reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© grzegorz wolczyk dreamstime.com
Technologie |

DSRC – świetna technologia komunikacji między pojazdami

Nowa technologia komunikacyjna ma być wysoce niezawodna i bezpieczna. Nie jest zależna od sieci komórkowych, zapewni odpowiednie dane i anonimowość. Może też mocno wspomóc nas w ruchu ulicznym.

DSRC („Dedicated Short-Range Communication”) to nowa, ciekawa technologia komunikacji bezprzewodowej, która stworzona została z myślą o stworzeniu efektywnego i bezpośredniego połączenia pomiędzy samochodami, bez konieczności angażowania sieci komórkowych czy innej zewnętrznej infrastruktury sieciowej. Idea tej technologii jest dość prosta. Każdy pojazd wyposażony w urządzenia DSRC wysyła do otaczających go pojazdów informację o swoim położeniu, kierunku i prędkości z jaką się porusza. Dane te są przesyłane anonimowo i bezpiecznie, za pomocą dedykowanego protokołu. Otaczające maszyny odbierają te informacje od wszystkich pojazdów w otoczeniu i na tej podstawie tworzą mapę sytuacji wokół pojazdu, a także obliczają ryzyko sytuacji niebezpiecznych, które mogą się wydarzyć, a których należy uniknąć. To pozwoli odpowiednio zareagować, np. informując kierowcę lub podejmować korekty w przypadku asystentów (np. zmiany pasa) lub systemów sterowania autonomicznego. System DSRC stworzono z myślą o jak najwyższym bezpieczeństwie, nie tylko w ruchu, ale przede wszystkim w kwestii samej komunikacji. Zastosowany system autoryzacyjny zapewniać ma pewność, że dane pochodzą od rzeczywistych maszyn w ruchu, a częstotliwość wysyłanych komunikatów (10 razy na sekundę, na początek) zapewnia kierowcom anonimowość. W przesyłanych danych nie ma miejsca na dane identyfikacyjne, jak podają twórcy technologii. Technologia pracować ma na pasmach 5.9 GHz (a konkretnie w spektrum 75 MHz), które zostało asygnowane dla systemów ITS („Intelligent Transportation Systems”), specjalnie dla pionierskiej technologii DSRC. Technologia DSRC została opracowywana, standaryzowana, implementowana i testowana przez około dekadę, na potrzeby aplikacji V2X. Produkt jest już gotowy do wdrożeń, a Auto-Talks zapewnia bogaty ekosystem wspierający. Największa siła DSRC tkwi w tym, że umożliwi sprawne „widzenie dookoła”, bez obaw o przeszkody wizualne, co stanowi dużą zaletę wobec innych sensorów, jak np. kamery. Efektywny zasięg wynosić ma około 1 kilometra, a skuteczność pracy technologii wraz z systemami reagowania została potwierdzona przy prędkościach poruszania się do aż 500 km/h. Ale! W czym, i jak DSRC (802.11p) jest lepszy od innych systemów komunikacyjnych, takich jak np. C-V2X (Rel. 14/15)? W przypadku obu technologii, celem ich jest poprawa bezpieczeństwa poprzez sprawną komunikację pomiędzy uczestnikami ruchu, jak również kluczowymi elementami infrastruktury. DSRC dostępny jest już teraz, choć jego masowe wdrażanie przewidziano dopiero na przyszły rok. C-V2X nadal czeka na oficjalna premierę, której data nie została jeszcze podana. Zaletą DSRC jest też sposób zarządzania. W pierwszym przypadku sieć zarządza się samodzielnie. Jeśli zaś chodzi o C-V2X, system opierać się ma w znacznej mierze na sieciach komórkowych i być od nich dość mocno zależne. Oznacza to, że operatorzy mogliby wpływać na działanie systemu. A w czym są podobne? DSRC korzystać ma OFDM z CSMA, co zapewnia niezawodną komunikację nawet w trudnych i dynamicznych warunkach. Nie jest też zależne od sygnału GPS. SC-FDM z którego korzystać ma C-V2X, co również nie pozostaje bez zalet. Świetnie odnajduje się w komunikacji współdzielonej z wieloma użytkownikami, zwłaszcza na duże odległości. Wspólne dla obu technologii jest też wysoki poziom bezpieczeństwa oparty na publicznych kluczach i kryptografii. DSRC może więc świetnie odnaleźć się w aplikacjach, takich jak motoryzacja, służąc nam większym bezpieczeństwem na drogach. Samo-zarządalna sieć to dodatkowy poziom bezpieczeństwa, podobnie jak efektywność działania, niezawodność oraz anonimowość. Być może już wkrótce technologia ta na dobre zagości na naszych drogach.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
May 14 2024 07:33 V22.4.46-2
reklama
reklama