąca też projektem referencyjnym, łączyć ma w sobie nowoczesne elementy, takie jak wydajne mikrokontrolery (MCU), mocne i wytrzymałe układy zarządzania energią (SBCs), izolowane wysokonapięciowe sterowniki bramek IGBT, itp. To wszystko sprzęgnięto z wyspecjalizowanym oprogramowaniem, które nieść ma ze sobą kilka zalet. Można tu wspomnieć o dużej niezawodności, mniejszym ryzyku w opracowywaniu rozwiązań, a także ogólnym przyśpieszeniu procesu tworzenia aplikacji. Trakcyjne inwertery mają za zadanie zmienić stałe napięcie (DC) z akumulatorów na przemienne, wielofazowe, by móc efektywnie zasilić elektryczne silniki trakcyjne w samochodach elektrycznych oraz hybrydowych, by jak najlepiej wspierać kierowcę. Aby system działał sprawnie i niezawodnie, konieczne jest monitorowanie pracy silnika (np. poprzez pomiar prądu), by móc jak najwydajniej sterować jego pracą i osiągnąć zadowalające wyniki, min. jeśli chodzi o osiągany moment obrotowy. NXP podjęło współpracę z VEPCO Technologies w celu stworzenia platformy i prototypu falownika, który będzie w stanie niezawodnie operować z wysokim napięciem i będzie zgodny z wymaganiami ASIL-D. Prototyp jest w stanie skutecznie sterować pracą modułów IGBT 800 V od Fuji Electric i dokonywać pomiarów prądu pracy oraz temperatury, w celu wydajnego zasilania 3-fazowych silników o mocy 100 kW. NXP planuje zaoferować klientom szerokie możliwości związane z tworzeniem i rozwijaniem własnych rozwiązań inwerterów bazujących na tej referencyjnej platformie, z wykorzystaniem ich komponentów sterujących oraz oprogramowania, zapewniając przy tym bezpieczeństwo pracy i niezawodność. VEPCO z kolei oferować ma usługi inżynierskie w tym zakresie, wspierając tworzone rozwiązania, by osiągnąć jak najlepsze wyniki. Jak podaje producent, szacunki rynkowe wskazują na to, że nawet 50% lekkich pojazdów na całym świecie, będzie wyposażone w trakcyjne silniki elektryczne do 2030 roku. To nowy, dynamicznie się rozwijający rynek, na którym wielu producentów widzi potencjał wzrostu. Firma NXP pragnie wspomóc ten proces, dzięki swojemu wieloletniemu (30) doświadczeniu, jeśli chodzi o rynek i portfolio motoryzacyjne. Sprawia to, że NXP ma dobrą pozycję, oferując rozwiązania wydajne i bezpieczne. Obie te rzeczy są wymagane na nowoczesnym rynku motoryzacyjnym. Na platformę tę składają się takie elementy jak:
  • nowe izolowane wysokonapięciowe sterowniki bramek IGBT – GD3100. Zgodne są z ISO 26262 ASIL D, zapewniając: redundancję bramki, walidację stanu, monitorowanie temperatury i prądu pracy, BIST, bezpieczne wejścia wysoko- i niskonapięciowe.
  • mikrokontrolery – MPC5775E. Posiadać mają wbudowane wsparcie „Motor Control” i implementację resolvera. Wspierać ma bezczujnikowy FOC dla PMSM, zużywając przy tym niewielką moc obliczeniową układu (< 10%), pozostawiając resztę na funkcje bezpieczeństwa i strategie sterujące, wymagane przez dzisiejsze systemy hybrydowe i EV.
  • mocny system zarządzania energii w formie układów – FS65xx. Są to wysoce niezawodne jednostki SBC („System Basis Chip”), wspierając ASIL-D. Posiadają nowoczesne zabezpieczenia, jak zapewnia producent i z powodzeniem odnajdą się też w innych aplikacjach.
Wszystkie te komponenty mają być dostępne już teraz, podobnie jak sam projekt i platforma. Pierwsze prototypy oparte na tej platformie pojawić się mają w ostatnim kwartale 2019 roku.
Załaduj więcej newsów
September 16 2019 13:24 V14.3.11-1