© dimitry-romanchuck-dreamstime.com
Analizy |
Rynek EMS w Europie - prognoza
Wartość europejskiego rynku usług EMS ma spaść o 2% w 2012 r. do 26 mld EUR. W kolejnych latach jednak spodziewana jest lekka poprawa.
Obecny kryzys gospodarczy będzie się w przyszłym roku utrzymywał, ale, chociaż najnowsze wskaźniki nadal pokazują ryzyko pogarszania sytuacji, pod koniec 2013 r. oczekuje się lekkiego ożywienia, które powinno się pogłębiać w 2014 r. - wynika z raportu Electronics.ca Publications.
Po stagnacji w latach 2012-2013, w kolejnym roku oczekuje się lekkiego wzrostu przychodów w branży EMS. Kolejne dwa lata mają przynieść niską, jednocyfrową poprawę przychodów, przy czym Europa Wschodnia i Środkowa oraz Północna Afryka wyprzedzi pod względem wzrostu gospodarczego Zachodnią Europę.
Jeśli chodzi o branże, to nadal będą dominowały komputery, komunikacja i elektronika konsumencka (3C), ale wyraźny zastrzyk pieniędzy spodziewany jest ze strony usługobiorców z branży motoryzacyjnej, medycznej, pomiarowej oraz przemysłowej i telekomunikacyjnej (AMCIT).
Według analityków można się spodziewać wzrostu liczby niewielkich zamówień o dużej różnorodności w Zachodniej Europie na poziomie 2,6-3,5% w ciągu najbliższych czterech lat. Zapowiadają jednak także bardzo zaciętą konkurencję na rynku AMCIT i to nie tylko pomiędzy europejskimi dostawcami usług EMS, ale także światowymi potęgami w tej branży, które chcą w pełni wykorzystać swój potencjał w Europie. Spodziewane są także konsolidacje firm z branży EMS w Europie – twierdzą analitycy z Electronics.ca Publications
Europa nadal odgrywa kluczową rolę na światowym rynku elektroniki. W 2011 r. w Europie wytwarzano ponad 15% elektroniki i, nawet jeśli ten wynik będzie się pogarszał, to liczą się możliwości Starego Kontynentu w dostarczaniu bardziej złożonych produktów. Szczególnie chodzi tu o Europę Zachodnią, w której produkuje się dla przemysłu obronnego, motoryzacyjnego czy medycznego. W Europie Centralnej i Wschodniej produkuje się raczej długie serie, ale coraz częściej tamtejsi dostawcy usług EMS przyciągają także klientów produkujących mniejsze ilości.