reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 21 grudnia 2018

Naukowcy poszukuj膮 akumulatorów przysz艂o艣ci

Mimo 偶e kolejne generacje ogniw litowo-jonowych wykazuj膮 si臋 coraz wi臋ksz膮 wydajno艣ci膮, mo偶liwo艣ci tej technologii s膮 ograniczone. Dlatego naukowcy szukaj膮 alternatywnych 藕r贸de艂 zasilania oraz nowych rozwi膮za艅, kt贸re usprawni膮 klasyczne baterie litowo-jonowe.
鈥 殴r贸d艂a energii mo偶na podzieli膰 na dwie cz臋艣ci: akumulatory kwasowo-o艂owiowe i litowo-jonowe. Inne to tylko niszowe zastosowania. O艂owiowe wci膮偶 s膮 aktualne, gdy偶 s膮 tanie. To ekonomia decyduje o tym, jakie akumulatory mamy na rynku. Litowo-jonowe wypieraj膮 je coraz bardziej i to jest przysz艂o艣膰, jednak potrzebuj膮 wsparcia w rodzaju superkondensator贸w, wtedy przed艂u偶yliby艣my ich 偶ywotno艣膰 鈥 m贸wi w rozmowie z Agencj膮 Informacyjn膮 Newseria Innowacje El偶bieta Fr膮ckowiak profesor na Politechnice Pozna艅skiej.

Naukowcy z ca艂ego 艣wiata pracuj膮 nad opracowaniem nowych, wydajniejszych 藕r贸de艂 zasilania. In偶ynierowie z Caltech, NASA i Hondy po艂膮czyli swoje si艂y, aby stworzy膰 baterie wykorzystuj膮ce fluorki w miejscu litu. Ich eksperymentalne ogniwa s膮 dziesi臋ciokrotnie wydajniejsze ni偶 akumulatory litowo-jonowe o tej samej g臋sto艣ci, a ich produkcja wymaga zu偶ycia mniejszej liczby surowc贸w.

Baterie fluorkowo-jonowe maj膮 jeszcze jedn膮 istotn膮 przewag臋 nad akumulatorami obecnej generacji 鈥 nie przegrzewaj膮 si臋, dlatego nie wywo艂aj膮 po偶aru. Ich najwi臋ksz膮 wad膮 jest to, 偶e dopiero niedawno uda艂o si臋 opracowa膰 baterie zdolne do pracy w temperaturze pokojowej, a na ich wdro偶enie do powszechnej produkcji in偶ynierowie b臋d膮 potrzebowali wielu lat. Rozwijane s膮 tak偶e inne technologie.

鈥 W przysz艂o艣ci oczekuje si臋, 偶e akumulatory litowo-jonowe b臋d膮 absolutnie bezpieczne, czyli nie b臋dziemy mie膰 po偶aru w dreamlinerze czy pal膮cych si臋 samochod贸w. Bezpiecze艅stwo i jednocze艣nie ekonomia to jest klucz. To s膮 ogniwa wydajne, ich przysz艂o艣膰 jest rzeczywi艣cie gwarantowana, ale s膮 ju偶 nast臋pne generacje. To by膰 mo偶e lit-tlen, by膰 mo偶e lit-siarka, ale s膮 one na razie w powijakach 鈥 m贸wi ekspertka.

Alternatyw膮 dla klasycznych akumulator贸w mog膮 si臋 okaza膰 ogniwa wodorowe, kt贸re z ka偶dym kolejnym rokiem staj膮 si臋 coraz popularniejsze w艣r贸d u偶ytkownik贸w samochod贸w. Prym w sprzeda偶y aut wodorowych wiedzie Toyota ze swoim modelem Mirai, kt贸ry na 5 kg wodoru mo偶e przejecha膰 do 750 km.

W t臋 technologi臋 inwestuj膮 r贸wnie偶 polskie firmy. Jastrz臋bska Sp贸艂ka W臋glowa zapowiedzia艂a, 偶e jest gotowa produkowa膰 z gazu koksowniczego, je艣li tylko znajdzie si臋 sp贸艂ka, kt贸ra zobowi膮偶e si臋 do powo艂ania floty pojazd贸w wodorowych. JSW dysponuje 艣rodkami do produkcji 70 tys. ton wodoru rocznie, co pozwoli艂oby nap臋dzi膰 od 700 do 900 autobus贸w.

鈥 Stworzenie ogniwa paliwowego by艂oby mo偶liwe wtedy, kiedy np. wod贸r by艂by produkowany z termicznej energii, czyli przez termoliz臋 (rozk艂ad 鈥 przyp. red.) wody. Wtedy otrzymaliby艣my nadmiar wodoru, kt贸ry m贸g艂by s艂u偶y膰 do takich cel贸w. Ale na razie zar贸wno wytworzenie wodoru, jak i jego przechowywanie za du偶o. Na razie nie mamy energii j膮drowej w Polsce, ale w dalekiej przysz艂o艣ci widzia艂abym tak膮 wizj臋 鈥 m贸wi El偶bieta Fr膮ckowiak.

Analitycy z firmy badawczej Market Research Engine szacuj膮, 偶e w ci膮gu najbli偶szych lat globalny rynek akumulator贸w litowo-jonowych b臋dzie si臋 rozwija艂 w tempie 16 proc., a do 2022 roku osi膮gnie warto艣膰 69 mld dol.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-2