reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© saniphoto dreamstime.com
Technologie |

Superwydajna technologia bezstratnej kompresji obrazów

Producenci układów SoC i GPU mogą sporo zyskać, zmniejszając obciążenie łączy, poprawiając przepustowość z pamięcią i innymi elementami aplikacji. Pomóc w tym ma na nowa technologia Imagination Technologies, która oferuje wierną, bezstratną kompresję obrazów.

Imagination Technologies przedstawiło przełomowe PowerVR PVRIC4, nową generację technologii potężnej kompresji obrazu. Kompresja ta ma przenieść pracę z obrazami na nowy poziom. Znaleźć ma swoje miejsce głównie w takich aplikacjach jak: smartfony, DTV, tablety, itp. PVRIC4 to nowoczesna technologia bezstratnej kompresji obrazów (wizualnie), która ma przyczynić się do poprawy przepustowości systemowych we wspomnianych aplikacjach. Przyczyni się także do oszczędności pamięciowych, nawet 50%. Imagination oferować ma technologię PVRIC4 jako samodzielne bloki IP, które będzie można sprawnie wbudować w układy typu SoC, wpasowując się w sekcje multimedialną odpowiedzialną za przetwarzanie grafiki. Technologia ta już zyskała uznanie wśród partnerów Imagination, w tym Chips&Media. Zbudowali oni swoje rozwiązania, bazując na GPU PowerVR i kodekach WAVE5. Technologia PVRIC4 jest sporym postępem w rozwoju kompresji w układach GPU, jak podaje Linley Gwennap z The Linley Group. Wymagania co do przepustowości i gabarytów układów graficznych oraz pamięci to niemały problem dla producentów nowoczesnych i wysoce wydajnych układów SoC. Możliwość bezstratnej (wizualnie) kompresji zapewnia sporą oszczędność, zarówno w przepustowości, a także w BOM. Nowa technologia od Imagination zawiera w sobie dwupotokowy silnik kompresora ramek („dual-pipeline framebuffer compression engine”). Dwoista natura tego silnika sprawia, że proces kompresji jest w stanie jak najefektywniej wykorzystać swoje możliwości, zależnie od przetwarzanego obrazu lub jego fragmentu. Gdy bezstratna ścieżka nie osiąga 50% efektywności, do pracy wkracza kompresor stratny, który świetnie poradzi sobie w przypadku pracy z obrazami o dużym zaszumieniu. W efekcie otrzymujemy obraz wysoce skompresowany, ale też bardzo wierny oryginałowi, a kłopotliwe sekcje są odpowiednio przetrawione, by jak najwierniej oddać obraz pierwotny. Zmiana jakości jest niemal niedostrzegalna, jak zapewniają twórcy. Nad całym procesem czuwać mają specjalne, wysoce dostrojone algorytmy. Hybrydowe podejście jakie oferuje wspomniana technologia daje duże możliwości producentom układów SoC, pozwalając na spory zysk w zakresie przepustowości oraz alokację bufora ramki („framebuffer”) dla statycznej grafiki, jak i materiałów video. Co więcej, wszystko dzieje się na poziomie sprzętowym, więc sama aplikacja nie traci na wydajności. Oszczędności w przepustowości przekładać się mają na dłuższą żywotność akumulatorów. Zmniejszą też obciążenie pamięci RAM, a także ogólną liczbę komponentów w gotowej aplikacji – podaje producent. A to z kolei przekłada się na niższy koszt budowy. Lepsza gospodarka danymi i przepustowością ma być kluczowa przy realizacji aplikacji, które będą operować z grafiką i wyświetlaczami 4K oraz 8K. Mniejsze obciążenie łączy to efektywniejsza praca aplikacji.

reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama