reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Evertiq
Analizy |

Innowacyjne trolejbusy w Genewie, bez kabli

Nowoczesne elektrobusy już wkrótce pojawią się na ulicy Genewy. Chodzi o innowacyjny system transportowy, oparty na najnowszych technologiach, pozwalających na „naładowanie autobusu”, nawet w ciągu 15 sekund.

Firma ABB testuje nowoczesną technologię superszybkiego ładowania akumulatorów dużych mocy. Technologia ta jest wykorzystywana w ramach genewskiego projektu TOSA („Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation”), czyli nowoczesnego systemu transportu publicznego – elektrobusów. Sieć będzie ideowo nieco zbliżona do klasycznych założeń trolejbusowych, lecz wprowadza nie tylko nowe technologie, ale też większą swobodę dla tego typu pojazdów. Technologia superszybkiego ładowania pozwoli naładować akumulatory nawet w 15 sekund na specjalnie przygotowanych stacjach – przystankach. Takie „ładowarki” współpracują obecnie z autobusami marki HESS, specjalnie przygotowanych z myślą o tym systemie. Dzięki szybkiemu ładowaniu, transport nie będzie opóźniany przez konieczność długotrwałego naładowania akumulatorów. Wspomoże też oczyszczanie powietrza w centrach miast. Ponadto dzięki wbudowanym akumulatorom, autobus taki nie jest zmuszony do jazdy do z góry ustalonym torze jazdy (jak to ma miejsce w przypadku klasycznych linii napowietrznych dla trolejbusów), co da większą swobodę w poruszaniu się po mieście i pozwoli jechać tam, gdzie nie byłoby możliwe poprowadzenie takich linii. Zyska też krajobraz miasta. Jak bowiem wiadomo, duża ilość takich wiszących przewodów nad ulicami i naszymi głowami, może budzić niezadowolenie dotyczące estetyki miejskiej. Specjalne przystanki z odpowiednimi ładowarkami ustawiane są co kilka miejsc postojowych. Naładowanie w tych miejscach powinno wystarczyć na przejechanie określonego dystansu, jak zapewniają twórcy. Maksymalny czas normalnego ładowania wynieść może 3 do 4 minut („do pełna”). Energia potrzebna do naładowania takiego zestawu akumulatorów wynieść ma nawet 400 kW. To duża ilość energii i mogłyby wystąpić problemy z przesyłaniem tak dużej energii w bardzo krótkim czasie. Dlatego też, moc przesyłaną ograniczono do 50 kW. Dodatkowo, akumulatory będą wspierane przez zestaw superkondensatorów o pojemności 3 kWh. System ten ma być testowany w ciągu najbliższego roku, a wyniki tych testów mają zadecydować, czy technologie takie się rozwiną, także na inne kraje. Warto także wspomnieć, że ładowanie odbywać się ma nie tylko na stacjach, ale także min. przy hamowaniu. Projekt TOSA jest wspierany nie tylko przez firmę ABB, ale również lokalną spółkę transportu publicznego TGP, biuro Promocji Przemysłu i Technologii OPI, zakład energetyczny SIG, a także wspomnianą firmę HESS. © TOSA

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-1
reklama
reklama