reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Hyper Poland
Przemysł elektroniczny |

Hyper Poland chce zbudować pierwszy polski prototyp kapsuły Hyperloop

Prototyp kapsuły Hyperloop, która umożliwiłaby pokonanie dystansu z Gdańska do Zakopanego w 43 minuty, chcą zbudować polscy studenci z zespołu Hyper Poland. Na realizację swojego pomysłu potrzebują jednak wsparcia internautów.

Hyperloop to nowy środek transportu, połączenie pociągu i samolotu, umożliwiające przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością. Dzięki niemu podróż z Gdańska do Zakopanego mogłaby trwać 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy 23 minuty. Zgodnie z założeniami kapsuła z pasażerami lub towarami poruszałaby się w specjalnej rurze bez kontaktu z podłożem, wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne. Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Wśród nich jest zespół Hyper Poland University Team, składający się z 25 inżynierów Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. - Zaprojektowana przez nas kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi może poruszać się na kołach, a przy większej prędkości - za pomocą lewitacji magnetycznej. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h - informują twórcy kapsuły. Dzięki zastosowaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym np. stopów aluminium, magnezu, czy kompozytów węglowych, konstrukcja jest bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa. Pierwszą koncepcję pojazdu opracowano w 2015 roku na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa pod opieką prof. Janusza Piechny i przy współpracy z Politechniką Wrocławską. Zespół Hyper Poland dostał się do drugiego etapu konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition, organizowanego przez firmę Elona Muska. W 2016 roku do zespołu dołączyli eksperci z innych branż i obecnie w projekt zaangażowanych jest ponad 40 osób. Hyper Poland jest też jednym z 35 półfinalistów (wyłonionym z 2,6 tys. zgłoszeń z całego świata) Global Challenge, konkursu organizowanego przez amerykańską firmę Hyperloop One. - Zaproponowana przez nas trasa Hyperloopa w Polsce w styczniu 2017 roku została uznana za obszar zainteresowania - informują twórcy kapsuły. Zespół © Hyper Poland Po 1,5 roku pracy koncepcyjnej studenci PW są gotowi do budowy pierwszego prototypu kapsuły Hyperloop. Aby go zbudować, potrzebują jednak finansowego wsparcia internautów. W jednym z serwisów crowdfoundingowych na zebranie 150 tys. zł mają nieco ponad 20 dni. Za taką kwotę mogą zbudować podstawową wersję kapsuły bez napędu. Jeśli zgromadzą na swoim koncie 220 tys. zł - ich kapsuła wzbogaci się o napęd elektryczny, a jeśli 310 tys. zł - zyska w pełni funkcjonalny prototyp z systemem lewitacji i zaawansowaną elektroniką. Na razie na koncie projektu znajduje się ponad 6 tys. zł. - Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się, a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać w ciągu dekady to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas - przekonują autorzy projektu. Źródło: PAP – Nauka w Polsce

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-1
reklama
reklama