reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 02 lutego 2017

ULC pracuje nad regulacjami dotycz膮cymi dronów

Na dynamicznie rosn膮cym rynku dron贸w w szybkim tempie przybywa podmiot贸w, co oznacza du偶e wyzwanie dla bezpiecze艅stwa.
W 2016 roku warto艣膰 rynku dron贸w wzros艂a o blisko 23 proc. do 201 mln z艂 鈥 wynika z raportu Instytutu Mikromakro. Bezza艂ogowe statki powietrzne s膮 coraz cz臋艣ciej wykorzystywane nie tylko dla rozrywki, lecz tak偶e do cel贸w biznesowych, jak np. w transporcie przesy艂ek, ochronie czy nadzorze inwestycji. 鈥 Krajowy rynek dron贸w jest jednym z rozwijaj膮cych si臋 najbardziej dynamicznie 鈥 przekonuje w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Biznes Piotr Samson, prezes Urz臋du Lotnictwa Cywilnego (ULC). 鈥 Jego progres jest na tyle szybki, 偶e nawet trudno przewidzie膰, jak wielka b臋dzie jego dynamika i w kt贸r膮 stron臋 p贸jdzie. W 2015 roku warto艣膰 rynku dron贸w Fundacja Instytutu Mikromakro szacowa艂a na 164 mln z艂. W 2016 roku przekroczy艂a ona 200 mln z艂. Za wi臋kszo艣膰 przychod贸w odpowiada艂a sprzeda偶 sprz臋tu rekreacyjnego, sprz臋tu przeznaczonego do profesjonalnej fotografii i filmu oraz us艂ugi (w tym szkolenia dla operator贸w). Chocia偶 waga handlu w warto艣ci rynku wci膮偶 jest dominuj膮ca (55 proc.), to na znaczeniu szybko zyskuj膮 us艂ugi (33 proc. w 2016 vs. 17 proc. w 2015 roku).
鈥 U偶ycie dron贸w z jednej strony idzie w kierunku u偶ytku prywatnego, czystej rozrywki, ale z drugiej strony b臋dzie w du偶ej mierze zmienia膰 biznes. Ja por贸wnuj臋 to do zmian w telekomunikacji. Telefony kom贸rkowe zrewolucjonizowa艂y ca艂y system telekomunikacyjny. Wprowadzenie dron贸w mo偶e natomiast zrewolucjonizowa膰 np. ca艂y system logistyczny, spos贸b, w jaki firmy przemieszczaj膮 towary z punktu A do punktu B 鈥 m贸wi Piotr Samson.
Jak podkre艣la Piotr Samson, za dynamicznym rozwojem rynku musz膮 i艣膰 te偶 kwestie regulacyjne. Chodzi o zapewnienie z jednej strony bezpiecze艅stwa w ruchu lotniczym, z drugiej 鈥 mo偶liwo艣ci dalszego rozwoju rynku. Jednym z kluczowych obszar贸w jest zbudowanie 艣wiadomo艣ci w艣r贸d u偶ytkownik贸w i og贸lnie, w spo艂ecze艅stwie, co jest bezpieczne dla ruchu lotniczego. 鈥 Nie istniej膮 obecnie 偶adne wi膮偶膮ce przepisy mi臋dzynarodowe, kt贸re regulowa艂yby kwesti臋 u偶ytkowania bezza艂ogowych statk贸w powietrznych (BSP). Na szczeblu europejskim uregulowane s膮 jedynie kwestie zwi膮zane z eksploatacj膮 cywilnych BSP, kt贸rych masa startowa przekracza 150 kg. Okre艣lenie zasad u偶ytkowania wszystkich innych BSP pozostawiono narodowym w艂adzom lotniczym 鈥 m贸wi prof. Anna Konert, dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uczelni 艁azarskiego. Jak podkre艣la, w polskiej ustawie Prawo lotnicze jest jeden artyku艂 (art. 126) dotycz膮cy bezza艂ogowych statk贸w powietrznych, kt贸ry jednak wymaga dok艂adnej analizy i ewentualnej nowelizacji. 鈥 Parlament Europejski przyj膮艂 rezolucj臋, w kt贸rej wskazuje na konieczno艣膰 opracowania przez Komisj臋 Europejsk膮 przepis贸w reguluj膮cych u偶ycie bezza艂ogowych statk贸w powietrznych. Komisja ma przedstawi膰 propozycj臋 w tej sprawie. Do czasu powstania nowych regulacji europejskich, co mo偶e potrwa膰 kilka lat, poszczeg贸lne pa艅stwa cz艂onkowskie UE musz膮 jednak same znale藕膰 rozwi膮zania legislacyjne, najlepiej uwzgl臋dniaj膮c propozycje, kt贸re pojawiaj膮 si臋 i pojawia膰 si臋 b臋d膮 w trakcie prac nad stworzeniem nowego rozporz膮dzenia europejskiego 鈥 m贸wi prof. Anna Konert. Problem pog艂臋bia dodatkowo fakt, 偶e w przeciwie艅stwie do lotnictwa rynek dron贸w jest bardzo rozproszony. 鈥 W Polsce mamy 12 zarejestrowanych linii lotniczych. A w przypadku dron贸w b臋dziemy m贸wi膰 za chwil臋 o milionach. W zwi膮zku z tym z naszego punktu widzenia nie jest mo偶liwe zbudowanie systemu, kt贸ry b臋dzie kontrolowa艂 5 mln u偶ytkownik贸w dron贸w 鈥 m贸wi Samson. 鈥 Bardziej chodzi o stworzenie pewnego og贸lnego systemu, dzi臋ki kt贸remu drony b臋dzie mo偶na bezpiecznie u偶ywa膰 dla dobra gospodarki. Pod koniec listopada 2016 roku przyj臋to Deklaracj臋 Warszawsk膮. Zawiera ona list臋 konkretnych dzia艂a艅, kt贸rych celem jest przyspieszenie budowy jednolitego rynku dron贸w. Jak podkre艣lali przedstawiciele resortu infrastruktury i budownictwa, kwestie regulacyjne powinny si臋 opiera膰 na trzech filarach 鈥 przepisach dotycz膮cych dron贸w i ich u偶ytkowania, przepisach ruchu lotniczego w zakresie operacji na ma艂ych wysoko艣ciach oraz aspektach Urban Traffic Management, czyli wprowadzeniu zasad ruchu bezza艂ogowc贸w w przestrzeni miejskiej. 殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 22 2019 14:26 V12.2.6-2