reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© picjumbo.com Technologie | 02 stycznia 2017

Auta pod艂膮czone do sieci odmieni膮 oblicze motoryzacji

Dzi臋ki pod艂膮czeniu samochod贸w do internetu zwi臋kszy si臋 bezpiecze艅stwo na drogach, efektywno艣膰 jazdy i ilo艣膰 czasu wolnego kierowc贸w 鈥 to wnioski z bada艅 przeprowadzonych przez firm臋 Bosch.
Badanie 鈥濩onnected Car Effect 2025" wykonane przez firm臋 Bosch oraz firm臋 konsultingow膮 Prognos pokazuje jak w perspektywie niespe艂na 10 lat zmieni si臋 prowadzenie samochod贸w na skutek pod艂膮czania ich do internetu. Wyniki badania wskazuj膮, 偶e zastosowanie system贸w bezpiecze艅stwa i korzystanie z funkcji bazuj膮cych na chmurze danych mo偶e zapobiec oko艂o 260 000 wypadk贸w z udzia艂em rannych, pozwoli unikn膮膰 emisji 390 000 ton CO2, a kierowcy zyskaj膮 wi臋cej czasu na inne zaj臋cia. - Pod艂膮czenie samochod贸w do sieci oznacza mniejsz膮 liczb臋 wypadk贸w, ni偶sze zu偶ycie paliwa, mniejszy stres 鈥 m贸wi dr Dirk Hoheisel, cz艂onek zarz膮du Bosch, podsumowuj膮c wyniki oblicze艅 modelowych.

Znane systemy wspomagania i bezpiecze艅stwa stan膮 si臋 藕r贸d艂em danych

- Ukrytymi bohaterami internetowej rewolucji s膮 znane ju偶 systemy wspomagania i komfortu 鈥搈贸wi Hoheisel. Wed艂ug oblicze艅 modelowych, na przyk艂ad elektroniczny uk艂ad stabilizacji toru jazdy (ESP) b臋dzie dost臋pny do roku 2025 w a偶 90 procentach wszystkich pojazd贸w w trzech krajach obj臋tych badaniem 鈥 USA, Niemczech i Chinach, a z kolei oparte na czujnikach systemy wspomagaj膮ce hamowanie awaryjne i systemy utrzymania pasa ruchu pojawi膮 si臋 w 40 procentach wszystkich pojazd贸w. Wi臋kszo艣膰 samochod贸w b臋dzie pod艂膮czona do sieci i wyposa偶ona w systemy podnosz膮ce komfort jazdy. W roku 2025 smartfony b臋d膮 zintegrowane z systemem infotainment (艂膮czy rozrywk臋 z informacj膮) w co drugim samochodzie.

Wyniki badania 鈥濩onnected Car Effect 2025”

- Nasze badanie pokazuje, 偶e w 2025 roku skutki pod艂膮czenia samochod贸w do internetu b臋d膮 mia艂y odczuwalny wp艂yw na ka偶dego kierowc臋 鈥 m贸wi Hoheisel. Na potrzeby badania, firmy Bosch i Prognos stworzy艂y wyliczenia dla USA, Chin i Niemiec. Wybrane wyniki badania:
  • Ponad 260 tysi臋cy wypadk贸w z udzia艂em rannych rocznie mniej (USA: 210 000, Chiny: 20 000, Niemcy: 30 000) 鈥 tyle, ile zdarza si臋 ich w ci膮gu dw贸ch lat w Berlinie.

  • 350 tysi臋cy mniej os贸b rannych w wypadkach drogowych 鈥 co odpowiada 12 latom bez wypadk贸w w Los Angeles. W samych Stanach Zjednoczonych b臋dzie ich mniej o 290 000 (Chiny: 25 000, Niemcy: 37 000).

  • Oko艂o 11 tysi臋cy os贸b mo偶e by膰 uratowanych dzi臋ki wspomagaj膮cym systemom pod艂膮czonym do sieci, z tego 4000 w Stanach Zjednoczonych (Chiny: 7000, Niemcy: 300).

  • W wyniku stosowania system贸w wspomagaj膮cych jazd臋 pod艂膮czonych do sieci nawet o 4,3 mld euro b臋d膮 mniejsze straty materialne i koszty szk贸d. Jest to prawie dwukrotno艣膰 kwoty wydanej przez chi艅ski rz膮d w 2016 roku w celu poprawy jako艣ci powietrza w Pekinie. Suma ta oznacza oszcz臋dno艣ci dla firm ubezpieczeniowych i w艂a艣cicieli pojazd贸w. Spo艣r贸d 3,6 mld euro przypadaj膮cych na USA (Chiny: 380 mln euro , Niemcy: 450 mln euro) sama integracja smartfon贸w pozwoli zaoszcz臋dzi膰 ponad 90 mln euro.

  • Prawie 400 tysi臋cy ton CO2 mniej dzi臋ki wykorzystywaniu funkcji umo偶liwiaj膮cych pod艂膮czenie samochodu do sieci; tak膮 ilo艣膰 dwutlenku w臋gla mo偶e przetworzy膰 w ci膮gu trzech lat park narodowy Schwarzwald w Niemczech. Takie rozwi膮zania jak parkowanie bazuj膮ce na spo艂eczno艣ci (Community-based Parking) i aktywne zarz膮dzanie parkingiem zmniejszaj膮 ruch generowany w wyniku poszukiwania wolnego miejsca nawet o 380 milion贸w kilometr贸w, a wysoce zautomatyzowana jazda pozwala dodatkowo zaoszcz臋dzi膰 paliwo.

  • Oko艂o 70 milion贸w godzin jazdy zostanie zaoszcz臋dzonych w wyniku wykorzystania po艂膮czonych z internetem funkcji parkingowych w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech. Tyle godzin po艣wi臋ca na prac臋 40 000 pracownik贸w w ci膮gu roku.

  • 31 godzin wolnego czasu w drodze. Obywatele USA sp臋dzaj膮 statystycznie 43 godziny rocznie na drogach mi臋dzystanowych (Chiny 鈥 26 godzin na drogach ekspresowych, Niemcy 鈥 39,5 godzin na autostradach). Wysoce zautomatyzowana jazda samochodem i jednoczesne pod艂膮czenie go do internetu pozwoli w 2025 roku wykorzysta膰 oko艂o 80 procent tego czasu za kierownic膮 na inne czynno艣ci jak czytanie, wysy艂anie e-maili, prowadzenie wideokonferencji lub ogl膮danie film贸w. Kierowcy, kt贸rzy pokonuj膮 艣rednio 40 000 kilometr贸w rocznie mog膮 zyska膰 nawet 95 dodatkowych godzin.

Metodyka bada艅

- W obliczeniach modelowych symulowali艣my szybko艣膰, z jak膮 nowe technologie zostaj膮 przyj臋te w pojazdach 鈥 wyja艣nia Stephan Kritzinger, ekspert od mobilno艣ci w Prognos. Model ten jest oparty na mi臋dzynarodowych statystykach dotycz膮cych wzrostu liczby pojazd贸w, danych o wypadkach i aktualnego stanu bada艅, a tak偶e szacunk贸w dokonanych przez pracownik贸w firm Bosch i Prognos. Od 1959 roku Prognos doradza decydentom ze 艣wiata polityki i biznesu w ca艂ej Europie w sprawach dotycz膮cych przysz艂o艣ci.

殴r贸d艂o: Bosch
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-1