reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© iFixit
Komponenty |

Rozbiórka: MacBook Air 2013 11''

Niedawno opisywaliśmy rozbiórkę większego brata notebooka, którego rozbiórce przyjrzymy się dziś. MacBook Air MID 2013 11'' trafił na warsztat grupy iFixit. Nie zabraknie tu także porównań.

Grupa iFixit wzięła na warsztat nowy produkt Apple, czyli MacBook Air MID 2013 o przekątnej matrycy 11 cali. Specyfikacja obejmuje procesor 4-generacji Intel'a Core i5 ze zintegrowaną grafiką HD Graphic 5000, 128 GB pamięci wewnętrznej flash (w opcji do 512 GB), 4 GB pamięci podręcznej RAM LPDDR3 (w opcji do 8 GB), wspomniany wyświetlacz 11 calowy o maksymalnej rozdzielczości 1366 na 768 pikseli (nieco większa gęstość pikseli, tutaj 135 a wersji 13'' było to 128 ppi). Tak jak w większym bracie znajdziemy tu także dwa mikrofony i komunikację WiFi. W stosunku do swojego większego brata, omawiany komputer wygląda niemalże identycznie (oczywiście wymiary zewnętrzne są inne, lecz sam profil jest ten sam). Pierwsze otwarcie jest dość proste. Kilka (nietypowych) śrubek i już widzimy wnętrze komputera. W odniesieniu do poprzedniej wersji (zeszłorocznej) widać tu więcej zmian, niż w porównaniu komputerów 13'' z roku 2013 i 2012. I tak jak tam, tutaj również znajdziemy mniejszy moduł SSD, zmiany w systemie chłodzenia, zmieniony akumulator, itd. Sam akumulator jest większy, niż w wersji 2012. Jest on o pojemności 5100 mAh, a napięcie nominalne to 7,6 V. Przekłada się to na 38,5 Wh. W komputerze z zeszłego roku znaleźć można było pakiet o pojemności 35 Wh. Producent deklaruje ponadto, że nowy mały MacBook będzie mógł pracować przez 9 godzin (o 4 godziny więcej niż w zeszłorocznym MacBook'u). Czas przyjrzeć się modułowi SSD. Tak jak w większym bracie, tu również jest mniejszy dysk niż w wersji 2012, a w porównaniu komputerów tegorocznych 11 i 13'', dyski są podobne pod względem wymiarów i wykorzystanym interfejsie (PCIe). Co ciekawe, 'sercem' nie jest już tutaj kontroler Samsunga, jak w wersji 13''. Krótko mówiąc, znajdziemy tu:
  • 8 kości 16 GB NAND SanDisk 05131 016G,
  • kontroler PCIe SSD Marvell 88SS9183,
  • podręczna pamięć DDR3 Samsung K4B2G1646E 2Gb.
Idziemy dalej. Dość łatwo wyjmiemy moduł komunikacji bezprzewodowej AirPort. Na jego powierzchni znajdziemy:
  • transceiver WiFi (5G) Broadcom BCM4360,
  • układ Bluetooth 4.0 z funkcją BLE Broadcom BCM20702,
  • Skyworks SE5516 dual-band 802.11 a/b/g/n/ac WLAN front-end module
W dalszym kroku zajmiemy się dźwiękiem. Tutaj kolejne podobieństwo do większego brata: Cirrus 4208-CRZ. Kilka przewodów dalej, a po drodze zgarniamy też radiator, itd. Wyjmujemy płytę główną. Znajdziemy na niej:
  • serce urządzenia, czyli procesor Intel Core i5, ze zintegrowaną grafiką, taktowany z częstotliwością 1,3 GHz (w trybie Turbo, nawet 2,6 GHz),
  • nieoznaczony kontroler od Intel'a,
  • kontroler Thunderbolt Intel Z244T011B,
  • Fairchild Semiconductor DD154P,
  • pamięć LPDDR3 Elpida F8132A1MC 8 Gb (4 x 8 Gb = 32 Gb = 4 GB),
  • energooszczędna pamięć DDR3L Hynix H5TC4G63AFR 4 Gb (podwójna prędkość),
  • Broadcom BCM15700A2,
  • synchroniczny kontroler obniżający napięcie Texas Instruments TPS51980A,
  • SMSC 1704-2,
  • 980 YFC LM4FS1BH,
  • Intersil 625 9AHRTZ.
Jeszcze tylko rzut oka na system HID:
  • mikrokontroler STMicroelectronics STM32F103VB,
  • seryjna pamięć flash MXIC MX25L2006E 2 Mb,
  • kontroler trackpad'a Broadcom BCM5976A0KUB2G.
Ocena notebooka od Apple to wg grupy iFixit: 4 punkty na 10. Dostęp do części modułowych jest stosunkowo prosty, szczególnie gdy pokonamy pierwszą przeszkodę, jaką jest obudowa zewnętrzna. Szkoda tylko, że jest trzymana przez niestandardowe śrubki. Same moduły (np. SSD) również są niestandardowe, co oznaczać może trudniejszy (i droższy) dostęp do części zapasowych. Jednak co najgorsze, nie wymienimy modułów na inne pod względem parametrów (np. pojemniejszy dysk SSD). No i oczywiście kości pamięci RAM są przylutowane do płyty głównej na stałe. © Obrazki z serwisu grupy iFixit

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama