reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© mariusz-szachowski-dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 15 października 2012

Apator jest przygotowany na boom w smart meteringu

Sprzedaż krajowa Apatora ma szansę na duży skok. Na rynku inteligentnych liczników energii elektrycznej w Polsce szykuje się bowiem pierwszy rok dużych przetargów.

Grupa Apator wypracowała w I półroczu 2012 r. 50 mln PLN zysku netto, przy 310 mln PLN przychodów. W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku, przychody skoczyły o 37%, a zysk netto – o 148%. Zaktualizowana prognoza na cały 2012 r. zakłada 90-95 mln PLN zysku Grupy Apator przy 580 mln PLN przychodów. - Nasza rentowność ze sprzedaży (13,4%) i rentowność netto (10%, po oczyszczeniu wyników o one-off) są zdecydowanie wyższe niż dla przemysłu ogółem (odpowiednio 6,4 oraz 5,7%) czy dla sektora produkcji urządzeń elektrycznych (5,4 oraz 4,2%) - podkreślił Janusz Niedźwiecki, Prezes Zarządu Apator S.A. Przypomniał również, że strategicznymi celami Grupy Apator jest zrealizowanie w 2014 r. 518 mln PLN przychodów przy 23% rentowności EBITDA w segmencie pomiarowym oraz 170 mln PLN przychodów przy rentowności EBITDA 20,5% w segmencie łącznikowym. Udział eksportu aparatury pomiarowej ma przekroczyć 50%% produkcji, a w przypadku aparatury łącznikowej dojść do 25%. Dla porównania, rentowność EBITDA zakładana na rok bieżący wynosi odpowiednio 18,8 oraz 16%. Niedawno spółka zależna Apatora, Apator Metrix, przejęła producenta liczników gazowych George Wilson Industries z Wielkiej Brytanii, płacąc na razie za 50% udziałów symbolicznego funta. Warunkiem ewentualnej dopłaty 2,05 mln GBP jest osiągnięcie przez GWi w trzy lata (2013-2015) łącznie ponad 7,59 mln GBP zysku brutto. Grupa Apator posiada także opcję na zakup pozostałych udziałów w GWi, którą będzie mogła zrealizować w latach 2017-2019, a cena będzie zależna od notowanych wyników EBITDA przez spółkę brytyjską. - Kupiliśmy markę, która w czasach świetności miała 17% bardzo dużego rynku gazomierzy w Wielkiej Brytanii. Zakładamy, że dzięki naszemu know-how spółka zacznie zarabiać i odzyska pozycję rynkową, a ewentualne płatności za udziały spłacimy już z zysków samego GWi – powiedział Janusz Niedźwiecki, Prezes Zarządu Apator S.A. Apator eksportuje obecnie swoje produkty do 63 krajów. Wartość sprzedaży zagranicznej ma wzrosnąć w tym roku o 13,4%, do 106,8 mln PLN. Tymczasem sprzedaż krajowa ma szansę na duży skok. Na rynku inteligentnych liczników energii elektrycznej w Polsce szykuje się bowiem pierwszy rok dużych przetargów. - Można spodziewać się przetargu na 520 tys. liczników w Enerdze, porównywalnego w Tauronie i mniejszego, na 50 tys., w PGE. Łączna wartość tych przetargów może sięgnąć pół miliarda złotych – powiedział Jerzy Kuś, Członek Zarządu Apator SA. Co ważne dla oceny szans Apatora na wygranie tych kontraktów, spółka może pochwalić się najskuteczniejszymi wdrożeniami technologii smart meteringu w Polsce. - Udało nam się uruchomić z pełną skutecznością (96 odczytów na dobę) 90% liczników we wdrożeniu realizowanym dla Tauronu. Mamy pomysły i technologię, aby poradzić sobie także ze zdalnymi odczytami reszty liczników po sieci energetycznej. Innym firmom opanowanie technologii i poradzenie sobie z zaszumieniem sieci nie wychodzi tak dobrze – podkreślił Jerzy Kuś. - Zbudowaliśmy w Apatorze kompetencje w całym zakresie opomiarowania mediów. Dziś już widać, jak słuszna była i jest nasza strategia. Jesteśmy już numerem 3-4 w Europie i mamy potencjał, aby zostać liderem – mówił Janusz Marzygliński, Przewodniczący Rady Nadzorczej Apator S.A., były Prezes Zarządu Apator S.A., związany ze Spółką od ponad 40 lat. Źródło: P&L
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 12 2019 07:31 V14.7.10-2