reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© albert lozano dreamstime.com Technologie | 02 grudnia 2015

RFID wydobywa cały potencjał beaconów

Dopiero połączenie beaconów z technologią RFID przynosi pożądane rezultaty w branży handlowej – podkreślają eksperci z firmy Smart Technology Group.
O zaletach beaconów w zakresie działań marketingowych i programów omnichannel (czyli programów łączących wiele kanałów sprzedażowych, np. sprzedaż w sklepie stacjonarnym, on-line, mobilna, przez katalogi, czy bezpośrednia) mówi się już od dłuższego czasu. Montowane w sklepach urządzenia mają zachęcać klientów do zakupów korzystając ze spersonalizowanej oferty. Ale dopiero połączenie beaconów z technologią RFID przynosi pożądane rezultaty.

Beacony: wszystkie plusy i minusy

Technologia Bluetooth Low Energy chwalona jest przede wszystkim za nowe możliwości dotarcia do klienta (beacony często nazywane są mobilnymi asystentami w trakcie zakupów), a także za dostarczanie firmom szczegółowych danych dotyczących zachowania i preferencji konsumentów. Podkreśla się niską konsumpcję energii (mogą działać od roku do trzech lat), precyzję w określaniu odległości od emitera oraz bezproblemową współpracę z urządzeniami mobilnymi. Nie sposób nie docenić nowej jakości, jaką BLE wniosło do handlu. Ale dla racjonalnej oceny ich użyteczności niezbędne jest wskazanie niedostatków omawianej technologii.

Bateria w beaconie w końcu się rozładuje, a jej wymiana przy posiadaniu kilkunastu emiterów na obiekcie jest problematyczna i kosztowna. Gromadzone dane są właściwie jedynie zbiorem informacji, które muszą być dopiero przetworzone i opracowane przez właściciela, by można jest efektywnie wykorzystać. By jednak możliwe było w ogóle zebranie takich informacji, klient musi mieć w telefonie zainstalowaną i uruchomioną podczas zakupów aplikację. Właściciel smartfona musi także zaakceptować odbiór powiadomień od emiterów, a także posiadać dodatkowe uprawnienia, jak np. możliwość używania GPS-a czy wyrazić zgodę na zbieranie informacji o użytkowniku. Konsumenci nie posiadający takiej aplikacji są więc przez beacony ignorowani, nawet jeśli należą do grona stałych klientów, regularnie robiących zakupy w danym butiku. Relatywnie często posiadają oni karty lojalnościowe, a gromadzone tam punkty stanowią dodatkowy bodziec motywacyjny przy wyborze miejsca zakupów.

Prognozy dotyczące wyzwań w handlu detalicznym (m.in. Retailing 2015: New Frontiers, PricewaterhouseCoopers oraz 12 Retail Trends and Predictions for 2015, Vend) podkreślają, że wśród klientów przeważać będą dwie grupy. Pierwszą z nich będą millenialsi (nazywani też generacją Y), czyli osoby w wieku 20-30 lat obeznane z nowymi technologiami i sprawnie posługujące się mobilnymi udogodnieniami podczas zakupów. Drugą grupą będzie generacja boomersów, tj. klientów w wieku 60-70 lat. I właśnie o nich bardzo często zapomina się przy wdrażaniu nowych rozwiązań.

RFID zyskuje na popularności

Wśród przedsiębiorców z branży retail na całym świecie coraz większą popularność zdobywa technologia Radio Frequency Identification (RFID). - Wdrożyły ją już takie marki jak Walmart, Zara, Macy’s czy cała grupa Metro, usprawniając tym samym swoje procesy inwentaryzacji i znacznie przyspieszając obsługę klientów. Z roku na rok przybywa marek korzystających z radiowej identyfikacji – mówi dr inż. Karolina Kozłowska, prezes Smart Technology Group, zajmująca się RFID od ośmiu lat. Jej słowa znajdują uzasadnienie w prognozach rynkowych. Według brytyjskiej firmy analitycznej IDTechEx wartość globalnego rynku RFID wzrosła z 6,98 mld USD w 2012 roku do 7,88 mld USD w 2013 roku, co więcej szacuje się, ze w 2020 roku osiągnie wartość 23,4 mld USD.

Zainteresowanie technologią RFID spowodowane jest różnorodnością jej wykorzystania. Znajduje ona zastosowanie w inwentaryzacji środków trwałych, obsłudze klienta, logistyce, zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz w systemach antykradzieżowych. Identyfikacja przy pomocy fal radiowych (RFID) pozwala na zdalny odczyt danych z identyfikatorów (inaczej tagów, transponderów) jak również zapis danych bez konieczności kontaktu optycznego pomiędzy urządzeniem odczytującym, a identyfikatorem. Zapis może być dokonywany wielokrotnie (nawet do 300 000 razy, sam odczyt jest nieograniczony co do ilości), co stanowi ogromną zaletę w stosunku do metod tradycyjnych, np. kodów kreskowych. Wykorzystywane tagi radiowe pracują w szerokim zakresie temperatur i praktycznie są niewrażliwe na warunki otoczenia. I to właśnie możliwość wielokrotnego użytku, trwałość oraz ogromna różnorodność dostępnych na rynku tagów przekłada się nieograniczone sposoby wykorzystania RFID w wielu branżach.

Technologiczna fuzja

Tadeusz Kotarbiński stwierdził, że synergia zachodzi wtedy, gdy współdziałające ze sobą podmioty osiągną więcej niż gdyby działały z osobna. Doskonale widać to na przykładzie połączenia beaconów i RFID. Takie rozwiązanie, jako pierwsza na świecie, opracowała właśnie firma Smart Technology Group. Dostrzegając niewykorzystany do tej pory potencjał stworzyła modułowy czytnik RFID UHF drugiej generacji zintegrowany m.in. z modułem Bluetooth. Tym samym obie technologie mogą być wykorzystane jednocześnie, wyeliminowano przy tym najdotkliwsze ograniczenia BLE, takie jak konieczność wymiany baterii w beaconach (beacon będzie zasilany z czytnika) bądź niemożliwość dotarcia do osób nieposiadających bądź niekorzystających z dedykowanej aplikacji. Większość klientów, zwłaszcza starszych wiekowo, woli tradycyjne rozwiązania w postaci kart lojalnościowych. Karty te mogą działać w technologii RFiD UHF. Tym samym i one będą mogły stać się beneficjentami spersonalizowanej oferty. Nowatorski czytnik zidentyfikuje bowiem klienta albo na podstawie aplikacji, albo na podstawie karty lojalnościowej i zaproponuje mu specjalną ofertę, wyświetlaną np. na monitorach zainstalowanych w sklepie przy wejściu. Właścicielom sklepu łatwiej będzie także zarządzać danymi dotyczącymi preferencji klientów.

Połączenie RFID i BLE znajdzie również zastosowanie w systemach parkingowych, także tych wykorzystywanych w centrach handlowych. - Możliwe będzie zarządzanie wjazdem czy wyjazdem przy pomocy aplikacji zainstalowanej na telefonie komórkowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient będzie mógł wybrać sposób wjazdu na parking – wyjaśnia dr Kozłowska.

Omawiane rozwiązanie przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom (sprawniejsze zarządzanie bieżącą działalnością, dotarcie do szerszej grupy klientów, realne oszczędności i szansa na większy zysk), jak i klientom (większa część z nich otrzyma dostęp do specjalnych ofert) – podkreślają eksperci z firmy Smart Technology Group.

Co ciekawe, technologia RFID może zostać połączona z innymi popularnymi rozwiązaniami, takimi jak Wifi, GPRS czy ZigBee. Ze względu na złożoność tematu, takie rozwiązania zasługują na osobny artykuł.

Źródło: Smart Technology Group

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-2