reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© alexan24 dreamstime.com Technologie | 22 pa藕dziernika 2018

Superwszechstronna i wydajna platforma dla autonomicznych pojazdów i nie tylko

Nvidia zaprezentowa艂a platform臋, kt贸ra ma odmieni膰 rynek motoryzacyjny i nie tylko. Zawiera poka藕n膮 liczb臋 wysoce efektywnych modu艂贸w. Jedna architektura umo偶liwi budowanie system贸w autonomicznego kierowania samochodem, b膮d藕 tylko wspomagania kierowcy.
Podczas GTC Japan zaprezentowano NVIDIA DRIVE AGX Xavier Developer Kit. Jest to nowa i niezwyk艂a platforma rozwojowa, przeznaczona do budowy autonomicznych system贸w kierowania pojazdami.

Rozwi膮zanie to 艂膮czy ze sob膮 dwa elementy: software oraz hardware. Jak podaj膮 tw贸rcy, jest to te偶 rozwi膮zanie otwarte oraz wysoce skalowalne. Ma umo偶liwi膰 projektantom bezproblemowe opracowywanie i testowanie swoich aplikacji, mog膮c jednocze艣nie usprawni膰 procesy produkcyjne.

Jak podaje Jensen Huang, za艂o偶yciel i CEO Nvidii: - Proces opracowywania pojazd贸w poruszaj膮cych si臋 samodzielnie zosta艂 turbodo艂adowany.

W ramach tej platformy, w formie kitu deweloperskiego, otrzymujemy mocny komputer pok艂adowy DRIVE AGX Xavier, wspierany przez r贸偶ne technologie komunikacyjne i zasilanie uniwersalne, komponenty sensoryczne (kamera) oraz bogaty zestaw pozosta艂ych akcesori贸w.

DRIVE AGX jest cz臋艣ci膮 wi臋kszej platformy AGX od Nvidii, kt贸ra skupia si臋 na szeroko rozumianej automatyzacji w robotyce, urz膮dzeniach medycznych, a tak偶e samodzielnie poruszaj膮cych si臋 samochodach.
Nowa platforma opiera si臋 tak偶e na dedykowanym oprogramowaniu: NVIDIA DRIVE Software 1.0. Znajdziemy w nim wsparcie dla wielu niezb臋dnych funkcji potrzebnych do realizacji systemu samodzielnego kierowania pojazdami. W艣r贸d nich: zbieranie danych, percepcja drogowa oraz omijanie przeszk贸d, zaawansowane monitorowanie kierowcy, wizualizacje, itp.

Znajdziemy tu tak偶e modu艂y DriveWorks, kt贸re stanowi膰 maj膮 warstw臋 abstrakcyjn膮 dla r贸偶nego rodzaju sensor贸w. Sekcja ta obejmowa膰 ma tak偶e r贸偶nego rodzaju biblioteki wizyjne oraz przetwarzania obraz贸w.

Otwarto艣膰 tej platformy sprawia, 偶e wiele firm mo偶e budowa膰 swoje aplikacje na niej oparte, jak r贸wnie偶 dostawia膰 nowe, w艂asne rozwi膮zania, rozwijaj膮c DRIVE AGX.

Co jeszcze mo偶emy zyska膰? Pojazdy autonomiczne musz膮 umie膰 skutecznie postrzega膰 swoje otoczenie w kt贸rym si臋 znajduj膮, bez udzia艂u cz艂owieka, lecz z r贸wnie du偶膮, je艣li nie wi臋ksz膮 skuteczno艣ci膮. Aby temu sprosta膰, systemy takie oparte s膮 na pot臋偶nych sieciach neuronowych (DNN - 鈥瀌eep neural networks”), pracuj膮cych jednocze艣nie i r贸wnolegle. Celem ka偶dej z nich jest skuteczne identyfikowanie r贸偶nych element贸w drogi i jej otoczenia: linii oddzielaj膮cych pasy drogi, pobocza, odczytywa膰 znaki, sygnalizacj臋 艣wietln膮, wykrywa膰 inne samochody, pieszych oraz wiele innych obiekt贸w.

Nie jest to 艂atwe zadanie. DRIVE Software 1.0 stworzono, by sprosta膰 temu wyzwaniu. Dzi臋ki temu oprogramowaniu, jak r贸wnie偶 ca艂ej platformie, zdolno艣ci percepcyjne pojazdu maj膮 zosta膰 wyniesione na nowy poziom, umo偶liwiaj膮c niezwykle efektywne wykrywanie i klasyfikowanie obiekt贸w (przeszk贸d), by m贸c nast臋pnie skutecznie zareagowa膰 na sytuacje na drodze.

Jest to mo偶liwe dzi臋ki zaawansowanym wbudowanym sieciom neuronowym, jak np. DriveNet. Opr贸cz wykrywania i klasyfikowania obiekt贸w, sieci te s膮 w stanie skutecznie je 艣ledzi膰, co pozwoli na okre艣lenie ich obecnego, jak i przysz艂ego zachowania. LaneNet oraz OpenRoadNet skupiaj膮 si臋 na liniach i znakach poziomych, jak r贸wnie偶 wytycz膮 u偶yteczn膮 przestrze艅 dla naszego pojazdu na drodze.

Projektant贸w z pewno艣ci膮 ucieszy r贸wnie偶 fakt, 偶e systemy te wzbogacone s膮 o funkcje nagrywania danych. Poszczeg贸lne punkty oraz miejsca opatrzone s膮 stosownymi znakami czasowymi, pozwalaj膮c na sprawne testowanie i usprawnianie tworzonych system贸w i aplikacji.

Platforma ta przyda si臋 nie tylko w systemach autonomicznego kierowania pojazdami. Odnajdzie si臋 te偶 w systemach wspomagania i monitorowania kierowcy. Drive IX SDK zawiera w sobie rozwi膮zania 艣ledz膮ce i odczytuj膮ce wyraz twarzy kierowcy, gdzie kieruje uwag臋 i pozwoli rozpozna膰, czy nie jest zanadto zm臋czony lub czy nie odrywa niebezpiecznie wzroku od drogi.

Ciekawym dodatkiem s膮 te偶 systemu wizualizacyjne, pozwalaj膮ce przekaza膰 kierowcy i pasa偶erom to, jak sytuacj臋 na drodze widzi system. Ma to umo偶liwi膰 budowanie wi臋zi zaufania pomi臋dzy cz艂owiekiem, a maszyn膮.

Producent zapewnia, 偶e platforma ta jest wysoce skalowalna. Mo偶na budowa膰 ma艂e, jak i rozleg艂e systemy, korzysta膰 z dowolnych modu艂贸w i rozwi膮za艅 w ka偶dej konfiguracji. R贸偶nego rodzaju aplikacje, czy to kierowania autonomicznego, czy tylko wspomagania kierowcy, b臋dzie mo偶na tworzy膰 w oparciu o jedn膮, sp贸jn膮 i wysoce wydajn膮 platform臋, opieraj膮c si臋 na uk艂adach z serii Xavier.

Platforma jest ju偶 dost臋pna dla wszystkich zainteresowanych od 1 pa藕dziernika.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-1