reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Rynki | 26 wrze艣nia 2018

Deloitte: W 2040 roku co drugi samochód b臋dzie elektryczny

Udzia艂 samochod贸w elektrycznych, w tym hybryd typu plug-in, w globalnym rynku motoryzacyjnym wynosi obecnie oko艂o 1,3 proc. Jednak z roku na rok b臋dzie si臋 on zwi臋ksza艂, by po 2040 roku si臋gn膮膰 ponad 50 proc.
Wed艂ug r贸偶nych szacunk贸w do 2030 roku po 艣wiatowych drogach mo偶e je藕dzi膰 od 56 do nawet 160 mln aut elektrycznych oraz hybryd plug-in. Zdaniem ekspert贸w firmy doradczej Deloitte, autor贸w raport贸w 鈥濸owering the future of mobility” i 鈥濧 reality check on advanced vehicle technologies” rozw贸j tego sektora stwarza du偶e szanse rozwoju dla gospodarki globalnej.
Producenci aut i firmy technologiczne inwestuj膮 ogromne 艣rodki, aby udoskonali膰 oraz popularyzowa膰 pojazdy elektryczne i autonomiczne. Te pierwsze mog膮 zmniejszy膰 negatywny wp艂yw na 艣rodowisko spowodowane przez spalanie paliw kopalnych. Z kolei samochody autonomiczne maj膮 szans臋 w znacz膮cy spos贸b przyczyni膰 si臋 do radykalnej poprawy bezpiecze艅stwa na drogach.

- Pierwszy krok, jaki trzeba zrobi膰 w kierunku zwi臋kszenia popularno艣ci elektrycznych pojazd贸w ma na celu przedstawienie klientom korzy艣ci p艂yn膮cych z ich posiadania. Dzia艂ania te mog膮 obejmowa膰 na przyk艂ad zni偶ki i rabaty na leasing czy zakup tego typu aut oraz sprz臋tu 艂aduj膮cego, darmow膮 instalacj臋 艂adowarki, a tak偶e specjalne plany taryfowe dla w艂a艣cicieli. Bran偶a musi zacz膮膰 dzia艂a膰 ju偶 teraz. Odpowiednia edukacja i zach臋canie do zakupu pojazd贸w elektrycznych, mog膮 na dobre zmieni膰 obraz rynku motoryzacyjnego 鈥 m贸wi Andrzej Zienkiewicz, partner w Zespole ds. Energii i Zasob贸w Naturalnych Deloitte.

W pierwszej po艂owie 2018 zosta艂o sprzedanych ok. 3,5 miliona samochod贸w elektrycznych. Obecnie tego typu pojazdy ciesz膮 si臋 najwi臋kszym powodzeniem w Chinach, gdzie stanowi膮 ok. 4 proc. tamtejszego rynku sprzeda偶y nowych samochod贸w. Dla por贸wnania w Europie sprzeda偶 stanowi ok. 2,3 proc., a w Ameryce P贸艂nocnej 1,6 proc.. W Polsce w 2017 roku zosta艂o sprzedanych 484 samochod贸w elektrycznych, co stanowi艂o ok. 0,1 proc. ca艂o艣ci rynku samochod贸w osobowych.

鈥 Czynniki, kt贸re maj膮 wp艂yw, na to, 偶e konsumenci coraz cz臋艣ciej decyduj膮 si臋 na zakup aut elektrycznych to przede wszystkim spadaj膮ce ceny przy wzrastaj膮cych parametrach technicznych - rosn膮cy zasi臋g i po艂膮czenie nowoczesnego designu oraz zaawansowanych technologii, a tak偶e sprzyjaj膮ce otoczenie regulacyjne. R贸wnie偶 rozw贸j mobilno艣ci przyspiesza absorpcj臋 pojazd贸w elektrycznych. Takie zjawiska jak carsharing i rosn膮ca 艣wiadomo艣膰 ekologiczna konsument贸w wp艂ywaj膮 pozytywnie na dynamizacj臋 rynku aut elektrycznych 鈥 zaznacza Karol Wierzbicki, ekspert w Zespole ds. Elektromobilno艣ci Deloitte.

Do 2030 roku po 艣wiatowych drogach ma ju偶 je藕dzi膰, wedle r贸偶nych szacunk贸w, od 56 do nawet 160 mln aut elektrycznych, by dziesi臋膰 lat p贸藕niej osi膮gn膮膰 ponad 50-procentowy udzia艂 w rynku.

- Wa偶n膮 rol臋 w procesie zakupu odgrywaj膮 taniej膮ce ceny baterii. Producenci wprowadzaj膮 nowe, bardziej korzystne dla u偶ytkownika modele o wi臋kszej pojemno艣ci. Jest to o tyle wa偶ne, 偶e 30-40 proc. kosztu elektrycznego pojazdu stanowi pakiet baterii, kt贸ry je zasila. W rzeczywisto艣ci ceny baterii spad艂y od 2013 roku o ponad 50 proc., z 599 dolar贸w za kilowatogodzin臋 do 273 dolar贸w za kilowatogodzin臋 w 2016 r. Niewykluczone, 偶e koszt ten zmaleje jeszcze bardziej, potencjalnie dochodz膮c do 100 dolar贸w za kilowatogodzin臋 w 2026 roku, co b臋dzie sprawia膰, 偶e pojazdy elektryczne stan膮 si臋 konkurencyjne cenowo w stosunku do pojazd贸w o nap臋dzie tradycyjnym. To atrakcyjna opcja dla konsument贸w 鈥 wyja艣nia Karol Wierzbicki.

Elektromobilno艣膰 w Polsce


Pa艅stwowe sp贸艂ki oraz fundusze aktywnie uczestnicz膮 w rozwoju elektromobilno艣ci, przeznaczaj膮c znaczne kwoty na finansowanie projekt贸w badawczych oraz wdro偶enie pojazd贸w zeroemisyjnych. Wymiana flot przewo藕nik贸w transportu publicznego rozpocz臋艂a si臋 ju偶 w Polsce 鈥 w roku 2017 zarejestrowano 81 autobus贸w z nap臋dem hybrydowym, 63 autobusy elektryczne oraz 12 pojazd贸w z nap臋dem na spr臋偶ony gaz ziemny (CNG). Plany przewo藕nik贸w pokazuj膮, 偶e w kolejnych latach proces ten b臋dzie przyspiesza膰 鈥 sama Warszawa planuje og艂osi膰 w najbli偶szym czasie przetargi na zakup 80 autobus贸w nap臋dzanych gazem CNG oraz 130 autobus贸w elektrycznych. Wymiana flot b臋dzie wsp贸艂finansowana m.in. przez projekty finansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony 艢rodowiska i Gospodarki Wodnej, kt贸ry w latach 2019 鈥 2023 ma zamiar przeznaczy膰 fundusze w wysoko艣ci 2,2 mld PLN (w tym zwrotne formy dofinansowania w wysoko艣ci 1,2 mld PLN, a bezzwrotne 1,0 mld PLN) na zakup pojazd贸w elektrycznych.

- W ostatnich latach obserwujemy rozw贸j elektromobilno艣ci w Polsce, zw艂aszcza w obszarze transportu publicznego. Jest on postrzegany jako szansa na wzrost innowacyjno艣ci polskiej gospodarki oraz ograniczenie zanieczyszczenia 艣rodowiska. W zwi膮zku z tym rz膮d k艂adzie silny nacisk na stworzenie odpowiednich ram regulacyjnych i zapewnienie odpowiednich 藕r贸de艂 finansowania. Jednym z g艂贸wnych akt贸w prawnych jest ustawa o elektromobilno艣ci i paliwach alternatywnych, wspieraj膮ca rozw贸j transportu niskoemisyjnego, kt贸rego nap臋d jest oparty na energii elektrycznej, gazie ziemnym, wodorze oraz innych paliwach alternatywnych 鈥 m贸wi Andrzej Zienkiewicz.

Na finalnym etapie s膮 r贸wnie偶 prace prowadzone nad wdro偶eniem do produkcji pierwszych pojazd贸w wodorowych. Pierwszy autobus zasilany tym paliwem ma wyjecha膰 na ulice ju偶 na pocz膮tku przysz艂ego roku.



殴r贸d艂o: 漏 Deloitte
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 05 2018 15:01 V11.10.4-1