reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 02 sierpnia 2018

Opracowano samonagrzewaj膮ce si臋 baterie do aut elektrycznych

Baterie litowo-jonowe s膮 nawet o 25 proc. mniej wydajne przy temperaturze poni偶ej zera. Ameryka艅scy naukowcy opracowali nowy typ baterii, kt贸re mog膮 si臋 same nagrzewa膰, a wi臋c nie trac膮 w艂a艣ciwo艣ci w trudnych warunkach.
鈥 Zarz膮dzanie termik膮 magazynu energii pojazdu jest istotne z punktu widzenia bezpiecze艅stwa, ale i efektywno艣ci energetycznej. Postanowili艣my temat zg艂臋bi膰, 偶eby dla ogniwa litowo-jonowego, kt贸re tam jest przewa偶nie stosowane, opracowa膰 przede wszystkim bardzo dok艂adne modele elektryczne, ale r贸wnie偶 termiczne. Chodzi o to, by w symulacjach komputerowych by膰 w stanie przewidzie膰 przy danym cyklu jezdnym na danej trasie, jak samochodowa bateria b臋dzie si臋 grza艂a 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Tomasz Detka, kierownik Zak艂adu Elektromobilno艣ci w Przemys艂owym Instytucie Motoryzacji (PIMOT).

Pomocne w rozwi膮zaniu problemu ma艂o wydajnych ogniw mog膮 by膰 tak偶e prowadzone w Polsce symulacje komputerowe, w kt贸rych mo偶na przetestowa膰 dzia艂anie baterii w okre艣lonym 艣rodowisku.
Z analizy mi臋dzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan wynika, 偶e w najbli偶szych latach mo偶na oczekiwa膰 znacznego post臋pu technologicznego w obszarze akumulator贸w do pojazd贸w elektrycznych. Baterie litowo-jonowe, mimo wielu zalet, nie s膮 idealnym rozwi膮zaniem nie tylko z powodu wysokich koszt贸w zakupu, lecz tak偶e ograniczonej wydajno艣ci i nie zawsze wystarczaj膮cego poziomu bezpiecze艅stwa.

鈥 Z艂e zarz膮dzanie termik膮 czy pozwolenie na to, 偶eby bateria si臋 przegrza艂a albo nadmiernie sch艂odzi艂a, w najlepszym przypadku 鈥 szczeg贸lnie je艣li chodzi o ch艂odzenie 鈥 b臋dzie powodowa艂o, 偶e nie mo偶emy z niej pobra膰 tyle mocy, ile by艣my chcieli, czyli mamy wolniejszy samoch贸d. Przegrzanie za艣 jest szczeg贸lnie niebezpieczne, bo zachodz膮ce w贸wczas w ogniwie procesy chemiczne mog膮 spowodowa膰 jej deformacj臋, a ostatecznie wybuch czy zap艂on takiego ogniwa 鈥 t艂umaczy Tomasz Detka.

Badania przeprowadzone przez ameryka艅ski Departament Energii wykaza艂y, 偶e niska temperatura mo偶e wp艂ywa膰 na akumulatory w samochodach elektrycznych, zmniejszy膰 ich wydajno艣膰 o ponad 25 proc., a zasi臋g samochod贸w z ok. 80 do 60 mil. Akumulatory litowo-jonowe s膮 te偶 podatne na wybuch przy przegrzaniu si臋 lub przy u偶yciu niew艂a艣ciwej 艂adowarki. Naukowcy opracowuj膮 metody, kt贸re maj膮 ograniczy膰 takie ryzyko.

Naukowcy z Maryland z kolei opracowali akumulator do samochod贸w elektrycznych, stosuj膮c ulepszone elektrody stabilizowane wysoko fluorowanym elektrolitem, kt贸re znacznie zwi臋kszaj膮 pojemno艣膰 baterii. Nad ulepszeniem baterii litowo-jonowych pracuj膮 tak偶e polscy naukowcy.

鈥 Nie wymy艣lamy samej baterii czy samego ogniwa schodz膮c bardzo g艂臋boko na ten poziom elektrochemiczny. Patrzymy raczej ju偶 na gotowe ogniwo i chcemy jak najlepiej zbada膰 jego parametry elektryczne w pierwszej kolejno艣ci, w drugiej kolejno艣ci termiczne, 偶eby na podstawie bada艅 eksperymentalnych przej艣膰 do bada艅 symulacyjnych, kt贸re s膮 ta艅sze i prostsze 鈥 przekonuje ekspert.

Wed艂ug danych Polskiego Zwi膮zku Przemys艂u Motoryzacyjnego, w 2017 r. w Polsce sprzedano 439 samochod贸w elektrycznych.
Znajduj膮ce si臋 w strukturze PIMOT Centrum Bezpiecze艅stwa Transportu i Diagnostyki Pojazd贸w pozwala przetestowa膰 r贸偶ne mo偶liwe rozwi膮zania i sprawdzi膰, kt贸re z nich mo偶e okaza膰 si臋 najskuteczniejsze. Pomys艂贸w, jak usprawni膰 baterie w samochodach elektrycznych, przybywa.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwania stworzyli bateri臋, kt贸ra mo偶e sama si臋 nagrzewa膰, pozwalaj膮c na szybkie 艂adowanie niezale偶nie od zimna na zewn膮trz. Kiedy czujnik temperatury pod艂膮czony do akumulatora, wykryje, 偶e bateria znajduje si臋 poni偶ej temperatury pokojowej, wysy艂a elektrony przep艂ywaj膮ce przez foli臋 niklow膮. To powoduje, 偶e bateria jest w pe艂ni na艂adowana, dop贸ki nie osi膮gnie ponownie temperatury pokojowej. Innym rozwi膮zaniem jest bateria, kt贸ra nie przekracza ustalonej temperatury, przed przegrzaniem mo偶e te偶 chroni膰 system sch艂adzania powietrzem.

鈥 Przysz艂o艣ciow膮 technologi膮 jest np. zastosowanie pianek metali do ch艂odzenia ogniw. Wa偶nym zagadnieniem jest 艂膮czenie ogrzewania czy ch艂odzenia magazynu energii z ogrzewaniem lub ch艂odzeniem kabiny, mo偶emy np. wykorzysta膰 to powietrze, kt贸rym nagrzewamy kabin臋, 偶eby przep艂ywa艂o przez magazyn energii. Chodzi o to, 偶eby w Polsce r贸wnie偶 mie膰 mo偶liwo艣膰 sprawdzenia, kt贸re rozwi膮zania s膮 sensowne, 偶eby wspiera膰 nasze rodzime projekty 鈥 podkre艣la Tomasz Detka.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 13:08 V11.10.14-2