reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

AGH i cztery firmy pracują nad systemami ważenia pojazdów w ruchu

Wprowadzenie w Polsce do użytku systemów ważenia pojazdów w ruchu jest zadaniem, jakie postawiła sobie Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie i cztery firmy dążące do unowocześnienia infrastruktury.

W poniedziałek, 5 grudnia 2016 roku, Akademia Górniczo-Hutnicza podpisała porozumienie o współpracy z firmami działającymi w ramach Klastra Inteligentnych Systemów Transportowych. Umowa dotyczy wspólnego działania w celu wprowadzenia w Polsce systemów administracyjnego, dynamicznego ważenia pojazdów w ruchu. Systemy te w najbliższym czasie mogą stać się kluczowym elementem związanym z poprawą stanu infrastruktury drogowej oraz bezpieczeństwa na drogach. Celem podpisania porozumienia jest formalne potwierdzenie współpracy Zespołu ds. Administracyjnych Systemów WIM (Weigh-In-Motion), który został powołany w 2014 roku pod przewodnictwem Katedry Metrologii i Elektroniki AGH w Krakowie. W skład zespołu wchodzą:
  • AGH w Krakowie – Katedra Metrologii i Elektroniki – lider zespołu
  • CAT Traffic
  • Kapsch Telematic Servises sp. z o.o.
  • Kistler Eastern Europe s.r.o.
  • TRAX elektronik Sp. Jawna
Zasadniczą wadą obecnie stosowanych wag dynamicznych jest mała i zmienna w czasie dokładność ważenia. To powoduje, że dotychczasowe systemy, nie mogły być stosowane do celów prawno/administracyjnych. Jak przyznał podczas uroczystości prof. Janusz Gajda z AGH, obecnie taka kontrola jest prowadzona przez inspektorów transportu drogowego, jest ona wyrywkowa i dotyczy niewielkiego odsetka pojazdów. - Nasza idea polega na zastosowaniu automatycznych kontroli, prowadzonych na takim poziomie dokładności, żeby można było bezpośrednio wyciągać konsekwencje administracyjne – tak jak to w tym momencie robią fotoradary w stosunku do przekroczeń dotyczących prędkości pojazdów – wyjaśnił profesor. Prace naukowe i techniczne nad systemami WIM trwają w AGH od ponad 10 lat. Zastosowanie tych systemów do kontroli masy pojazdów jest alternatywą dla obecnie stosowanego, statycznego systemu kontroli na poboczu drogi. Źródło: AGH, PAP – Nauka w Polsce

reklama
Załaduj więcej newsów
March 15 2024 14:25 V22.4.5-1