© TKTelekom
Przemysł elektroniczny |
TK Telekom i SIM Factor zbudują symulator pociągu Stadlera
Konsorcjum TK Telekom z Grupy Netia i Sim Factor nawiązało ramową współpracę i podpisało z firmą Stadler Polska kontrakt na dostawę symulatora elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT trzeciej generacji dla Kolei Mazowieckich.
Współpraca ze Stadlerem może otworzyć nowoczesnemu polskiemu symulatorowi drogę na międzynarodowe rynki kolejowe.Podpisana 29 listopada br. umowa obejmuje kompleksowe zaprojektowanie, wykonanie i instalację symulatora pociągu FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Dzięki tej umowie Koleje Mazowieckie pozyskają kolejny symulator szkoleniowy dla swoich maszynistów. Będzie to pierwszy symulator pojazdu Stadler FLIRT w Polsce. Należycie zrealizowana umowa umożliwi zdobycie referencji i oferowanie symulatora innym spółkom z grupy Stadler – czytamy w komunikacie. – Symulatory dla maszynistów są niezbędnym elementem stałego procesu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, a od stycznia 2019 r. wymogiem prawnym uregulowanym rozporządzeniem Ministra Transportu. Nasze symulatory spełniają oczywiście wszelkie przewidziane prawem wymagania dla takich urządzeń, łącznie z rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych – powiedział Zdzisław Gaca, prezes TK Telekom. Urządzenie będzie składać się z immersyjnej (aktywnej) kabiny symulatora, stanowiska instruktorskiego oraz serwerów z zainstalowanym oprogramowaniem symulacyjnym. Kabina symulatora będzie wierną kopią kabiny pełnowymiarowego pojazdu FLIRT, wraz z kompletnym pulpitem, urządzeniami diagnostycznymi i oświetleniem. Urządzenia montowane w prawdziwym pociągu FLIRT będą dostępne dla maszynistów w symulatorze i zostaną zintegrowane w pełni z oprogramowaniem symulacyjnym. Sama kabina osadzona będzie na platformie ruchomej o 6 stopniach swobody, dzięki czemu można będzie odtwarzać drgania, przyspieszanie, hamowanie czy nawet wykolejenie. System wyświetlania obrazu będzie oparty o wysokowydajne monitory Ultra HD (4K) zamontowane we wnękach okiennych kabiny. Istotnym elementem całości rozwiązania jest oprogramowanie symulacyjne. Wytwarzane jest ono przez producenta we własnym zakresie, co umożliwia doskonałe odwzorowanie polskiej specyfiki tras i infrastruktury kolejowej oraz zapewnia najwyższy poziom dostosowania do polskich instrukcji i wymogów formalno-prawnych. Symulator ezt FLIRT wyposażony będzie w około 360 km mazowieckich tras kolejowych. Zwirtualizowane zostaną nie tylko tory, wskaźniki czy semafory, ale też obiekty inżynieryjne jak budynki, dworce, perony oraz przejazdy. Szczególny nacisk położony został na istotne dla maszynistów odwzorowanie pasa wzdłuż torów, aby mogli odnaleźć charakterystyczne dla siebie elementy architektury i krajobrazu wspomagające proces pamięciowego przyswajania szlaku.