reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 02 maja 2018

Dzi臋ki projektowi firmy Neurosoft szybciej znajdziesz miejsce parkingowe

Problem niewystarczaj膮cej liczby parking贸w dotyczy wszystkich kraj贸w Unii Europejskiej. Wieloczujnikowy inteligentny neuronowy system parkingowy pomo偶e kierowcom znale藕膰 wolne miejsce postojowe.
Polscy kierowcy trac膮 dziennie nawet 40 minut na znalezienie miejsca. Warszawscy stra偶nicy miejscy dziennie przyjmuj膮 nawet ponad tysi膮c zg艂osze艅 dotycz膮cych parkowania w niedozwolonych miejscach. Sposobem na rozwi膮zanie problem贸w ze znalezieniem miejsca parkingowego mo偶e by膰 wieloczujnikowy inteligentny system parkingowy.

鈥 Neuropark to projekt badawczy, kt贸rego celem jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury umo偶liwiaj膮cej zarz膮dzanie miejscami parkingowymi w miastach i wzd艂u偶 autostrad oraz usprawnienie ca艂ej procedury pobierania op艂at za tego typu us艂ugi. System sk艂ada si臋 z kamer, kt贸re umo偶liwiaj膮 identyfikacj臋 pojazd贸w, skaner贸w laserowych, kt贸re wzmacniaj膮 procedur臋 identyfikacji i detekcji pojazd贸w, oraz kamer PTZ, kt贸re umo偶liwiaj膮 dok艂adn膮 lokalizacj臋 danych miejsc parkingowych i weryfikacj臋, czy dane miejsce jest zaj臋te 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Janusz Wr贸bel prezes zarz膮du sp贸艂ki Neurosoft.

Z informacji udost臋pnionych przez warszawsk膮 Stra偶 Miejsk膮 wynika, 偶e sto艂eczni stra偶nicy dziennie przyjmuj膮 ponad tysi膮c zg艂osze艅 dotycz膮cych nieprawid艂owego parkowania. Kierowcy, nie mog膮c znale藕膰 miejsca parkingowego, bardzo cz臋sto zostawiaj膮 samochody w miejscach niedozwolonych, na przyk艂ad na chodnikach z wy艂膮cznym ruchem pieszych. Problemy ze znalezieniem miejsca postojowego dotycz膮 wszystkich wi臋kszych miast w Polsce.

Z danych Ministerstwa Energii wynika, 偶e w Warszawie na 1 km kw. powierzchni przypada niemal 2,5 tys. zarejestrowanych samochod贸w. W Krakowie, Wroc艂awiu i Poznaniu wska藕nik ten oscyluje wok贸艂 warto艣ci 1,5 tys. Statystyka ujmuje jednak tylko pojazdy zarejestrowane w konkretnym mie艣cie, nie dodaj膮c do niej tych, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w centrach wraz z osobami przyje偶d偶aj膮cymi do pracy, turystami lub za艂atwiaj膮cymi sprawy urz臋dowe.

鈥 Kierowcy trac膮 obecnie co najmniej 30鈥40 minut dziennie w poszukiwaniu miejsc parkingowych. Skutkuje to zwi臋kszeniem zanieczyszczenia 艣rodowiska, kt贸re i tak w naszym kraju jest ju偶 drastycznie wysokie. Dzi臋ki zastosowaniu tego typu system贸w kierowca otrzyma informacj臋, gdzie jest wolne miejsce, i trafi od razu w to miejsce, oczywi艣cie je偶eli kto艣 go nie uprzedzi. Kierowca musi wskaza膰 lokalizacj臋, w kt贸rej szuka miejsca parkingowego, a nast臋pnie system, zbieraj膮c informacje z tych miejsc parkingowych, wska偶e, gdzie jest najwi臋ksze prawdopodobie艅stwo znalezienia wolnego miejsca 鈥搕艂umaczy Janusz Wr贸bel.

Z brakiem miejsc postojowych zmaga si臋 jednak ca艂a Unia Europejska. Szczeg贸lnie istotne s膮 problemy zwi膮zane z parkingami dla ci臋偶ar贸wek.

鈥 W tej chwili w Unii codziennie brakuje oko艂o 100 tys. miejsc parkingowych dla ci臋偶ar贸wek. To gigantyczny problem, z kt贸rym walcz膮 wszystkie kraje unijne, r贸wnie偶 Polska. W samych Niemczech codziennie brakuje 26 tys. miejsc parkingowych. W zesz艂ym roku z powodu tych brakuj膮cych miejsc, i ci臋偶ar贸wek, kt贸re sta艂y na pasie doje偶d偶aj膮cym do parkingu, wydarzy艂o si臋 mn贸stwo wypadk贸w. Zgin臋艂o w nich trzydzie艣ci os贸b. Istnieje wi臋c wielka konieczno艣膰 wdro偶enia tego typu system贸w 鈥 przekonuje prezes Neurosoftu.

Zlecenia na wdro偶enie systemu ju偶 sp艂ywaj膮. Niestety mimo 偶e opracowa艂a go polska firma, to klienci pochodz膮 jak na razie tylko z Niemiec.

鈥 Na autostradzie A61 wyposa偶amy pierwsze 19 parking贸w przyautostradowych w tego typu systemy oraz mamy jedn膮 du偶膮 instalacj臋 na granicy austriacko-niemieckiej, gdzie instalujemy dosy膰 spory projekt. Poprzez zastosowanie naszej technologii liczby pojazd贸w, kt贸re zmieszcz膮 si臋 na tym parkingu, wzro艣nie o 50 proc. 鈥 m贸wi Janusz Wr贸bel.

Zapotrzebowanie jest du偶e r贸wnie偶 w Polsce, jednak wdro偶enie systemu skutecznie op贸藕niaj膮 przepisy zwi膮zane z prawem zam贸wie艅 publicznych, a tak偶e to, 偶e rodzimi inwestorzy w zdecydowanej wi臋kszo艣ci realizuj膮 takie projekty przy wsparciu 艣rodk贸w unijnych.

鈥 Mamy ju偶 pierwszy system pilota偶owy dla system贸w zarz膮dzania parkingami przy autostradach w okolicach Wroc艂awia, na autostradzie A4, w miejscowo艣ci Witowice 鈥 informuje prezes zarz膮du Neurosoft.

Warto艣膰 projektu NEUROPARK opiewa艂a na niemal 3,2 mln z艂. 70 proc. tej kwoty stanowi艂a dotacja z Narodowego Centrum Bada艅 i Rozwoju.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 13:08 V11.10.14-1