reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© kentoh dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 27 grudnia 2017

Olfaktometr zbada emocje wywo艂ywane przez zapachy

Opracowano specjalne urz膮dzenie do precyzyjnego podawania bod藕c贸w zapachowych. Olfaktometr umo偶liwia dok艂adne okre艣lenie, w kt贸rym momencie badany czuje zapach.
鈥 Olfaktometr to urz膮dzenie, kt贸re s艂u偶y do precyzyjnego podawania bod藕c贸w zapachowych. Bod藕ce zapachowe s膮 podawane pacjentowi b膮d藕 osobie badanej w taki spos贸b, 偶eby艣my mogli dok艂adnie stwierdzi膰, w kt贸rym momencie badany czuje ten zapach. Takie urz膮dzenie mo偶e dzia艂a膰 w po艂膮czeniu z systemami do obrazowania aktywno艣ci m贸zgu, takimi jak rezonans magnetyczny czy elektroencefalografia, w贸wczas jeste艣my w stanie zaobserwowa膰, w jaki spos贸b m贸zg reaguje na odczuwany zapach 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Madej, kierownik ds. sprzeda偶y w firmie Neuro Device Group.

Po艂膮czenie olfaktometru go z systemami obrazowania aktywno艣ci m贸zgu daje mo偶liwo艣膰 zarejestrowania konkretnych reakcji. Poznanie reakcji ludzkiego uk艂adu nerwowego na konkretne zapachy to informacje, kt贸re mog膮 by膰 przydatne zar贸wno w marketingu, jak i w medycynie.
Wynalazek znajduje zastosowanie w medycynie. Jak wynika z danych 艢wiatowej Organizacji Zdrowia, z chorob膮 Alzheimera 偶yje blisko 44 mln os贸b na ca艂ym 艣wiecie, a do 2030 roku liczba ta ma wzrosn膮膰 do 65 mln. W Polsce jest to ponad 300 tys. os贸b, cz臋艣膰 jeszcze niezdiagnozowana.

鈥 Badania nad zapachami mog膮 by膰 mocno zwi膮zane z medycyn膮 i wczesnym wykrywaniem chor贸b neurodegeneracyjnych, takich jak Parkinson czy Alzheimer. W przypadku tych chor贸b pierwszym zmys艂em, kt贸ry ulega zaburzeniu, jest w艂a艣nie zmys艂 powonienia, wi臋c badania z wykorzystaniem olfaktometru mog膮 sta膰 si臋 wkr贸tce narz臋dziem diagnostycznym w badaniach przesiewowych przy wczesnym rozpoznawaniu tego typu zaburze艅 鈥 prognozuje Krzysztof Madej.

Medycyna to jednak nie jest jedyny obszar, w kt贸rym bod藕ce zapachowe s膮 istotne. Olfaktometr to urz膮dzenie, dzi臋ki kt贸remu mo偶na sprawdzi膰 reakcj臋 np. na zapach jedzenia, mieszanki zapachowe u偶ywane w kosmetykach, 艣rodkach czyszcz膮cych czy sklepach. Bod藕ce zapachowe mog膮 bowiem wp艂ywa膰 w r贸偶ny spos贸b na zachowanie cz艂owieka. To bezcenna wiedza dla specjalist贸w od marketingu.

鈥 Badania zacz臋li艣my od sprawdzenia, w jaki spos贸b zapachy wp艂ywaj膮 na emocje i czy w og贸le mo偶emy zmierzy膰 emocje wywo艂ywane przez dane zapachy. Uda艂o si臋 to osi膮gn膮膰, dzi臋ki czemu mamy takie mo偶liwo艣ci jak wykorzystanie tego w marketingu. Sprawdzamy, czy dany zapach wp艂ywa pozytywnie na odbi贸r produktu, czy mo偶e wr臋cz przeciwnie 鈥 twierdzi ekspert.

Olfaktometr zosta艂 zaprojektowany tak, aby badanie mog艂o zosta膰 przeprowadzone tak偶e podczas rezonansu magnetycznego, co pozwoli na zarejestrowanie konkretnych reakcji uk艂adu nerwowego. Jak podkre艣laj膮 tw贸rcy, zaletami urz膮dzenia s膮 precyzja czasowa oraz szerokie mo偶liwo艣ci synchronizacyjne. To szczeg贸lnie wa偶ne, bo przy wielu pomiarach potrzebna jest dok艂adno艣膰 rz臋du milisekund.

鈥 Chcemy wiedzie膰 dok艂adnie, w kt贸rym momencie badany czuje zapach, bo tylko dzi臋ki temu jeste艣my w stanie precyzyjnie rozpozna膰, czy dana reakcja, kt贸ra zasz艂a w m贸zgu, wi膮偶e si臋 z odczuciem tego konkretnego zapachu. Urz膮dzenie zapewnia mo偶liwo艣膰 synchronizacji z rytmem oddechowym, wi臋c naturalnie wiemy, w kt贸rym momencie badany wci膮ga zapach, wiemy, w kt贸rym momencie powinna si臋 pojawia膰 reakcja w m贸zgu 鈥 dodaje przedstawiciel firmy Neuro Device Group.

Wed艂ug firmy analitycznej Research and Market globalny rynek urz膮dze艅 neurologicznych w latach 2017鈥2022 ma rosn膮膰 w tempie 9,1 proc. 艣redniorocznie. Z prognoz Transparency Market Research wynika, 偶e rynek ten w 2019 roku b臋dzie wart 13,6 mld dol.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-1