reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Rynki | 31 stycznia 2019

Sztuczna inteligencja wejdzie na rynek na du偶膮 skal臋 w ci膮gu 3-5 lat

Rozwi膮zania z zakresu sztucznej inteligencji zmieni膮 oblicze globalnego rynku pracowniczego. Systemy automatyczne zast膮pi膮 pracownik贸w wykonuj膮cych najprostsze zawody i doprowadz膮 do stworzenia nowych miejsc pracy w bran偶y IT.
Na upowszechnienie si臋 sztucznej inteligencji powinni przygotowa膰 si臋 zar贸wno przedsi臋biorcy, kt贸rzy za kilka lat wykorzystaj膮 j膮 do optymalizacji pracy, jak i sektor rz膮dowy, kt贸ry powinien wypracowa膰 rozwi膮zania u艂atwiaj膮ce i reguluj膮ce rozw贸j projekt贸w wykorzystuj膮cych samoucz膮ce si臋 algorytmy. 艢wiatowa gospodarka dzi臋ki SI mo偶e zanotowa膰 wzrost nawet o 1 proc.
Sztuczna inteligencja jest w tej chwili jednym z wiod膮cych trend贸w zmian w gospodarce, kt贸re maj膮 charakter transformacyjny, czyli rewolucyjnej, g艂臋bokiej zmiany. SI stoi za wszystkimi technologiami, kt贸re zmierzaj膮 do automatyzacji, ale r贸wnie偶 odpowiada za takie technologie jak rozpoznawanie obrazu czy rozpoznawanie i syntezowanie j臋zyka. 鈥 Te wszystkie technologie s膮 obecnie wykorzystywane w bardzo wielu dziedzinach - pojazdach autonomicznych, przewidywaniu usterek, tzw. predictive maintenance, w r贸偶nego rodzaju optymalizacjach, wspieraniu podejmowania decyzji, czy rekomendowaniu pewnych dzia艂a艅. Szacuje si臋, 偶e dzi臋ki wprowadzeniu sztucznej inteligencji wzrost gospodarczy mo偶e przyspieszy膰 w ramach 艣wiata nawet o oko艂o 1 proc. 鈥 m贸wi agencji Newseria Innowacje Tomasz Klekowski, prezes zarz膮du Zwi膮zku Pracodawc贸w Technologii Cyfrowych. Na pocz膮tku roku firma badawcza Randstad przeanalizowa艂a stosunek polskich pracownik贸w do innowacyjnych technologii wykorzystywanych w biznesie. 58 proc. respondent贸w chce pog艂臋bia膰 swoje umiej臋tno艣ci zawodowe zwi膮zane z nowymi technologiami, w tym m.in. wykorzystuj膮ce sztuczn膮 inteligencj臋. W cyfrowych narz臋dziach badani widz膮 przysz艂o艣膰 rynku pracy, ale tylko 45 proc. ankietowanych twierdzi, 偶e ich pracodawcy prowadz膮 szkolenia z wykorzystania np. technik uczenia maszynowego. Firma Synerise uruchomi艂a program AI Schools & Academy. W jego ramach w przedszkolach i szko艂ach powszechnych przeprowadzone zostan膮 dodatkowe lekcje, kt贸re przybli偶膮 uczniom koncepcj臋 sztucznej inteligencji. Do programu przyst膮pi 1500 plac贸wek, a zaj臋cia b臋d膮 odbywa膰 si臋 w skali co najmniej 10 godzin miesi臋cznie. Synerise udost臋pni wszystkie narz臋dzia potrzebne do przeprowadzenia lekcji: baz臋 wiedzy, kursy on-line, chmur臋 obliczeniow膮 oraz 艣rodki finansowe potrzebne na uruchomienie dodatkowych pracowni. 鈥 Najwa偶niejsze jest rozpocz臋cie edukacji, poniewa偶 sztuczna inteligencja na du偶膮 skal臋 wejdzie na rynek w perspektywie 3-5 lat. Nie mamy wi臋c wiele czasu i nale偶y przygotowa膰 zar贸wno tych, kt贸rzy b臋d膮 tworzy膰, czyli analityk贸w, architekt贸w sztucznej inteligencji, czyli programist贸w, jak i odbiorc贸w, zw艂aszcza w sektorze przedsi臋biorstw, tak aby wszyscy byli gotowi. R贸wnie偶 aby to by艂o mo偶liwe, potrzebne jest r贸wnolegle i bardzo szybko rozpocz臋cie prac nad stworzeniem du偶ych zbior贸w danych, kt贸re mog膮 by膰 wykorzystywane do szkolenia, trenowania algorytm贸w sztucznej inteligencji 鈥 wskazuje Tomasz Klekowski. Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad rozwi膮zaniami legislacyjnymi, kt贸re przygotuj膮 nasz rynek do upowszechnienia si臋 sztucznej inteligencji w艣r贸d przedsi臋biorc贸w. W obliczu narastaj膮cego zainteresowania rynku technologi膮 uczenia maszynowego powo艂ano do 偶ycia robocz膮 grup臋 specjalist贸w, kt贸ra wypracuje rozwi膮zania umo偶liwiaj膮ce wykorzystanie sztucznej inteligencji na szerok膮 skal臋. G艂贸wnym zadaniem ekspert贸w b臋dzie przystosowanie zapis贸w prawa do tej technologii. 鈥 Strategia sztucznej inteligencji w Polsce jest jeszcze w powijakach, ale wy艂aniaj膮 si臋 ju偶 pewne obszary konsensusu, kt贸re s膮 zawarte np. w za艂o偶eniach przygotowanych przez grup臋 ekspert贸w do strategii tworzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji. R贸wnie偶 konferencja organizowana przez Ministerstwo Przedsi臋biorczo艣ci i Technologii jest takim krokiem, kt贸ry przek艂ada te og贸lne za艂o偶enia strategii na konkretne dzia艂ania, na map臋 drogow膮 poszczeg贸lnych poczyna艅 鈥 przekonuje ekspert. Tymczasem pierwsze komercyjne wdro偶enia sztucznej inteligencji s膮 ju偶 za nami. Bank PKO BP we wsp贸艂pracy z polsk膮 firm膮 Emplocity opracowa艂 np. narz臋dzie rekrutacyjne wykorzystuj膮ce sztuczn膮 inteligencj臋. Kandydaci w pierwszej fazie rekrutacji rozmawiaj膮 ze specjalnie spreparowanym chatbotem, kt贸ry przeprowadza wst臋pn膮 selekcj臋 uczestnik贸w. Firma 呕abka idzie jeszcze dalej i chce stworzy膰 w Polsce sie膰 sklep贸w bezobs艂ugowych na wz贸r ameryka艅skich drogerii Amazon Go. Wed艂ug wst臋pnych za艂o偶e艅 plac贸wki te b臋d膮 otwarte 24 godziny na dob臋 i nie znajdziemy w nich tradycyjnych kas ani kasjer贸w. Sklepy b臋d膮 obs艂ugiwane za po艣rednictwem aplikacji mobilnej wykorzystuj膮c膮 sztuczn膮 inteligencj臋 do komponowania indywidualnych, spersonalizowanych ofert promocyjnych. Oprogramowanie przeanalizuje preferencje u偶ytkownika i na tej podstawie zaproponuje zakup konkretnych produkt贸w w ni偶szej, atrakcyjnej cenie. Plac贸wki zostan膮 tak偶e wyposa偶one w inteligentne p贸艂ki monitoruj膮ce poziom zatowarowania oraz kasy samoobs艂ugowe. Pierwsze wdro偶enia zautomatyzowanych sklep贸w 呕abki zaplanowano na ten rok. Wed艂ug marketsandMarkets bran偶a sztucznej inteligencji w najbli偶szych latach b臋dzie rozwija膰 si臋 w 艣redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,5 proc., by w 2025 roku osi膮gn膮膰 warto艣膰 190 mld dol. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2