Przemysł elektroniczny |
Apple – monopolista?
Według Bloomberga, Federalna Komisja Handlu (FTC) zamierza sprawdzić, czy zasady budowania aplikacji dla iPhonów i iPodów nie naruszają swobody działania innych firm. Apple od dawna jest krytykowany za blokowanie niektórych aplikacji, tj. Flash
'Każdy nowy produkt Apple to potencjalne narzędzie nacisku na zewnętrznych uczestników rynku': programistów, wydawców muzyki i firmy zajmujące się reklamą mobilną. Dzięki iTunes, Apple zapewnił sobie pozycję najpopularniejszego sprzedawcy muzyki w USA. „New York Times” opisywał sytuację, kiedy Amazon chciał podpisać z wydawcami umowy na wyłączność na przedpremierową sprzedaż utworów muzycznych. Apple skutecznie ich od tego odwiódł. Sprawą zajął się Departament Sprawiedliwości.
Steve Jobs zabronił programistom pisania aplikacji w programie Flash należącym do firmy Adobe oraz uniemożliwił wykorzystanie w aplikacjach konkurencyjnych platform do wyświetlania reklam. Wśród zakazanych dostawców jest Google AdMob (iAd należąca do Apple jest jednak akceptowana).
Źródło: wyborcza.biz