reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Rynki | 21 listopada 2018

Rynek aut elektrycznych w Polsce na wstecznym

W III kwartale 2018 roku w Polsce zarejestrowano tylko 286 samochod贸w elektrycznych (zasilanych akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza spadek o 12% r/r. Tym samym znale藕li艣my si臋 w gronie 4 pa艅stw Unii Europejskiej, kt贸re zanotowa艂y w tym segmencie regres 鈥 wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producent贸w Pojazd贸w ACEA.
W minionym kwartale zarejestrowano w Polsce 132 pojazdy w pe艂ni elektryczne i 154 hybrydy plug in 鈥 podaje ACEA. W obu segmentach odnotowano spadki r/r, odpowiednio -4,3% oraz -18,1%. W tym okresie na polskie drogi wyjecha艂o 艂膮cznie 7.554 aut z alternatywnym nap臋dem (+18,2% r/r). Polacy nadal najch臋tniej wyk艂adaj膮 pieni膮dze na klasyczne hybrydy, kt贸rych kupili o ponad po艂ow臋 wi臋cej ni偶 w analogicznym okresie ubieg艂ego roku. Sprzeda偶 wzros艂a z 3.646 do 5.508 sztuk. Taka sprzeda偶 daje nam 6 miejsce w艣r贸d pa艅stw UE, za plecami Hiszpanii i W艂och, a przed m.in. Holandi膮, Finlandi膮, Belgi膮 czy Szwecj膮.

- Spadek dynamiki sprzeda偶y aut z nap臋dem elektrycznym zosta艂 skompensowany du偶ym wzrostem w艣r贸d hybryd, kt贸ry w III kwartale przekroczy艂 50% r/r. Z jednej strony jest to pozytywna wiadomo艣膰, z drugiej pokazuje, jak bardzo jest potrzebne wdro偶enie programu, kt贸ry skutecznie zach臋ci Polak贸w do inwestycji w auta elektryczne. Bariery w rozwoju elektromobilno艣ci na obecn膮 chwil臋 s膮 dwie 鈥 zbyt wysoka cena za nowe elektroauto oraz s艂abo rozwini臋ta infrastruktura do 艂adowania. Polacy zwracaj膮 uwag臋 na koszty eksploatacji i komfort podr贸偶y 鈥 st膮d rosn膮ce zainteresowanie hybrydami oraz nies艂abn膮ca popularno艣膰 diesli. Chocia偶 to alternatywne nap臋dy s膮 przysz艂o艣ci膮, to jednak warto zauwa偶y膰, 偶e producenci motoryzacyjni ulepszaj膮 silniki wysokopr臋偶ne tak, aby te spe艂nia艂y coraz bardziej rygorystyczne normy unijne. Jak pokazuje niedawny raport ACEA, diesle najnowszej generacji, kt贸re w ci膮gu ostatniego roku uzyska艂y homologacj臋 Euro 6d-TEMP, osi膮gn臋艂y podczas test贸w emisji wyniki znacznie poni偶ej progu NOx i emituj膮 艣rednio o 85% mniej NOx ni偶 auta Euro 5 鈥 komentuje Jacek Opala, cz艂onek zarz膮du Exact Systems.

Do tej pory liderem europejskiej elektromobilno艣ci (pa艅stwa UE+EFTA) by艂a Norwegia. W III kwartale nast膮pi艂a zmiana 鈥 na czele klasyfikacji pod wzgl臋dem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych znalaz艂y si臋 Niemcy (16.265 sztuk), przed Norwegi膮 (16.249 sztuk) i Wielk膮 Brytani膮 (15.491 sztuk). W tym okresie ponad 5 tysi臋cy sztuk znalaz艂o nabywc贸w tak偶e we Francji, Szwecji i Holandii. Bior膮c pod uwag臋 sprzeda偶 aut elektrycznych od stycznia do ko艅ca wrze艣nia br., liderem wci膮偶 pozostaje Norwegia (52.038 sztuk).

W minionym kwartale Polska wraz ze S艂owacj膮, Belgi膮 i Austri膮 znalaz艂a si臋 w grupie 4 pa艅stw UE, w kt贸rych sprzeda偶 pojazd贸w o nap臋dzie elektrycznym by艂a mniejsza ni偶 w analogicznym okresie ubieg艂ego roku. Pomimo tego 艂膮czna liczba zarejestrowanych aut elektrycznych (akumulatorowe + plug in) plasuje Polsk臋 na 2 lokacie w艣r贸d pa艅stw CEE, jedynie za W臋grami. Pozosta艂e kraje naszego regionu aktywnie uczestnicz膮 w elektromobilnej rewolucji i, w przeciwie艅stwie do nas, mog膮 pochwali膰 si臋 du偶膮 dynamik膮 wzrostu. Europejskim liderem w poprzednim kwartale by艂a Estonia, kt贸ra odnotowa艂a wzrost rejestracji elektroaut na poziomie 290,9%. Na drugim miejscu znalaz艂a si臋 Dania z 280% wzrostem r/r. Ponad 100% dynamik膮 legitymuj膮 si臋 r贸wnie偶 m.in. Bu艂garia, Rumunia i Czechy, a Litwa zanotowa艂a blisko 90% skok sprzeda偶y.

Z danych ACEA za III kwarta艂 wynika, 偶e w Polsce zwi臋kszy艂a si臋 liczba rejestracji aut z nap臋dem benzynowym o 27,1% r/r oraz diesla o 4,3% r/r. Nasz kraj znalaz艂 si臋 w艣r贸d tylko 4 pa艅stw UE, w kt贸rych sprzeda偶 diesla wzros艂a (tak jak w Danii, Rumunii i Bu艂garii). W pozosta艂ych krajach Europy wida膰 wyra藕n膮 tendencj臋 odchodzenia od nap臋d贸w na olej nap臋dowy, kt贸rych dynamika rejestracji spad艂a w UE o 18,2% r/r.

Od pocz膮tku roku do ko艅ca wrze艣nia w Polsce zarejestrowano 958 samochod贸w elektrycznych (zasilanych akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza wzrost o 37% r/r. Niestety ich 艂膮czny udzia艂 w rejestracji wszystkich nowych samochod贸w osobowych w Polsce wynosi zaledwie 0,24%. Dla por贸wnania w Unii Europejskiej ten wska藕nik znajduje si臋 na poziomie 1,8%, czyli jest ponad siedmiokrotnie wy偶szy. Znacznie lepiej wygl膮da udzia艂 wszystkich nap臋d贸w alternatywnych w 艂膮cznej sprzeda偶y aut nad Wis艂膮. W trakcie pierwszych trzech kwarta艂贸w 2018 r. w Polsce kupiono 艂膮cznie 403.343 samochody osobowe, z czego 282.338 to auta o nap臋dzie benzynowym (udzia艂 w rynku 70%), 97.724 to diesle (udzia艂 24%), a 23.253 (wzrost o 14,2% r/r) to pojazdy niskoemisyjne, kt贸rych udzia艂 wynosi 5,8% (przy 艣redniej 7% dla rynk贸w unijnych).

殴r贸d艂o: akcjonariat.pl
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-1