reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 20 grudnia 2018

Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji rodzi si臋 nowa gospodarka

W chwili obecnej powstaj膮 pierwsze zal膮偶ki nowej gospodarki opartej na sztucznej inteligencji, automatyce oraz robotyce. Zautomatyzowane maszyny powoli wkraczaj膮 na rynek pracy, zmieniaj膮c jego oblicze.
Roboty mog膮 zast膮pi膰 cz艂owieka przy wykonywaniu najprostszych prac zwi膮zanych z magazynowaniem czy transportem. Z drugiej strony popularyzacja rozwi膮za艅 automatycznych przyczynia si臋 do ewolucji wsp贸艂czesnych zawod贸w i profesjonalizacji personelu.

鈥 Nowa gospodarka jest dla nas przysz艂o艣ci膮, wi臋c ca艂y czas zgadujemy, w kt贸r膮 stron臋 ona mog艂aby p贸j艣膰. Oczywi艣cie najcz臋艣ciej pojawiaj膮cym si臋 has艂em jest 艂膮czenie inteligencji bia艂kowej, ludzkiej, z t膮 inteligencj膮 sztuczn膮. Pr贸bujemy ca艂y czas odgadn膮膰, w jakim kierunku to si臋 b臋dzie rozwija膰 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje prof. SGH dr hab. Tomasz Rostkowski z Instytutu Kapita艂u Ludzkiego SGH.

Naukowcy i futurolodzy od lat zwracaj膮 uwag臋 na rosn膮c膮 rol臋 sztucznej inteligencji oraz robot贸w na wsp贸艂czesnym rynku pracy. Automatyzacja wydaje si臋 by膰 realnym zagro偶eniem dla wielu pracownik贸w wykonuj膮cych najprostsze, powtarzalne czynno艣ci, o czym 艣wiadcz膮 m.in. badania przeprowadzone przez McKinsey Global Institute na obywatelach 46 kraj贸w oraz 800 zawodach.

Wst臋pne analizy wykaza艂y, 偶e automatyzacja mo偶e odebra膰 prac臋 co pi膮temu pracownikowi, a w krajach wysoko rozwini臋tych takich jak Niemcy czy Stany Zjednoczone 鈥 nawet co trzeciemu zatrudnionemu. Pracownicy z kraj贸w rozwijaj膮cych si臋 s膮 najmniej zagro偶eni utrat膮 pracy, co wi膮偶e si臋 bezpo艣rednio z ni偶szymi inwestycjami w nowe technologie.

鈥 Cz臋sto podkre艣la si臋, 偶e likwidacji b臋d膮 ulega艂y najprostsze stanowiska pracy. Ot贸偶 one nie b臋d膮 ulega艂y likwidacji bez powodu, po prostu nie sta膰 nas na pope艂nianie b艂臋d贸w. Ludzie nadaj膮 si臋 znakomicie do kreowania nowych rozwi膮za艅, do nadzorowania urz膮dze艅, ale trzeba sobie jasno powiedzie膰, 偶e w codziennej, monotonnej pracy nie tylko zdarzaj膮 si臋 b艂臋dy, to jeszcze by膰 mo偶e by艂oby wybaczalne, ale ju偶 konsekwencje tych b艂臋d贸w dla ludzkiego 偶ycia s膮 ogromne 鈥 przekonuje dr hab. Tomasz Rostkowski.

Innym problemem dotycz膮cym technologii sztucznej inteligencji jest moralno艣膰. Z tym problemem jako pierwsi zmierz膮 si臋 projektanci autonomicznych samochod贸w. Dzi艣 pojazdy te stanowi膮 jedynie ciekawostk臋, ale za kilka lat trafi膮 do powszechnego u偶ytku. W Tokio autonomiczne taks贸wki wyjad膮 na drogi ju偶 w 2020 roku, a rok p贸藕niej Toyota we wsp贸艂pracy z Uberem ma stworzy膰 pierwsz膮 flot臋 inteligentnych miniwan贸w.

Naukowcy b臋d膮 musieli wyposa偶y膰 te pojazdy w algorytmy, kt贸re pomog膮 podj膮膰 decyzje o tym, jak post臋powa膰 w kryzysowych sytuacjach. Pracownicy MIT przeprowadzili badania nad tym zagadnieniem w ramach projektu Moral Machine. Naukowcy udost臋pnili kwestionariusz, w kt贸rym stawiali badanych w roli inteligentnego samochodu z zepsutymi hamulcami. Rol膮 ankietowanych by艂o wskaza膰, kogo powinna u艣mierci膰 sztuczna inteligencja, je艣li unikni臋cie wypadku oka偶e si臋 niemo偶liwe.

Wed艂ug analityk贸w z Market Research Engine globalny rynek rozwi膮za艅 z zakresu sztucznej inteligencji b臋dzie si臋 rozwija艂 w najbli偶szych latach w 艣redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 37 proc., a w 2024 roku przekroczy warto艣膰 191 mld dol.
W eksperymencie wzi臋艂o udzia艂 przesz艂o 2 mln ankietowanych z ca艂ego 艣wiata, kt贸rzy udzielili 40 mln odpowiedzi na r贸偶ne scenariusze. W ten spos贸b pr贸bowano stworzy膰 podwaliny algorytmu moralno艣ci, kt贸r膮 mog艂aby si臋 kierowa膰 sztuczna inteligencja steruj膮ca autem.

鈥 Trwaj膮 dyskusje zw艂aszcza na temat etyki, czyli tego, na ile mo偶emy zaufa膰 urz膮dzeniom, gdzie jest ludzka odpowiedzialno艣膰 za bardzo trudne wybory, z kt贸rymi te urz膮dzenia maj膮 si臋 styka膰. Wydaje si臋, 偶e najciekawszym w nowej gospodarce jest to, 偶e ona nie zosta艂a de facto zdefiniowana, nie wiemy w jakim kierunku to si臋 b臋dzie rozwija膰. Od strony technologii jeste艣my spokojni, nasi in偶ynierowie naprawd臋 dokonuj膮 w tej chwili nadzwyczajnych cud贸w. To, co nas martwi w szczeg贸lno艣ci, to reakcja ludzi na t臋 technologi臋 鈥 m贸wi ekspert.

Pow贸d, dla kt贸rego to bran偶a autonomicznych samochod贸w mo偶e w pierwszej kolejno艣ci odebra膰 ludziom prac臋, jest prosty 鈥 inteligentne samochody szybciej reaguj膮 na to, co dzieje si臋 na drodze. Algorytmy nie m臋cz膮 si臋, nie rozpraszaj膮 i mog膮 dzia艂a膰 bez przerwy przez wiele godzin. Kierowca jest najs艂abszym ogniwem samochodu, odbieraj膮c mu w艂adz臋 nad pojazdem, znacz膮co zwi臋kszamy bezpiecze艅stwo pasa偶er贸w.

鈥 Kiedy艣 ludzie byli zatrudniani dlatego, 偶e byli silni, obecnie coraz wi臋cej tego rodzaju prac wykonuj膮 urz膮dzenia, kt贸re s膮 jeszcze silniejsze. Dzi艣 ludzi potrzebujemy do zupe艂nie innych zada艅 鈥 twierdzi dr hab. Tomasz Rostkowski.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-1