reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Technologie | 14 listopada 2018

Nowoczesna platforma motoryzacyjna do sterowania silnikami trakcyjnymi

NXP zaprezentowa艂o platform臋 referencyjn膮, kt贸ra ma u艂atwi膰 prac臋 projektantom tworz膮cym systemy sterowania silnikami trakcyjnymi du偶ej mocy, pracuj膮ce przy wysokim napi臋ciu. Platforma zapewnia膰 ma wydajno艣膰 i zgodno艣膰 z ASIL-D.
NXP Semiconductors, jeden z najwi臋kszych dostawc贸w komponent贸w p贸艂przewodnikowych na rynek motoryzacyjny, zaprezentowa艂 now膮 platform臋, kt贸ra ma pomaga膰 w opracowywaniu falownik贸w dla silnik贸w trakcyjnych w pojazdach elektrycznych.

Platforma ta, b臋d膮ca te偶 projektem referencyjnym, 艂膮czy膰 ma w sobie nowoczesne elementy, takie jak wydajne mikrokontrolery (MCU), mocne i wytrzyma艂e uk艂ady zarz膮dzania energi膮 (SBCs), izolowane wysokonapi臋ciowe sterowniki bramek IGBT, itp.

To wszystko sprz臋gni臋to z wyspecjalizowanym oprogramowaniem, kt贸re nie艣膰 ma ze sob膮 kilka zalet. Mo偶na tu wspomnie膰 o du偶ej niezawodno艣ci, mniejszym ryzyku w opracowywaniu rozwi膮za艅, a tak偶e og贸lnym przy艣pieszeniu procesu tworzenia aplikacji.

Trakcyjne inwertery maj膮 za zadanie zmieni膰 sta艂e napi臋cie (DC) z akumulator贸w na przemienne, wielofazowe, by m贸c efektywnie zasili膰 elektryczne silniki trakcyjne w samochodach elektrycznych oraz hybrydowych, by jak najlepiej wspiera膰 kierowc臋. Aby system dzia艂a艂 sprawnie i niezawodnie, konieczne jest monitorowanie pracy silnika (np. poprzez pomiar pr膮du), by m贸c jak najwydajniej sterowa膰 jego prac膮 i osi膮gn膮膰 zadowalaj膮ce wyniki, min. je艣li chodzi o osi膮gany moment obrotowy.

NXP podj臋艂o wsp贸艂prac臋 z VEPCO Technologies w celu stworzenia platformy i prototypu falownika, kt贸ry b臋dzie w stanie niezawodnie operowa膰 z wysokim napi臋ciem i b臋dzie zgodny z wymaganiami ASIL-D. Prototyp jest w stanie skutecznie sterowa膰 prac膮 modu艂贸w IGBT 800 V od Fuji Electric i dokonywa膰 pomiar贸w pr膮du pracy oraz temperatury, w celu wydajnego zasilania 3-fazowych silnik贸w o mocy 100 kW.

NXP planuje zaoferowa膰 klientom szerokie mo偶liwo艣ci zwi膮zane z tworzeniem i rozwijaniem w艂asnych rozwi膮za艅 inwerter贸w bazuj膮cych na tej referencyjnej platformie, z wykorzystaniem ich komponent贸w steruj膮cych oraz oprogramowania, zapewniaj膮c przy tym bezpiecze艅stwo pracy i niezawodno艣膰. VEPCO z kolei oferowa膰 ma us艂ugi in偶ynierskie w tym zakresie, wspieraj膮c tworzone rozwi膮zania, by osi膮gn膮膰 jak najlepsze wyniki.

Jak podaje producent, szacunki rynkowe wskazuj膮 na to, 偶e nawet 50% lekkich pojazd贸w na ca艂ym 艣wiecie, b臋dzie wyposa偶one w trakcyjne silniki elektryczne do 2030 roku. To nowy, dynamicznie si臋 rozwijaj膮cy rynek, na kt贸rym wielu producent贸w widzi potencja艂 wzrostu.

Firma NXP pragnie wspom贸c ten proces, dzi臋ki swojemu wieloletniemu (30) do艣wiadczeniu, je艣li chodzi o rynek i portfolio motoryzacyjne. Sprawia to, 偶e NXP ma dobr膮 pozycj臋, oferuj膮c rozwi膮zania wydajne i bezpieczne. Obie te rzeczy s膮 wymagane na nowoczesnym rynku motoryzacyjnym.

Na platform臋 t臋 sk艂adaj膮 si臋 takie elementy jak:
  • nowe izolowane wysokonapi臋ciowe sterowniki bramek IGBT 鈥 GD3100. Zgodne s膮 z ISO 26262 ASIL D, zapewniaj膮c: redundancj臋 bramki, walidacj臋 stanu, monitorowanie temperatury i pr膮du pracy, BIST, bezpieczne wej艣cia wysoko- i niskonapi臋ciowe.

  • mikrokontrolery 鈥 MPC5775E. Posiada膰 maj膮 wbudowane wsparcie 鈥濵otor Control” i implementacj臋 resolvera. Wspiera膰 ma bezczujnikowy FOC dla PMSM, zu偶ywaj膮c przy tym niewielk膮 moc obliczeniow膮 uk艂adu (< 10%), pozostawiaj膮c reszt臋 na funkcje bezpiecze艅stwa i strategie steruj膮ce, wymagane przez dzisiejsze systemy hybrydowe i EV.

  • mocny system zarz膮dzania energii w formie uk艂ad贸w 鈥 FS65xx. S膮 to wysoce niezawodne jednostki SBC (鈥濻ystem Basis Chip”), wspieraj膮c ASIL-D. Posiadaj膮 nowoczesne zabezpieczenia, jak zapewnia producent i z powodzeniem odnajd膮 si臋 te偶 w innych aplikacjach.

Wszystkie te komponenty maj膮 by膰 dost臋pne ju偶 teraz, podobnie jak sam projekt i platforma. Pierwsze prototypy oparte na tej platformie pojawi膰 si臋 maj膮 w ostatnim kwartale 2019 roku.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-1