reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 04 grudnia 2017

艁adowarki do aut elektrycznych w ulicznych latarniach

Polscy naukowcy pracuj膮 nad prze艂omowym dla bran偶y samochod贸w elektrycznych rozwi膮zaniem 鈥 systemem 艂adowarek zainstalowanych w latarniach ulicznych. Pierwsze takie urz膮dzenia zostan膮 zainstalowane w ci膮gu dw贸ch lat.
鈥 艁adowark臋 do samochod贸w elektrycznych umieszczamy wewn膮trz s艂upa o艣wietleniowego latarni. Ma to dwie zalety, pierwsza jest taka, 偶e nie musimy szuka膰 nowego miejsca, infrastruktury, zg艂asza膰 pozwolenia, poniewa偶 cz臋sto takie latarnie istniej膮, np. stare rozwi膮zania wy艂adowcze 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr Dariusz Zieli艅ski z Katedry Nap臋d贸w i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej.

Jak przewiduj膮 eksperci, samochody na pr膮d to przysz艂o艣膰 motoryzacji. Dzi臋ki pomys艂owi naukowc贸w z Lublina 艂adowanie pojazd贸w elektrycznych b臋dzie szybsze i ta艅sze, a zarazem bardziej dost臋pne. Tw贸rcy podkre艣laj膮, 偶e dzi臋ki temu powstaje oszcz臋dno艣膰 miejsca, a stacje 艂adowania nie szpec膮 krajobrazu.

Wed艂ug rz膮dowych prognoz do 2025 roku po polskich drogach b臋dzie je藕dzi膰 oko艂o miliona samochod贸w elektrycznych. Konsekwencj膮 wzrostu zainteresowania takimi autami jest zwi臋kszone zapotrzebowanie na infrastruktur臋 do ich 艂adowania. Obecnie w Polsce jest tylko 130 stacji 艂adowania pojazd贸w elektrycznych, w Niemczech 鈥 blisko tysi膮c razy wi臋cej.
鈥 To rozwi膮zanie pozwala na zastosowanie 艂adowarki w miejscach, gdzie kiedy艣 ju偶 by艂a latarnia albo jest potrzeba zbudowania takiej latarni i mo偶na te dwie funkcje ze sob膮 po艂膮czy膰. Gdy market, kt贸ry chce wymieni膰 wszystkie swoje latarnie na nowe, LED-owe, wymienia je na takie z funkcj膮 艂adowarki 鈥 t艂umaczy dr Dariusz Zieli艅ski.

Projektowana 艂adowarka ma moc 50 kW i jest w stanie na艂adowa膰 samoch贸d nawet w 15 minut. Czas ten zale偶y jednak od modelu auta, bo nie wszystkie pojazdy pozwalaj膮 na tak szybkie 艂adowanie. Aby skorzysta膰 z tego rozwi膮zania, wystarczy wcze艣niej 艣ci膮gn膮膰 na telefon specjaln膮 aplikacj臋, poprzez kt贸r膮 mo偶na b臋dzie zarezerwowa膰 konkretn膮 艂adowark臋. System b臋dzie po艂膮czony z operatorem sieci elektrycznej, dzi臋ki czemu koszty 艂adowania samochodu b臋d膮 doliczane do faktury za zu偶ycie energii w gospodarstwie domowym.

鈥 Na dzie艅 samochody nie maj膮 a偶 tak du偶ego zasi臋gu, 偶eby pozwoli膰 na korzystanie przez ca艂膮 noc. Trzeba na艂adowa膰 energi臋 na te 200鈥300 km, zrobi膰 sobie 15 minut odpoczynku na 艂adowanie i znowu jecha膰 w drog臋 鈥 zauwa偶a przedstawiciel Katedry Nap臋d贸w i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej.

Projekt lubelskich naukowc贸w b臋dzie zgodny z trzema standardami 艂adowania pojazd贸w elektrycznych CHAdeMO (rozwi膮zanie japo艅skie), DC Combo (standard europejski) oraz 艂adowanie pr膮dem przemiennym AC. Dzi臋ki temu z us艂ugi b臋dzie mog艂o skorzysta膰 95 proc. samochod贸w dost臋pnych na rynku. Ponadto system b臋dzie mia艂 licencj臋 otwart膮, dzi臋ki czemu ka偶da firma zainteresowana budow膮 takich 艂adowarek otrzyma niezb臋dn膮 dokumentacj臋.

鈥 艁adowarka b臋dzie mia艂a licencj臋 otwart膮, creative commons. Ka偶da firma, kt贸ra zg艂osi si臋 do nas i b臋dzie chcia艂a budowa膰 takie 艂adowarki, dostanie od nas dokumentacj臋, nast臋pnie zbuduje pierwszy prototyp takiej 艂adowarki i od ka偶dej sprzedanej sztuki odprowadza licencj臋 do naszego konsorcjum 鈥 t艂umaczy ekspert.

Pierwsze dwie 艂adowarki zostan膮 oddane do u偶ytku w 2019 roku. Jedna powstanie przy akademiku Politechniki Lubelskiej, druga 鈥 obok siedziby PGE Dystrybucja. Rok p贸藕niej w Lublinie powstan膮 kolejne dwa takie urz膮dzenia. Jak prognozuj膮 tw贸rcy, samo wyprodukowanie 艂adowarki to koszt oko艂o 40 tysi臋cy z艂otych.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
November 21 2018 11:24 V11.9.8-2