reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Politechnika Śląska
Przemysł elektroniczny |

Bolid studentów Politechniki Śląskiej przyspiesza do „setki” w 3,5 sekundy

Zaprezentowany w środę bolid „Quarado” zbudowany przez studentów Politechniki Śląskiej w Gliwicach waży 220 kg, a do „setki” przyspiesza w 3,5 sekundy.

Bolid został skonstruowany, aby zawalczyć o podium w prestiżowych zawodach Formula Student. Poprzedni pojazd Studenckiego Koła Naukowego u PolSl Racing – motocykl z napędem elektrycznym „Elektra” – wywalczył podwójne złoto w zawodach Smart Moto Challenge we Wrocławiu. Najnowszy pojazd to znacznie udoskonalona i lżejsza wersja poprzedniego o nazwie SW-01. - Naszym głównym zadaniem było zbudowanie bolidu, który byłby o 25 proc. lepszy pod każdym względem od poprzedniego. Byliśmy pewni, że uda nam się zbudować pojazd, który mógłby konkurować z najlepszymi. Wyniki badań eksperymentalnych przerosły nasze oczekiwania – powiedział cytowany w komunikacie uczelni Maciej Marzec, lider projektu „Quarado”. Studenci zwiększyli moc silnika z 75 do 95 KM, a „zbili” wagę pojazdu o 60 kg. Prędkość 100 km/h „Quarado” osiąga sekundę szybciej od poprzednika. - Bolid został w większości wykonany z nowoczesnych materiałów, jak kompozyty z włókna węglowego, co dało redukcję masy elementów poszycia, przy jednoczesnym zwiększeniu jego sztywności, a także stali z domieszką chromu i molibdenu, co zwiększyło wytrzymałość ramy. Ultralekkie felgi wykonano z magnezu. Przy wykonaniu wielu elementów wykorzystano nowoczesne metody szybkiego prototypowania, jak druk 3D. Zmiany nie ominęły również instalacji elektrycznej, gdzie dzięki dopracowaniu projektu udało się znacznie zmniejszyć masę wiązki elektrycznej. Wykorzystano również bardzo lekki akumulator litowo-jonowy – dodał Bartłomiej Urbański z PolSl Racing. Pojazd ma teraz przejść szereg testów, a latem wystartować w zawodach Formula Student. Skupiający obecnie 45 studentów PolSl Racing działa od pięciu lat. Zrzesza on pasjonatów z niemal wszystkich wydziałów Politechniki Śląskiej. Zajmuje się budową prototypowych pojazdów o napędzie spalinowym i elektrycznym. Opiekunem studentów jest profesor Mirosław Szczepanik. Źródło: PAP – Nauka w Polsce, Piotr Girczys

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 15 2024 14:25 V22.4.5-1