reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Szymon Obr臋bowski (IChP) Przemys艂 elektroniczny | 18 maja 2011

Polak opracowa艂 akumulatory wydajniejsze o 50% ni偶 tradycyjne

Nowy typ akumulatora o艂owiowo-kwasowego, kt贸rego pojemno艣膰 energetyczna b臋dzie prawie o po艂ow臋 wi臋ksza ni偶 tradycyjnie, opracowa艂 wsp贸lnie z zespo艂em prof. Andrzej Czerwi艅ski z Wydzia艂u Chemii Uniwersytetu Warszawskiego oraz z Instytutu Chemii Przemys艂owej z Warszawy. Wynalazek zdoby艂 z艂ote medale na wystawach wynalazk贸w w Genewie, Brukseli i w Warszawie.
Andrzej Czerwi艅ski deklaruje, 偶e akumulator mo偶e mie膰 bardzo szerokie zastosowanie - od elektronarz臋dzi do samochod贸w elektrycznych w艂膮cznie. W akumulatorze wykorzystany b臋dzie odpowiednio zmodyfikowany RVC (Reticulated Vitreous Carbon) - nowoczesny materia艂 w臋glowy przypominaj膮cym pumeks, cechuj膮cy si臋 du偶膮 porowato艣ci膮, przewodnictwem elektrycznym oraz du偶膮 odporno艣ci膮 chemiczn膮. B臋dzie go mo偶na u偶y膰 zamiast du偶o ci臋偶szych kratek o艂owianych, na kt贸rych zachodzi艂y reakcje chemiczne, generuj膮ce pr膮d. Jak w rozmowie z PAP wyja艣nia prof. Czerwi艅ski, w akumulatorze o艂owiowo-kwasowym zachodzi reakcja o艂owiu (anodzie), a tak偶e dwutlenku o艂owiu (na katodzie) z kwasem siarkowym. W reakcjach tych powstaje energia elektryczna, kt贸r膮 mo偶na u偶y膰 np. do nap臋du silnika elektrycznego lub do rozruchu silnika spalinowego. Z kolei dostarczenie do uk艂adu pr膮du, a wi臋c 艂adowanie akumulatora sprawia, 偶e zaczyna zachodzi膰 reakcja przeciwna i uk艂ad wraca do stanu pocz膮tkowego. Materia艂y bior膮ce udzia艂 w reakcji musz膮 by膰 jednak w akumulatorze umieszczone na pod艂o偶u o specjalnych w艂a艣ciwo艣ciach. Dotychczas stosowano do tego kratki o艂owiowe (nie bior膮ce udzia艂u w reakcji), kt贸re by艂y jednak bardzo ci臋偶kie - stanowi艂y spor膮 cz臋艣膰 wagi akumulatora. W akumulatorze prof. Czerwi艅skiego kratki o艂owiowe zosta艂y zast膮pione 10-krotnie l偶ejszym materia艂em w臋glowym. Dzi臋ki temu rozwi膮zaniu waga akumulatora znacznie spadnie - pojazd elektryczny z nowym akumulatorem wa偶膮cym tyle samo, co akumulator starszego typu przejedzie 150 km zamiast 100. "Oznacza to, 偶e pojazd taki na +jednym 艂adowaniu+ dojecha艂by z Warszawy prawie do Starachowic, a nie tylko do Radomia" - podaje przyk艂ad badacz. Prof. Czerwi艅ski wyja艣nia, 偶e RVC od lat 80. jest produkowany w Stanach Zjednoczonych, jednak przed zastosowaniem w akumulatorze, materia艂 musia艂 by膰 odpowiednio zmieniony. Modyfikacja uda艂a si臋 prof. Czerwi艅skiemu przy wsp贸艂pracy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Chemii Przemys艂owej. "W ostatnich trzech latach uda艂o si臋 nam pokona膰 wszystkie trudno艣ci i akumulator wykonany przez nasz zesp贸艂 przeszed艂 pozytywnie wszystkie testy, kt贸re wykaza艂y, 偶e mo偶e by膰 on konkurencyjny wobec obecnie istniej膮cych na rynku" - zapewnia naukowiec. Wynalazca m贸wi, 偶e akumulatory o艂owiowo-kwasowe s膮 ca艂y czas najpowszechniej stosowane. Badacz przyznaje, 偶e je艣li chodzi o zasi臋g, lepsze s膮 akumulatory litowe, ale te s膮 bardziej skomplikowane w konstrukcji oraz w przeliczeniu na koszt 1 kWh energii聽kilkana艣cie razy dro偶sze od akumulator贸w o艂owiowo-kwasowych. Jak zapewnia, jego akumulator jest bardziej przyjazny dla 艣rodowiska - przy jego produkcji zu偶ywa si臋 mniej o艂owiu. Ni偶sze s膮 r贸wnie偶 koszty produkcji tego urz膮dzenia. Na sw贸j wynalazek Andrzej Czerwi艅ski wraz z UW uzyska艂 ju偶 trzy patenty, na kolejne jeszcze czeka, ale jak przyznaje, wynalazek jest chroniony patentem tylko w Polsce. Badacz ujawnia, 偶e jedna z zagranicznych firm pr贸bowa艂a przyw艂aszczy膰 sobie jego pomys艂, ale bez powodzenia, bo - jak przypuszcza naukowiec - jego na艣ladowcy nie znali wszystkich informacji niezb臋dnych do budowy akumulatora. Przygotowaniem prototypu i rozwojem bada艅 nad udoskonaleniem wynalazku zainteresowana jest ju偶 polska firma produkuj膮ca akumulatory. 殴r贸d艂o: PAP - Nauka w Polsce, Ludwika Tomala
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2