reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© alexan24 dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 19 października 2015

Polski dron do walki z powodziami

Zakończyły się próby w locie nowego, polskiego bezzałogowego statku powietrznego GEOMONITOR o unikalnej konstrukcji.
To pierwszy bezzałogowiec na świecie, który został stworzony do monitorowania i obserwacji wałów przeciwpowodziowych. Dron, który może mieć różnorodne zastosowania zarówno cywilne jak i wojskowe, został publicznie zaprezentowany w zeszłym tygodniu podczas „Szóstej Nocy” w Instytucie Lotnictwa.

Jedyny na świecie tego rodzaju bezzałogowiec GEOMONITOR zaprojektowało polskie konsorcjum naukowo-przemysłowe złożone z trzech firm – Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu SA, Przedsiębiorstwa Badań Geofizycznych sp. z o.o oraz OPEGIEKA sp. z o.o. Dron został stworzony przede wszystkim z myślą o analizie obiektów inżynierii lądowej, m.in. monitorowania stanu wałów przeciwpowodziowych.
-Absolutną nowością drona jest układ wirników oraz system sterowania, które w połączeniu z aerostatem dają niespotykane dotąd parametry sterowności i udźwigu. To bezsprzecznie jedyne takie rozwiązanie na świecie – mówi Grzegorz Putynkowski, wiceprezes zarządu CBRTP SA.

- Dron powstał w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na monitorowanie infrastruktury lądowej wywołane coraz liczniejszymi niepożądanymi zjawiskami atmosferycznymi, obserwowanymi nie tylko na obszarze Polski, lecz także całej Europy – tłumaczy Grzegorz Putynkowski, wiceprezes zarządu CBRTP SA.

Projekt drona, przygotowany na zlecenie konsorcjum, wykonała polska firma ADACO, która ma połowę praw własności do koncepcji. Pozostałe 50 proc. praw jest w posiadaniu konsorcjum.

Bezzałogowiec GEOMONITOR ma 10 m średnicy, jest jednostką łączącą elementy tradycyjnego aerostatu o soczewkowatym kształcie napełnianego helem z wielowirnikowcem. Jego maksymalna masa startowa to 300 kg. Umożliwia przenoszenie sprzętu badawczego o masie nawet do 110 kg. Bezzałogowiec jest napędzany 2 silnikami spalinowymi Simonini o mocy 33 kM każdy oraz stabilizowany układem 4 silników elektrycznych NTM o mocy 5,5 kW każdy. Dzięki nim możliwa jest stabilizacja obiektu z dokładnością do 10 cm, co jest bezprecedensowym wynikiem. Obecny zasięg prototypu bezzałogowca to około 50 km, ale może on być znacząco powiększony w zależności od wyboru technologii zasilania silników oraz obszaru zastosowań.

Zaprojektowany bezzałogowiec będzie mógł być wykorzystany także w innych obszarach niż walka z powodziami. Ruszyły już prace nad wersją bezzałogowca o mniejszej średnicy 3 m. Konsorcjum zamierza dostosować drona przez optymalizację wagową konstrukcji oraz dobór wyposażenia do zastosowań zarówno cywilnych jak i wojskowych. Większy zasięg i udźwig pozwolą na poszerzenie spektrum jego możliwości – będzie mógł wykonywać zadania obserwacji granic, loty rozpoznawczo-zwiadowcze, loty rozpoznawcze podczas akcji ratowniczych. W planach są także wersje z wyposażeniem przydatnym w drogownictwie w procesach planowania i monitorowania jakości wykonania dróg krajowych i autostrad, a także do monitorowania stanu infrastruktury energetycznej. W ostatnim przypadku analizowane są możliwości zasilania baterii silników elektrycznych bezpośrednio z sieci energetycznej.

Wyposażenie pokładowe drona w konfiguracji do monitorowania stanu wałów powodziowych stanowią kamery termowizyjne oraz antena konduktometryczna (o masie powyżej 70 kg) zaprojektowana przez CBRTP SA. System informuje operatora o strukturze podłoża gruntowego, co z punktu widzenia oceny stanu badanego obiektu jest niezwykle istotne. Antena zainstalowana w bezzałogowcu, w przeciwieństwie do klasycznych systemów konduktometrycznych, działa w bardzo szerokim paśmie częstotliwości.

CBRTP spodziewa się dużego zainteresowania bezzałogowcem, ponieważ nie istnieją konkurencyjne rozwiązania mikro-aero-geofizyczne wyspecjalizowane w realizacji tego typu misji. Jego potencjalni nabywcy to przemysł i administracja publiczna na całym świecie.


Bezzałogowiec © GEOMONITOR jeszcze na ziemi, w trakcie przygotowań do pokazu.

Dron powstał w ramach projektu dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.4 Wsparcie projektów celowych.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
December 08 2016 23:17 V7.6.3-2