reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Maxim Integrated Technologie | 10 lutego 2017

Nowa architektura radiowa od firmy Maxim

Producenci samochod贸w potrzebuj膮 coraz wi臋cej miejsca w rozbudowanych centrach informacyjno-rozrywkowych dla innych system贸w, kt贸re b臋d膮 poprawia艂y bezpiecze艅stwo i wspomaga艂y kierowc臋 w lepszej je藕dzie. Firma Maxim, wychodz膮c naprzeciw tym potrzebom, opracowa艂a innowacyjn膮 architektur臋 - Remote Tuner Architecture, w kt贸rej zastosowano nowe uk艂ady MAX2175 z technologi膮 RF to Bits.
Nowe rozwi膮zanie ma przyczyni膰 si臋 do zmniejszenia wagi i koszt贸w takich system贸w, zapewni膰 lepsze ich ekranowanie, zmniejszy膰 pob贸r mocy oraz ograniczy膰 wydzielanie si臋 ciep艂a. Tradycyjna architektura informacyjno-rozrywkowa niesie wiele wyzwa艅 dla konstruktor贸w pojazd贸w. Jednostka g艂贸wna (Head Unit) to centrum dowodzenia dla systemu audio w samochodzie. Pozwala kierowcy wybra膰 藕r贸d艂o d藕wi臋ku, ustawi膰 g艂o艣no艣膰, wybra膰 utw贸r lub stacj臋 radiow膮. Tradycyjnie rozwi膮zania zawieraj膮 tunery radiowe, uk艂ady przetwarzania, procesory aplikacji a opr贸cz tego uk艂ady przetwarzania sygna艂u audio i wzmacniacze. 漏 Maxim Integrated Jednym z takich wyzwa艅 jest odpowiednie rozpraszanie generowanego ciep艂a przez u偶yt膮 du偶膮 ilo艣膰 uk艂ad贸w oraz zastosowane elementy mocy. Efektywno艣膰 odprowadzanego ciep艂a, najcz臋艣ciej przez radiatory, wp艂ywa bezpo艣rednio na niezawodno艣膰 ca艂ego urz膮dzenia. Innym wyzwaniem jest monolityczny charakter tradycyjnego radioodtwarzacza. To powoduje, 偶e jakakolwiek zmiana cech radia wymaga przynajmniej cz臋艣ciowej przebudowy niezwykle skomplikowanej architektury. Jednostka g艂贸wna, jako podstawowy interfejs u偶ytkownika w samochodzie, niemal wsz臋dzie znajduje si臋 na konsoli 艣rodkowej pojazdu. Umieszczenie jej w pobli偶u kierowcy u艂atwia zarz膮dzanie ca艂ym systemem. Minusem jest jednak to, 偶e znajduje si臋 daleko od anten, przewa偶nie umieszczonych na dachu lub w tylnym oknie. Anteny te cz臋sto wymagaj膮 d艂ugiego labiryntu przewod贸w, co zwi臋ksza koszty i podatno艣膰 ca艂ego uk艂adu na zak艂贸cenia. D艂ugo艣膰 takich przewod贸w mo偶e si臋ga膰 nawet 20 metr贸w. Dodatkowo odbierane sygna艂y analogowe nale偶y odpowiednio wzmocni膰 w torze od anteny do jednostki g艂贸wnej pojazdu. Wymagana jest r贸wnie偶 obs艂uga wielu standard贸w, kt贸re obecne s膮 w r贸偶nych krajach na 艣wiecie, co w konsekwencji przek艂ada si臋 na bardzo rozbudowany projekt. W opracowanej przez Maxim architekturze Remote Tuner Architecture, tunery radiowe przeniesiono z jednostki g艂贸wnej, umieszczaj膮c je bli偶ej anten. Tym samym zast膮piono podatne na zak艂贸cenia sygna艂y analogowe, sygna艂ami cyfrowymi, kt贸re s膮 odporne na szumy otoczenia i poprawiaj膮 odbi贸r s艂abych sygna艂贸w. Przyk艂ad architektury pokazano na rysunku powy偶ej. Zastosowano w niej par臋 modu艂贸w radiowych oznaczonych odpowiednio RTB1 i RTB2, kt贸re po艂膮czono razem przewodem koncentrycznym. Dzi臋ki zastosowaniu magistrali I2C, wszystkie sygna艂y poprowadzono jednym przewodem do jednostki g艂贸wnej. Tym samym przewodem zasilono r贸wnie偶 modu艂y z tunerami. W ten spos贸b znacznie zmniejszono ilo艣膰 potrzebnych przewod贸w, a dzi臋ki przeniesieniu tuner贸w zmniejszono r贸wnie偶 ilo艣膰 generowanego ciep艂a przez jednostk臋 g艂贸wn膮. Zamiana wielu tuner贸w w deserializer po艂膮czony z uk艂adem SoC zmniejsza z艂o偶ono艣膰 systemu, pozwala zaoszcz臋dzi膰 miejsce oraz zwi臋kszy膰 rozpraszanie ciep艂a w jednostce g艂贸wnej. U偶yty uk艂ad SoC - MAX2175, to zaawansowany analogowo-cyfrowy tuner do odbioru radiofonii cyfrowej DAB (Digital Audio Broadcasting) i telewizji cyfrowej DMB (Digital Multimedia Broadcasting). Dost臋pny jest w obudowie 7mm x 7mm TQFN 48-pin, a parametry elektryczne gwarantowane s膮 w zakresie temperatur ponad -40掳C to +85掳C. Alternatywnie, firma Maxim umo偶liwia pod艂膮czenie modu艂贸w tunera bezpo艣rednio do dowolnej jednostki g艂贸wnej przy u偶yciu systemu transmisji szeregowej GMSL (Gigabit Multimedia Serial Link). Jest to linia uk艂ad贸w serializera i deserializera (SerDes) sk艂adaj膮ca si臋 ze sterownik贸w i odbiornik贸w. W zastosowaniach motoryzacyjnych, technologia SerDes GMSL zapewnia darmow膮 kompresj臋 sygna艂u, 10-krotnie szybsz膮 pr臋dko艣膰 przesy艂u danych, ni偶sze o 50% koszty okablowania i lepsze ekranowanie EMC w por贸wnaniu do stosowanych sieci Ethernet. Istotn膮 zalet膮 nowego rozwi膮zania jest r贸wnie偶 du偶a elastyczno艣膰 w projektowaniu. Zamiast przeprojektowywa膰 ca艂e urz膮dzenie, projektanci mog膮 teraz optymalizowa膰 jedn膮 architektur臋, poprzez dostosowanie jej do r贸偶nych potrzeb i w zale偶no艣ci od wymaga艅 zmienia膰 liczb臋 potrzebnych tuner贸w. Wystarczy teraz tylko zmiana oprogramowania, 偶eby m贸c obs艂ugiwa膰 jakikolwiek 艣wiatowy standard radiowy. Innowacyjne rozwi膮zanie firmy Maxim, zapewni dodatkow膮 moc i zwolni miejsce na bardziej z艂o偶on膮 elektronik臋 tworz膮c膮 zaawansowane systemy wsparcia kierowcy (ADAS), a kt贸r膮 producenci samochod贸w zamierzaj膮 umie艣ci膰 wewn膮trz jednostki g艂贸wnej. Firma Maxim planuje dalsz膮 integracj臋 uk艂ad贸w scalonych, tak aby powsta艂a nowa architektura, sta艂a si臋 jeszcze bardziej op艂acalnym rozwi膮zaniem.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 20 2019 12:04 V12.2.3-2