reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© pixabay Technologie | 16 listopada 2016

Internet of Things - Smart World czy Skynet?

Aby IoT nie zwr贸ci艂 si臋 przeciwko w艂asnym u偶ytkownikom, nale偶y zadba膰 o bezpiecze艅stwo miliard贸w urz膮dze艅.
Od autonomicznych samochod贸w i smart buildings, poprzez kamery IP a偶 po inteligentne 偶ar贸wki 鈥 rynek urz膮dze艅 IoT ro艣nie w si艂臋, a wraz z nim obawy o ich bezpiecze艅stwo. Atak贸w hakerskich na konwencjonalny internet nie brakuje, a urz膮dze艅 typu 鈥瀞mart鈥 w zasi臋gu r臋ki konsument贸w wci膮偶 przybywa. 鈥濽rz膮dzenia IoT [鈥 wzbudzaj膮 te same zastrze偶enia odno艣nie bezpiecze艅stwa, co tradycyjne komputery" t艂umaczy Randy Marchany, CISO w Virginia Tech University oraz dyrektor Laboratorium Bezpiecze艅stwa IT w Virginia Tech w wywiadzie dla datafloq.com. Podstawowym problemem w tym przypadku jest bezpiecze艅stwo danych, kt贸re haker mo偶e uzyska膰 przez w艂amanie si臋 do punkt贸w dost臋pu IoT. Pozornie nieszkodliwe urz膮dzenia, pod艂膮czone do internetu wyposa偶one s膮 w czujniki oraz procesory, kt贸re zbieraj膮 i przetwarzaj膮 dane wykorzystywane np. w medycynie, przemy艣le czy w biurach. Dost臋p do tych danych powinien by膰 na bie偶膮co monitorowany i kontrolowany, gdy偶 ich wyciek mo偶e stanowi膰 realne zagro偶enie dla u偶ytkownika. Opr贸cz tego, tak samo, jak w przypadku tradycyjnych komputer贸w, istnieje mo偶liwo艣膰 zara偶enia tych urz膮dze艅 wirusami, b膮d藕 wcielenie ich do olbrzymich botnet贸w (portal statista.com donosi o ponad 18 miliardach urz膮dze艅 IoT pod艂膮czonych do internetu, jednocze艣nie przewiduj膮c ponad dwukrotny wzrost tej liczby w ci膮gu najbli偶szych 5 lat. Cz臋艣膰 z tych urz膮dze艅 zosta艂a wykorzystana w nag艂a艣nianych ostatnio masywnych atakach DDOS). 漏 Statista 2016 Na rynku pojawiaj膮 si臋 coraz to nowsze urz膮dzenia i punkty dost臋pu IoT. Zaraz po przej臋ciu przez Qualcomm, Firma NXP wypu艣ci艂a na rynek modu艂owe rozwi膮zanie, kt贸re ma pos艂u偶y膰 w przysz艂o艣ci do konstrukcji Gateway-贸w IoT. Producent zadba艂 w nim o obs艂ug臋 jak najwi臋kszej ilo艣ci protoko艂贸w (Thread, ZigBee, a tak偶e Wi-fi, NFC) przy jednoczesnym zachowaniu najwy偶szego poziomu zabezpiecze艅. ,,W naszym rozwi膮zaniu zadbali艣my szczeg贸lnie o aspekt bezpiecze艅stwa aplikacji. Na poziomie Hardware za bezpiecze艅stwo odpowiadaj膮 ukady : Security Controller A7001 oraz serce systemu Mikroprocesor I.MX6UL wyposa偶ony w mechanizmy bezpiecze艅stwa m.in. High Assurance Boot.鈥 鈥 m贸wi Micha艂 Walaszek z NXP Components Polska. R贸wnie偶 inni producenci sprz臋tu, b膮d藕 jego komponent贸w staraj膮 si臋 dba膰 o poziom zabezpiecze艅 w urz膮dzeniach IoT. 鈥濵o偶emy wbudowa膰 w hardware konkretne podstawowe elementy, kt贸re b臋d膮 na bie偶膮co sprawdza膰, czy urz膮dzenie wykonuje co艣, czego nie powinno? Czy przekazuje dane tam, gdzie nie powinno? Czy uzyskuje dost臋p do pami臋ci w nienaturalny spos贸b? Bardzo wa偶nym jest, aby艣my stosowali 艣rodki s艂u偶膮ce zabezpieczaniu i aktualizacji urz膮dze艅.鈥 鈥 m贸wi Paul Jacobs, prezes wykonawczy Qualcomm, w wywiadzie dla semiengineering.com. Kolejnym problemem IoT jest prywatno艣膰 鈥 dane zbierane przez urz膮dzenia mog膮 dostarczy膰 potencjalnemu w艂amywaczowi niewyobra偶aln膮 ilo艣膰 informacji na temat u偶ytkownika. Lokalizacja i jej historia, obraz z kamer przemys艂owych i internetowych, transakcje bezgot贸wkowe i dane u偶ytkownik贸w bank贸w oraz wszelkie inne dane, kt贸re u偶ytkownik sam wprowadza np. do swojego smartfona, b膮d藕 s膮 pobierane z czujnik贸w m.in. magnetycznych, akustycznych, b膮d藕 chemicznych. 鈥濷dnotowano ju偶 przypadki hakowania telewizor贸w, kamer wideo, a nawet tzw. 鈥瀍lektronicznych nia艅. [..] Niedawno przeczyta膰 mogli艣my nawet o zhakowanej 偶ar贸wce鈥 - wymienia Paul Henry, dyrektor firmy VNet Security LLC. Dost臋p do prywatnych danych w urz膮dzeniach IoT rodzi jednak o wiele powa偶niejsze zagro偶enia, ni偶 tylko wyciek informacji. Ca艂kiem niedawno brytyjski The Guardian doni贸s艂 o w艂amaniu si臋 haker贸w do autonomicznego samochodu Tesli i przej臋ciu nad nim kontroli. W wywiadzie dla magazynu 鈥濼he Wire鈥 JB Straubel (Chief technical officer w Tesla Motors) wspomina, 偶e kryptograficzna autoryzacja oprogramowania powinna sta膰 si臋 standardem w przemy艣le motoryzacyjnym, zabezpieczaj膮c wewn臋trzny system komputerowy samochodu nawet przeciwko hakerom, kt贸rzy odkryli nieznan膮 dot膮d wad臋 w oprogramowaniu auta. 鈥濿 przeciwnym razie drzwi pozostaj膮 otwarte na ka偶dego, kto odkryje now膮 luk臋.鈥 鈥 dodaje Straubel.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 22 2019 14:26 V12.2.6-2