© Agusta
Przemysł elektroniczny |
Będzie nowy offset dla Polski?
Jeszcze nie ogłoszono przetargu na 26 śmigłowców dla polskiej armii, ale już jest on przyczyną pełnej mobilizacji światowych producentów. EADS rozpoczął już w swoich zakładach na Okęciu produkcję wiązek elektrycznych do samolotów.
Amerykański Sikorsky Aircraft, w przejętych ponad trzy lata temu PZL Mielec produkuje helikoptery Black Hawk. Konsorcjum NHIndustries, w skład którego wchodzą niemiecko-francusko-hiszpański Eurocopter, włosko-brytyjska AgustąWestland i holenderski Stork Fokkeroferuje zajęło się produkcją wielozadaniowego helikoptera NH 90.
- Producenci NH 90 będą mieli kłopoty ze stworzeniem dobrego programu offsetowego dla Polski, bo produkcja śmigłowców już została rozdzielona między sporą grupę krajów, również spoza założycielskiego konsorcjum – mówi Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny "Skrzydlatej Polski".
Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na dostarczenie armii polskiej 26 helikopterów. To wielka szansa na długoterminowe kontrakty.
– Wszyscy zdają sobie sprawę, że zamówienie na pierwszą partię helikopterów otworzy zwycięzcy drogę do kolejnych kontraktów. Eurocopter przygotuje dobrą ofertę offsetową. Korporacja EADS (4,8 mld euro przychodów w 2010 roku), do której należy helikopterowy koncern, już produkuje w swoich zakładach na warszawskim Okęciu skrzydła, drzwi, wiązki elektryczne do hiszpańskich samolotów transportowych C-295 Casa – mówi Sebastian Magadzio, szef polskiego przedstawicielstwa europejskiego koncernu lotniczo-kosmicznego EADS.
Źródło: Rzeczpospolita