Przemysł elektroniczny |
Rynek paneli TFT LCD w roku 2008
W roku 2008 sprzedano 439.2 mln sztuk dużych paneli TFT LCD (powyżej 10”). Stanowi to wzrost o około 11% w porównaniu do roku 2007 (396.9 mln sztuk).
Wszystkie liczby przytoczone w tym artykule zostały przygotowane przez firmę badawczą DisplaySearch.
4Q 2008
W 4Q2008 na rynku zostało sprzedanych 93.5 milionów sztuk, o 19% mniej niż w 3Q2008, oraz 17% mniej niż w 4Q2007. Ze względu na drastyczny spadek cen paneli, przychody ich producentów spadły w porównaniu do poprzedniego kwartału o 33% oraz aż o 48% w porównaniu do 4Q2007 i osiągnęły poziom 12 mld USD.
Sprzedaż TFT LCD w sztukach w 4Q 2008 [mln sztuk]
* Oryginalna specyfikacja oznacza przeznaczenie panelu w chwili wysyłki. Niektóre panele oznaczone jako LCD do monitorów komputerowych są używane w małych odbiornikach TV.
** Kategoria Notebook PC zawiera panele używane w netbook’ach, które w niektórych przypadkach mają wymiary 10”
Rok 2008
Łączna sprzedaż w całym roku 2008 ukształtowała się na poziomie 439 milionów sztuk, o 11% więcej niż w roku 2007. W podziale na poszczególne aplikacje produktowe, sprzedaż paneli dla notebooków wzrosła o 22%, dla odbiorników TV o 20%, dla monitorów PC zmniejszyła się o 2%, natomiast w przypadku pozostałych zastosowań pozostała na praktycznie niezmienionym poziomie.
Sprzedaż TFT LCD w sztukach w 2008 roku [mln sztuk]
* Oryginalna specyfikacja oznacza przeznaczenie panelu w chwili wysyłki. Niektóre panele oznaczone jako LCD do monitorów komputerowych są używane w małych odbiornikach TV.
** Kategoria Notebook PC zawiera panele używane w netbook’ach, które w niektórych przypadkach mają wymiary 10”
Przychody producentów TFT LCD wyniosły w całym roku 72 mld USD, około 1% mniej niż w roku 2007. Rozpatrując przychody poszczególnych producentów, jedynie trzy spośród 19 firm z branży odnotowało wzrost sprzedaży w stosunku do 2007: Samsung Electronics o 9%, CMO o 10%, a Sharp o 17%. Przychody reszty z nich spadały, w tym LG Display o 2%, a AUO aż o 12%.
Udziały rynkowe producentów
Numerem jeden branży TFT LCD jest Samsung Electronics, którego sprzedaż wyniosła 18.5 mld USD, co stanowiło 25.7% całości rynku. Obecne w Polsce LG Display zajmuje drugie miejsce ze sprzedażą na poziomie 14.6 mld USD i udziałem 20.3%. Na podium mieści się też AUO przy obrocie 12.3 mld USD i 17-procentowym udziale rynkowym. Identyczna kolejność udziałów rynkowych ma miejsce również pod względem ilości sprzedanych sztuk oraz metrów kwadratowych – pierwszy jest Samsung, drugi LG, trzeci AUO.
Tajwan pozostał największym dostawcą TFT LCD, lecz jego udział w roku zmalał do 44.1% z 47.2% w roku 2007. Wzrósł natomiast udział Korei, z poziomu 40.3% w roku 2007 do 43.5% w roku 2008.
Ranking producentów TFT LCD według poszczególnych zastosowań
* Panele mniejsze niż 26” użyte w LCD TV zostały uwzględnione w kategorii LCD monitors.
Prognoza
Według David’a Hsieh, Vice Prezesa DisplaySearch, perspektywy na najbliższe miesiące nie są dobre: “Przewidujemy, iż stopień użycia zdolności produkcyjnych w 1Q nie przekroczy 60%. […] 1Q2009 pokazuje spadek rynku o 10% w stosunku do poprzedniego kwartału: produkcja paneli LCD do monitorów spadnie o 9%, do notebook’ów o 11% a dla LCD TV o 10%. Inne aplikacje jako jedyne odnotują wzrost na poziomie 8%‘.