reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© saniphoto dreamstime.com Technologie | 07 listopada 2018

Superwydajna technologia bezstratnej kompresji obrazów

Producenci uk艂ad贸w SoC i GPU mog膮 sporo zyska膰, zmniejszaj膮c obci膮偶enie 艂膮czy, poprawiaj膮c przepustowo艣膰 z pami臋ci膮 i innymi elementami aplikacji. Pom贸c w tym ma na nowa technologia Imagination Technologies, kt贸ra oferuje wiern膮, bezstratn膮 kompresj臋 obraz贸w.
Imagination Technologies przedstawi艂o prze艂omowe PowerVR PVRIC4, now膮 generacj臋 technologii pot臋偶nej kompresji obrazu. Kompresja ta ma przenie艣膰 prac臋 z obrazami na nowy poziom. Znale藕膰 ma swoje miejsce g艂贸wnie w takich aplikacjach jak: smartfony, DTV, tablety, itp.

PVRIC4 to nowoczesna technologia bezstratnej kompresji obraz贸w (wizualnie), kt贸ra ma przyczyni膰 si臋 do poprawy przepustowo艣ci systemowych we wspomnianych aplikacjach. Przyczyni si臋 tak偶e do oszcz臋dno艣ci pami臋ciowych, nawet 50%.

Imagination oferowa膰 ma technologi臋 PVRIC4 jako samodzielne bloki IP, kt贸re b臋dzie mo偶na sprawnie wbudowa膰 w uk艂ady typu SoC, wpasowuj膮c si臋 w sekcje multimedialn膮 odpowiedzialn膮 za przetwarzanie grafiki. Technologia ta ju偶 zyska艂a uznanie w艣r贸d partner贸w Imagination, w tym Chips&Media. Zbudowali oni swoje rozwi膮zania, bazuj膮c na GPU PowerVR i kodekach WAVE5.

Technologia PVRIC4 jest sporym post臋pem w rozwoju kompresji w uk艂adach GPU, jak podaje Linley Gwennap z The Linley Group. Wymagania co do przepustowo艣ci i gabaryt贸w uk艂ad贸w graficznych oraz pami臋ci to niema艂y problem dla producent贸w nowoczesnych i wysoce wydajnych uk艂ad贸w SoC. Mo偶liwo艣膰 bezstratnej (wizualnie) kompresji zapewnia spor膮 oszcz臋dno艣膰, zar贸wno w przepustowo艣ci, a tak偶e w BOM.

Nowa technologia od Imagination zawiera w sobie dwupotokowy silnik kompresora ramek (鈥瀌ual-pipeline framebuffer compression engine”). Dwoista natura tego silnika sprawia, 偶e proces kompresji jest w stanie jak najefektywniej wykorzysta膰 swoje mo偶liwo艣ci, zale偶nie od przetwarzanego obrazu lub jego fragmentu. Gdy bezstratna 艣cie偶ka nie osi膮ga 50% efektywno艣ci, do pracy wkracza kompresor stratny, kt贸ry 艣wietnie poradzi sobie w przypadku pracy z obrazami o du偶ym zaszumieniu.

W efekcie otrzymujemy obraz wysoce skompresowany, ale te偶 bardzo wierny orygina艂owi, a k艂opotliwe sekcje s膮 odpowiednio przetrawione, by jak najwierniej odda膰 obraz pierwotny. Zmiana jako艣ci jest niemal niedostrzegalna, jak zapewniaj膮 tw贸rcy. Nad ca艂ym procesem czuwa膰 maj膮 specjalne, wysoce dostrojone algorytmy.

Hybrydowe podej艣cie jakie oferuje wspomniana technologia daje du偶e mo偶liwo艣ci producentom uk艂ad贸w SoC, pozwalaj膮c na spory zysk w zakresie przepustowo艣ci oraz alokacj臋 bufora ramki (鈥瀎ramebuffer”) dla statycznej grafiki, jak i materia艂贸w video. Co wi臋cej, wszystko dzieje si臋 na poziomie sprz臋towym, wi臋c sama aplikacja nie traci na wydajno艣ci.

Oszcz臋dno艣ci w przepustowo艣ci przek艂ada膰 si臋 maj膮 na d艂u偶sz膮 偶ywotno艣膰 akumulator贸w. Zmniejsz膮 te偶 obci膮偶enie pami臋ci RAM, a tak偶e og贸ln膮 liczb臋 komponent贸w w gotowej aplikacji 鈥 podaje producent. A to z kolei przek艂ada si臋 na ni偶szy koszt budowy.

Lepsza gospodarka danymi i przepustowo艣ci膮 ma by膰 kluczowa przy realizacji aplikacji, kt贸re b臋d膮 operowa膰 z grafik膮 i wy艣wietlaczami 4K oraz 8K. Mniejsze obci膮偶enie 艂膮czy to efektywniejsza praca aplikacji.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-2