© Nyul / Dreamstime
Przemysł elektroniczny |
Jak powstawało krakowskie centrum Farnell?
evertiq rozmawia z Robertem Rospędzihowskim na temat procesu powstawania Europejskiego Centrum Sprzedaży w Krakowie.
evertiq: 22 języki i personel władający językami z całej Europy. W jaki sposób udało się Państwu zgromadzić tak unikalny personel?
Robert Rospędzihowski: W procesie rekrutacji otrzymaliśmy znaczne wsparcie ze strony AIESEC, organizacji łączącej świat biznesu ze studentami, która zorganizowała między innymi targi rekrutacyjne. Mieliśmy na nich nasze stoisko, zachęcając do podjęcia pracy w powstającym Centrum. Rynek studencki w Krakowie jest niezwykle bogaty, tak więc stosunkowo łatwo było dotrzeć do osób kończących okres nauki i poszukujących pierwszej pracy.
Ponadto, ogłaszaliśmy się też w lokalnej prasie i zatrudniliśmy agentów HR. Potem miał miejsce etap wywiadów personalnych, które przeprowadzaliśmy w hotelu Radisson w Krakowie, gdzie trzy razy w tygodniu mieliśmy sposobność słuchać prezentacji aplikantów.
W efekcie, dzięki naszym wysiłkom oraz dzięki temu, iż Kraków stał się prawdziwie kosmopolitycznym miastem, niemal całość załogi została zrekrutowana w Polsce.
evertiq: Czym Farnell był w stanie przyciągnąć do pracy odpowiednich kandydatów?
Robert Rospędzihowski: Jesteśmy pierwszą firmą, która zdecydowała się założyć w Krakowie centrum sprzedaży. Istnieje w Krakowie już kilka centrów usług w Krakowie, jednak to ośrodki finansowe, zarządzania zasobami ludzkimi czy wsparcia informatycznego. Jesteśmy pierwszą firmą, która poszukiwała ludzi, posiadających umiejętność sprzedaży przez telefon – to było coś nowego na rynku pracy.
Drugim aspektem, przyciągającym kandydatów do Farnell, jest możliwość posługiwania się na co dzień pracy językiem, który studiowali i praktyczne wykorzystanie z trudem nabytych umiejętności. Kraków ma bardzo rozwinięte szkolnictwo, a wydziały lingwistyczne były dla nas doskonałym źródłem poszukiwania kandydatów.
evertiq: Ile osób pracuje obecnie w Centrum?
Robert Rospędzihowski: Na obecnym etapie rozwoju Centrum stworzyliśmy zespół sprzedażowy liczący 120 osób. W tej grupie chcemy zbudować zgrany zespół i na jego bazie wyłonić silną kadrę, proponując możliwości rozwoju, odpowiednie dla osobistych zdolności i kwalifikacji.
evertiq: Ile trwał proces organizacji Centrum?
Robert Rospędzihowski: Cały proces trwał około roku. Sześć miesięcy temu, w lutym, ogłosiliśmy zamiar ustanowienia Centrum, jednak prace już wówczas trwały od około pół roku. Wcześniej trzeba było miedzy innymi znaleźć odpowiedni lokal, a sam nabór kandydatów zajął nam około siedmiu miesięcy.