reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Studenci AGH stworzyli ruchomą kładkę dla pieszych

To pierwszy tego typu projekt zrealizowany w Polsce, wpisujący się w nowy trend w architekturze i budownictwie, którego istotą jest wciągnięcie ruchu w konstrukcję.

Opracowany przez studentów AGH model jest efektem poszukiwań innowacyjnych rozwiązań w budownictwie. Konstrukcja o wymiarach 3 m 35 cm długości i 50 cm szerokości zasilana jest 14 siłownikami elektrycznymi. Stalowa kładka ma aż siedem stopni swobody, co z jednej strony stanowi wielką trudność konstrukcyjną, ale równocześnie daje ogromne możliwości kształtowania np. sposobu składania się kładki. W tym przypadku możliwych jest aż 127. Co istotne, kładka jest funkcjonalna pod względem budowlanym. Przeprowadzone testy wskazały, że kładka jest bezpieczna dla obciążenia ok. 200 kg, czyli np. dla dwóch dorosłych osób. Inspiracją dla studentów był most Rolling Bridge znajdujący się w Londynie. Model z AGH składa się jednak zupełnie inaczej niż ten londyński. Studenci zastosowali w nim autorskie rozwiązania, które były efektem wielomiesięcznych analiz i testów, wykonali projekt wykonawczy dla firmy konstrukcji stalowych, a także nadzorowali wykonanie wszystkich elementów. Przykładowo w projekcie bardzo ważna była osiowość sworzni, a poszczególne elementy musiały być wykonane z dokładnością do 1 mm.
Twórcami kładki są inż. Michał Pyza oraz inż. Piotr Roszkowski z Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”, które działa na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii. Elektronikę opracował Tomasz Tatara z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Opiekunami koła są dr inż. Henryk Ciurej oraz mgr inż. Michał Betlej. – Poszukiwaliśmy niestandardowego projektu na pograniczu mechanizmu i budowli. Te dziedziny są wyzwaniem dla budownictwa. O ile budownictwo jest bardzo konserwatywną dziedziną, to włączenie mechanizmów – ruchomych elementów – do budownictwa, nadaje kompletnie nowy wymiar architektoniczny, estetyczny, funkcjonalny. To nowy prąd, który pojawia się w architekturze i kształtowaniu budownictwa, żeby wciągnąć ruch w konstrukcję. Zwykłe mosty zwodzone mają jeden stopień swobody, czyli jeden przegub. Takich konstrukcji np. nad ciekami wodnymi jest mnóstwo. Ta kładka jest bardzo trudna pod względem mechanicznym. Co więcej, jeśli chodzi o warunki projektowe, które trzeba spełnić, są to: budowlane – wszystkie związane z bezpieczeństwem, bo muszą po nich chodzić ludzie, i mechaniczne – związane z zasilaniem i elektroniką – tłumaczy dr inż. Henryk Ciurej. Projekt udało się zrealizować dzięki wsparciu firmy MP Mosty, która sfinansowała projekt. – Projekt uznaliśmy za ciekawy z racji specyfiki naszego biura projektowego. Patrząc na postęp w mostownictwie i nowe technologie, a przede wszystkim tendencje do poszukiwania nowych rozwiązań z pogranicza mechaniki, można dojść do wniosku, że konstrukcje o zmiennej geometrii w mostownictwie będą pojawiać się coraz częściej. Ponieważ są to dla nas projekty nowe i innowacyjne, podjęliśmy współpracę z AGH, licząc na wsparcie merytoryczne oraz na kreatywność studentów. Z naszej strony zaoferowaliśmy wiedzę i doświadczenie naszych projektantów. To połączenie fantazji, kreatywności i doświadczenia na pewno przyniesie dobre efekty – powiedział prezes zarządu MP Mosty mgr inż. Paweł Samek. Ruchome konstrukcje są mocno obecne w koncepcjach wojskowych (np. składane szpitale czy mosty), a obecnie można obserwować przenikanie tego trendu do civil engineering. Kładka w obecnej formie jest gotowa do produkcji i może być wykorzystana np. w ogrodach botanicznych czy też prezentowana na wystawach technicznych. Źródło: AGH

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama