reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© alexan24 dreamstime.com
Technologie |

Superwszechstronna i wydajna platforma dla autonomicznych pojazdów i nie tylko

Nvidia zaprezentowała platformę, która ma odmienić rynek motoryzacyjny i nie tylko. Zawiera pokaźną liczbę wysoce efektywnych modułów. Jedna architektura umożliwi budowanie systemów autonomicznego kierowania samochodem, bądź tylko wspomagania kierowcy.

Podczas GTC Japan zaprezentowano NVIDIA DRIVE AGX Xavier Developer Kit. Jest to nowa i niezwykła platforma rozwojowa, przeznaczona do budowy autonomicznych systemów kierowania pojazdami. Rozwiązanie to łączy ze sobą dwa elementy: software oraz hardware. Jak podają twórcy, jest to też rozwiązanie otwarte oraz wysoce skalowalne. Ma umożliwić projektantom bezproblemowe opracowywanie i testowanie swoich aplikacji, mogąc jednocześnie usprawnić procesy produkcyjne. Jak podaje Jensen Huang, założyciel i CEO Nvidii: - Proces opracowywania pojazdów poruszających się samodzielnie został turbodoładowany. W ramach tej platformy, w formie kitu deweloperskiego, otrzymujemy mocny komputer pokładowy DRIVE AGX Xavier, wspierany przez różne technologie komunikacyjne i zasilanie uniwersalne, komponenty sensoryczne (kamera) oraz bogaty zestaw pozostałych akcesoriów.
DRIVE AGX jest częścią większej platformy AGX od Nvidii, która skupia się na szeroko rozumianej automatyzacji w robotyce, urządzeniach medycznych, a także samodzielnie poruszających się samochodach.
Nowa platforma opiera się także na dedykowanym oprogramowaniu: NVIDIA DRIVE Software 1.0. Znajdziemy w nim wsparcie dla wielu niezbędnych funkcji potrzebnych do realizacji systemu samodzielnego kierowania pojazdami. Wśród nich: zbieranie danych, percepcja drogowa oraz omijanie przeszkód, zaawansowane monitorowanie kierowcy, wizualizacje, itp. Znajdziemy tu także moduły DriveWorks, które stanowić mają warstwę abstrakcyjną dla różnego rodzaju sensorów. Sekcja ta obejmować ma także różnego rodzaju biblioteki wizyjne oraz przetwarzania obrazów. Otwartość tej platformy sprawia, że wiele firm może budować swoje aplikacje na niej oparte, jak również dostawiać nowe, własne rozwiązania, rozwijając DRIVE AGX. Co jeszcze możemy zyskać? Pojazdy autonomiczne muszą umieć skutecznie postrzegać swoje otoczenie w którym się znajdują, bez udziału człowieka, lecz z równie dużą, jeśli nie większą skutecznością. Aby temu sprostać, systemy takie oparte są na potężnych sieciach neuronowych (DNN - „deep neural networks”), pracujących jednocześnie i równolegle. Celem każdej z nich jest skuteczne identyfikowanie różnych elementów drogi i jej otoczenia: linii oddzielających pasy drogi, pobocza, odczytywać znaki, sygnalizację świetlną, wykrywać inne samochody, pieszych oraz wiele innych obiektów. Nie jest to łatwe zadanie. DRIVE Software 1.0 stworzono, by sprostać temu wyzwaniu. Dzięki temu oprogramowaniu, jak również całej platformie, zdolności percepcyjne pojazdu mają zostać wyniesione na nowy poziom, umożliwiając niezwykle efektywne wykrywanie i klasyfikowanie obiektów (przeszkód), by móc następnie skutecznie zareagować na sytuacje na drodze. Jest to możliwe dzięki zaawansowanym wbudowanym sieciom neuronowym, jak np. DriveNet. Oprócz wykrywania i klasyfikowania obiektów, sieci te są w stanie skutecznie je śledzić, co pozwoli na określenie ich obecnego, jak i przyszłego zachowania. LaneNet oraz OpenRoadNet skupiają się na liniach i znakach poziomych, jak również wytyczą użyteczną przestrzeń dla naszego pojazdu na drodze. Projektantów z pewnością ucieszy również fakt, że systemy te wzbogacone są o funkcje nagrywania danych. Poszczególne punkty oraz miejsca opatrzone są stosownymi znakami czasowymi, pozwalając na sprawne testowanie i usprawnianie tworzonych systemów i aplikacji. Platforma ta przyda się nie tylko w systemach autonomicznego kierowania pojazdami. Odnajdzie się też w systemach wspomagania i monitorowania kierowcy. Drive IX SDK zawiera w sobie rozwiązania śledzące i odczytujące wyraz twarzy kierowcy, gdzie kieruje uwagę i pozwoli rozpoznać, czy nie jest zanadto zmęczony lub czy nie odrywa niebezpiecznie wzroku od drogi. Ciekawym dodatkiem są też systemu wizualizacyjne, pozwalające przekazać kierowcy i pasażerom to, jak sytuację na drodze widzi system. Ma to umożliwić budowanie więzi zaufania pomiędzy człowiekiem, a maszyną. Producent zapewnia, że platforma ta jest wysoce skalowalna. Można budować małe, jak i rozległe systemy, korzystać z dowolnych modułów i rozwiązań w każdej konfiguracji. Różnego rodzaju aplikacje, czy to kierowania autonomicznego, czy tylko wspomagania kierowcy, będzie można tworzyć w oparciu o jedną, spójną i wysoce wydajną platformę, opierając się na układach z serii Xavier. Platforma jest już dostępna dla wszystkich zainteresowanych od 1 października.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama