reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Trigger Composites Przemys艂 elektroniczny | 21 listopada 2012

Pteryx lata bez pilota

Samoloty bezza艂ogowe polskiej firmy Trigger Composites znane s膮 tak偶e za granic膮.
Pteryx nie lata zbyt wysoko (200-300 m nad ziemi膮), przynajmniej w por贸wnaniu z odrzutowcami, ale za to mo偶na dla niego znale藕膰 rozliczne zastosowania. Najbardziej oczywiste przeznaczenie to us艂ugi dla wojska, lecz tw贸rcy samolotu u偶ywaj膮 go cz臋sto do innych cel贸w 鈥 G艂贸wnym u偶ytkownikiem Pteryxa jest firma Fotomapy, stworzona przez tych samych ludzi co Trigger Composites. W艣r贸d konkurencji wyr贸偶nia nas fakt, 偶e nasze bezza艂ogowce s膮 przeznaczone do zastosowa艅, na kt贸re jest i na pewno b臋dzie zapotrzebowanie na rynku cywilnym 鈥 opowiada dla evertiq.pl Krzysztof Bosak, dyrektor ds. technicznych, odpowiedzialny mi臋dzy innymi za elektroniczn膮 cz臋艣膰 projektu. - Rynek dla tego typu urz膮dze艅 jest specyficzny. Na oko艂o 200 sztuk samolot贸w rocznie, kt贸re sprzedaje si臋 na 艣wiecie, my robimy kilkana艣cie. Jako jedyni w Polsce eksportujemy samoloty bezpilotowe. Jak na razie do Stan贸w Zjednoczonych, ale przygotowujemy si臋 tak偶e do wej艣cia na rynki Malezji, Indonezji i Filipin. I rzeczywi艣cie, szczeg贸艂owe mapy przydaj膮 si臋 chocia偶by przy planowaniu inwestycji, a przecie偶 w Polsce rozbudowa infrastruktury idzie pe艂n膮 par膮. Zdj臋cia w wysokiej rozdzielczo艣ci poddawane s膮 obr贸bce po l膮dowaniu i tworzony jest z nich model przestrzenny badanego obszaru 鈥 sama technologia syntezy map z bezpilotowc贸w te偶 ma zaledwie kilka lat i zajmuj膮 si臋 tym czo艂owe uczelnie zagraniczne.
Jest to elektronika bardzo specyficzna, ka偶da pr贸ba praktyczna wymaga przygotowa艅, b艂膮d jest kosztowny a nawet niebezpieczny (w odr贸偶nieniu od mobilnych robot贸w l膮dowych i wodnych), u偶ywane systemy symuluj膮ce urz膮dzenie s膮 bardzo z艂o偶one. Z kolei ograniczenie si臋 wy艂膮cznie do symulacji tworzy bardzo naiwne 艣rodowisko, przez co prace badawcze 艂atwo koncentruj膮 si臋 na rzeczach najmniej istotnych 鈥 m贸wi dla evertiq.pl Krzysztof Bosak.
- Elektronicznym sercem samolotu jest modu艂 autopilota. Przygotowali艣my go od pocz膮tku do ko艅ca sami 鈥 m贸wi Krzysztof Bosak, po czym dodaje - Taki modu艂 musi by膰 oczywi艣cie lekki (ok. 40g), odporny na zak艂ocenia elektryczne (wsp贸lne zasilanie z nap臋dem g艂贸wnym bezpilotowca), ale i wytrzyma艂y, poniewa偶 nasze samoloty z racji ma艂ych rozmiar贸w zaliczaj膮 twarde l膮dowanie. Postarali艣my si臋 wi臋c zmie艣ci膰 wszystko na jednej p艂ytce. [quote-left][/quote-left] Przy l膮dowaniu mo偶e troch臋 pom贸c spadochron, lecz faktycznie, materia艂y zastosowane do produkcji samolotu musz膮 by膰 wytrzyma艂e. - Posiadamy ca艂y ci膮g produkcyjny do zaawansowanej obr贸bki materia艂贸w kompozytowych 鈥 informuje Bosak. - Jest to dzia艂alno艣膰 innowacyjna w 艣cis艂ym tego s艂owa znaczeniu 鈥 m贸wi Krzysztof Bosak. - System贸w o podobnym dzia艂aniu powsta艂o na 艣wiecie zaledwie kilkadziesi膮t, a tylko kilka jest powszechnie znanych. Ilo艣膰 mo偶liwych kombinacji scenariuszy u偶ytkowych za ka偶dym razem gwarantuje nowe problemy prowadz膮ce do g艂臋bokiej modyfikacji zar贸wno architektury software jak i hardware. I na koniec ciekawostka - Dobry pilot jest w stanie zrobi膰 figur臋 akrobacyjn膮 zwan膮 beczk膮 nie wylewaj膮c kawy, kt贸ra stoi w kokpicie - m贸wi Krzysztof Bosak. - To pokazuje, jak trudne mo偶e by膰 ustalenie pozornie prostego faktu, gdzie jest ziemia 鈥 nie wystarczy korzysta膰 z grawitacji. Dlatego do okre艣lenia po艂o偶enia naszych samolot贸w bezpilotowych u偶ywamy zbioru sensor贸w (偶yroskopy, akcelerometry, barometr, odbiorniki GPS i GLONASS) oraz modelu kinematycznego samolotu, kt贸rych dzia艂anie uzupe艂nia si臋 wzajemnie i koryguje myl膮ce wskazania sensor贸w 鈥 obja艣nia nasz rozm贸wca. 漏 Trigger Composites (zdj臋cie przedstawia 偶wirowni臋 WIKA w Paniowicach)
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1