reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 25 pa藕dziernika 2017

Budowa satelity wojskowego wa偶nym projektem dla polskiego sektora kosmicznego

Warto艣膰 przemys艂u kosmicznego wzro艣nie z obecnych 350 mld dol. do 1,1 bln dol. w 2040 roku. Jego g艂贸wnym motorem nap臋dowym b臋dzie zapotrzebowanie na dost臋p do jak najlepszych us艂ug internetowych.
鈥 Polski rynek kosmiczny jest w tej chwili do艣膰 niedu偶y. Okre艣lamy go na oko艂o trzysta firm, kt贸re w tym otoczeniu, w ekosystemie firm kosmicznych i w jakichkolwiek zam贸wieniach, dzia艂aj膮. Wa偶ne jest to, 偶e ten rynek rozwija si臋 bardzo dynamicznie, to s膮 ca艂y czas dwucyfrowe wzrosty. Oczywi艣cie, gdy zaczynamy z ma艂ej skali, to te wzrosty s膮 du偶o szybsze ni偶 w du偶ych sektorach 鈥 ocenia w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Bartosz Sokoli艅ski, dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji w Agencji Rozwoju Przemys艂u.

W Polsce w sektorze kosmicznym dzia艂a obecnie prawie trzysta firm, a rynek rozwija si臋 w tempie dwucyfrowym. Najwa偶niejszym projektem w skali kraju jest budowa satelity wojskowego, kt贸ry wp艂ynie na obronno艣膰, w tym tak偶e na bezpiecze艅stwo cywilne.
Analitycy firmy Morgan Stanley przewiduj膮, 偶e przemys艂 kosmiczny, kt贸rego warto艣膰 okre艣la si臋 obecnie na 350 mld dol., osi膮gnie w 2040 roku warto艣膰 1,1 bln dol. Same wp艂ywy z tytu艂u dostarczenia dost臋pu do internetu w miejsca, gdzie obecnie takiego dost臋pu nie ma lub jest on niewystarczaj膮cy, si臋gn膮 400 mld dol. Polski przemys艂 kosmiczny ma jednak inne cele.

鈥 W polskiej strategii kosmicznej jest kilka wa偶nych punkt贸w. Pierwszy jest taki, aby zam贸wienia do polskich firm kosmicznych mia艂y warto艣膰 co najmniej 3 proc. og贸lnych zam贸wie艅 w ESA. Drugi punkt to zabezpieczenie bezpiecze艅stwa Polski, wewn臋trznego i zewn臋trznego, oraz obronno艣ci kraju, strategia kosmiczna do tego r贸wnie偶 jest potrzebna. Trzecim punktem jest zwi臋kszenie zam贸wie艅 us艂ug satelitarnych przez administracj臋 鈥 wylicza Bartosz Sokoli艅ski.

W listopadzie 2012 roku Polska sta艂a si臋 cz艂onkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej. W publikacji 鈥濻i臋gaj膮c gwiazd. Polski sektor kosmiczny. 4 lata w ESA” Ministerstwa Rozwoju i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi臋biorczo艣ci czytamy, 偶e liczba organizacji zainteresowanych zam贸wieniami ESA wzros艂a od niespe艂na 50 w 2012 roku do ponad 300 w 2016 r. Wedle za艂o偶e艅 polskiej strategii kosmicznej, polski przemys艂 kosmiczny ma mie膰 w 2030 roku 3-procentowy udzia艂 w rynku europejskim.

鈥 Bior膮c za przyk艂ad rynek hiszpa艅ski, kt贸ry kilkana艣cie lat temu by艂 w podobnej sytuacji jak polski, chcieliby艣my mie膰 kilka firm lider贸w, kt贸rzy mogliby zdoby膰 specjalizacje i dobrze wpisa膰 si臋 w Europejsk膮 Agencj臋 Kosmiczn膮. Aby kontrakty, kt贸re przychodz膮 z ESA, trafia艂y do polskich, innowacyjnych przedsi臋biorstw kosmicznych 鈥 twierdzi ekspert.

Do roku 2020 Polska chce zbudowa膰 dwa satelity, kt贸rych zadaniem b臋dzie monitorowanie zagro偶e艅 dla kraju oraz krytycznej infrastruktury i granic. Satelity b臋d膮 np. dostarcza艂y zdj臋cia wybranych obiekt贸w, weryfikowa艂y i wyznacza艂y cele dla pocisk贸w JASSM wystrzeliwanych z F-16 oraz do pozyskiwania danych z pods艂uchu radioelektronicznego. Satelity maj膮 te偶 monitorowa膰 terytorium kraju i dostarcza膰 dane np. o uprawach, kl臋skach 偶ywio艂owych czy po偶arach lasu. Na budow臋 satelit贸w oraz centrum kontroli Polska ma wyda膰 nawet 1,2 mld z艂.

鈥 Dla Polski najwa偶niejszym projektem jest zbudowanie satelity wojskowego. Takiego, kt贸ry wp艂ynie na popraw臋 obronno艣ci naszego kraju, a tak偶e bezpiecze艅stwa cywilnego, czyli b臋dzie dostarcza艂 dane przydatne w sytuacjach kryzysowych, takich jak powodzie, po偶ary, kl臋ski 偶ywio艂owe itd. 鈥 wylicza dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji w Agencji Rozwoju Przemys艂u.

Jednym z przyk艂ad贸w polskiej firmy dzia艂aj膮cej na rynku kosmicznym jest SatRevolution, kt贸ra ma zamiar wybudowa膰 fabryk臋 niewielkich satelit贸w. W przemy艣le kosmicznym dzia艂a te偶 SENER Polska, kt贸ra m.in. bierze udzia艂 w budowie Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu. Innym przyk艂adem jest Creotech Instruments, kt贸ra wsp贸艂tworzy艂a kamer臋 dla sondy ExoMars. Nale偶膮ca do Creotech pierwsza w Polsce komercyjna fabryka satelit贸w przechodzi w艂a艣nie proces certyfikacji Europejskiej Agencji Kosmicznej.

鈥 Liczymy na to, 偶e b臋dziemy coraz lepiej gospodarowali trzy nisze: pierwsza to robotyka kosmiczna. To bardzo wa偶ny aspekt, mamy tu kilka mocnych podmiot贸w. Druga to mikrosatelity, ten rynek mocno si臋 rozwija na ca艂ym 艣wiecie. Chcieliby艣my m.in. przez nasz膮 sp贸艂k臋 Creotech kawa艂ek tego rynku zdoby膰, cho膰 nie tylko Creotech walczy i pr贸buje zaznaczy膰 tu swoj膮 rol臋. Trzecia to wydobywanie z艂贸偶, czyli kopalnie w kosmosie, to jeszcze brzmi jak science-fiction, ale jest coraz cz臋艣ciej poruszanym tematem 鈥 twierdzi Bartosz Sokoli艅ski.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2